Britská vláda zdaní auta dle oxidu uhličitého

20 komentářů

JirkaK
6. března • 20:49

Tahle daň je sama o sobě nesmyslná, protože neřeší základní věc - stejně zaplatí ten, kdo najezdí třeba 10 000 km ročně, jako ten kdo jezdí denně a najezdí třeba 70 000 km, a tedy vyrobí škodlivin daleko víc. Navíc musím připomenout, že z dnešní ceny benzínu je dobrých dvacet korun daň - DPH a spotřební - která je naprosto spravedlivá. Čím víc najezdím, a čím žravější mám motor, a těžší nohu na plynu, tím víc zaplatím na daních. Zbývá jen vyřešit poměr nebezpečných škodlivin u benzínu a nafty - tedy zvýšit spotřební daň na naftu o 30 - 50 %.
Zavádění nové paušalní daně je nesmyslné - za prvé vznikne další úřad a úředníci, kteří ji budou mít na starosti a velkou část vybraných peněz sami sežerou. Za druhé když už lidi zaplatí za auto nějakou další mastnou daň, tak zákonitě budou jezdit autem co nejvíc, aby si ho co nejvíc užili když si ho už zaplatili a ekologie půjde do háje.

NovoCZ
7. března • 18:03

No je to nesmysl, ale jen pro logicky uvažujícího člověka. Pro "demokrata", kterému jde jen o zvolení, jde o to zdanit ty bohatší (a jejich logikou se dostaneš k rovnici vysoké CO2=bohatý) co nejvíc, zejména když jsou to podnikatelé. V této diskusi už nejméně jeden takový logik je. U nás se neplatí silniční daň, ale daň z odepisování vozu do daní . Každému přece je jasné, že ti s vyšší produkcí CO2 mají vyšší spotřebu (neplatí samozřejmě u vykopávek) a platí vyšší daň (ve formě spotřební daně a DPH z PHM). U nás takovýto zákon určitě také projde, ale bude jistě platit jen pro nová auta související s podnikáním (to se přece musí potírat, ne?). Na staré stodvacítky to Paroubek nedovolí, to by přece mohl přijít o voliče ...

Murphy
6. března • 15:36

Patrně vycházeli z toho, že tento plyn způsobuje skleníkový efekt, ne?
O ekologii se až tak nezajímám, ale globální oteplení je dnes opravdu zásadní problém - tak proto asi CO2 a ne třeba oxidy síry atd.
Ale to je většině primitivů jedno, důležité je za každou cenu nadávat na "ekoteroristy".

Uncleduke
6. března • 18:04

Teď nemám po ruce odkaz, ale NOXy údajně působí jako skleníkový plyn více než CO2 (když pominu ostatní účinky). BTW tu poslední větu považuji za naprosto zbytečný flame , to tu snad přece není zapotřebí...

Murphy
7. března • 10:27

jo, to bylo zbytečné - sorry...

Dusan
6. března • 17:06

V dobe kdy se dusime v emisemi suzovanych mestech a kdy automobilova doprava prokazatelne zpusobuje zhorsovani kvality a zkracovani zivota je hypoteticke globalni oteplovani opravdu primarnim problemem.

Jeniik
6. března • 17:00

Tak mi prosim dej odkaz na verohodny dukaz platnosti teorie globalniho oteplovani. Je to zatim pouze Teorie.

Ale i kdyby to byl fakt: Je dulezitejsi nenechat zatopit nejaky to uzemi nebo cisty vzduch ve mestech? Ja bych vzdy volil to druhe.

Murphy
7. března • 10:30

Rozhodně tady nepovedu nějakou vědeckou debatu na téma globální oteplování (nemám na to čas a ani vědomosti)... Chtěl jsem jenom naznačit, že to není až taková hovadina, jak tady všichni píšou...
Jinak na tom "nějakém území", řekněme do nadmořské výšky 3m žijí opravdu desítky miliónů lidí (možná i stovky...).

LeonardoCupranek
6. března • 11:19

1) Tezko v tom ta vlada zohledni, kolik kdo tech emisi skutecne vypusti - to zalezi jednak na poctu ujetych km (cili muselo by jit o spotrebni dan odvozenou od emisni normy auta), ale take na jizdnim stylu.
2) A samozrejme nejvetsi problem vsech statnich opatreni - stat nekoho pokutuje, ale finance nedostane obet, ale shrabne je byrokracie. Proste stejny nesmysl, jako treba u antimonopolniho uradu. Ten rozhodne, ze banky ci cerpaci stanice poskodily klienty (coz je samo o sobe nesmysl, ale budiz), ale pokutu shrabne stat.
Takze je otazka, jestli by efektivnejsim resenim nebyly hromadne zaloby u nezavisleho soudu. Proc by treba sdruzeni obyvatel centra Prahy (ci jine extremne znecistene lokality) nemohlo zalovat vyrobce aut podobne, jako kuraci zaluji tabakove koncerny?

NovoCZ
7. března • 18:05

Ono je to vlastně všechno již vyřešno, Tvůj bod 1 plně řeší daně na litru PHM, tady jde přeci jenom o "demokratický" populismus, ne?

LeonardoCupranek
7. března • 18:29

No to prave neresi. Je preci dost podstatny rozdil, jestli ten jeden litr spalis v 1.6FSI, nebo v Trabantu. Rozdil v mnozstvi emisi z toho jednoho litru bude mnoho a mnohonasobny. Nicmene bohuzel spotrebni dan je stejna.
A to (jak stale opakuji) je ten clovek, ktery je k zivotnimu prostredi ohleduplnejsi (tedy ten majitel 1.6FSI) vedle neumerne vysoke spotrebky je jeste trestan DPH z auta (proste jednou za 3 roky takovy clovek vysoli 19% z ceny noveho auta), plus kazde tri roky v cene toho auta jeste zaplati naklady na vyvoj a vyrobu novych ekologictejsich technologii (katalyzatory, atd...). Kdezto ten majitel Trabantu, Skody 120, atd... neplati nic z toho a jeste plati stejnou spotrbku z PHM, jako ten 100x min smrdici majitel FSI.
Moc spravedlnosti ani logiky v tom nevidim.
Proc na auta stat neaplikuje podobnou logiku a podobne principy, ktere si dohodly samy staty mezi sebou? Tedy kvoty na emise + moznost s nimi obchodovat. Kazdy by mel ze zakona pravo rocne vyprodukovat X kilogramu skodlivin. Kdo by vyprodukoval vice, musel by nakoupit kvotu od toho, kdo vyprodukoval mene (protoze ma ekologictejsi auto, nebo protoze jezdi vlakem).

LeonardoCupranek
6. března • 11:20

A samozrejme dalsi problem je, ze toto preci neni jedina skodlivina vznikajici spalovanim fosilnich paliv, ze...

Dusan
6. března • 10:26

Mne prijde opravdu velmi logicke, ze zdanim vozidla podle produkce jedne ze dvou netoxickych komponent, ktere auto produkuje, zatimco produkce jedu ohrozujicich primo zdravi a zivoty kolemjdoucich na zdaneni vliv mit nebude.

mvb
6. března • 9:24

chtelo by to nejake komplexni meritka - ne jen co2, aby nebylo zvyhodneno TDI...

Fero
6. března • 9:14

OK,  takze nas nezaujimaju oxidy siry,  oxidy dusika,  karcinogenne sadze......budeme sa zaoberat CO2,  co su "extremne skodlive"  bublinky v coca-cole
Ti zeleni by mali aspon trosku porozmyslat,  predtym nez vypustia takuto hovadinu.

JiVi
6. března • 9:10

dalsi zeme - mysli tim i USA  nebo jenom EU?

Vladik
6. března • 8:35

ani bych se nedivil kdyby se toho jako první po nich chytli u nás. To zdaňování všeho mě začíná štvát, kdyby byla nějaká dostupná alternativa tak to beru ale takhle to vidím jen jako vytahování peněz.

M
6. března • 8:52

No me osobne se velmi libi ta myslenka mensiho zdaneni pri nakupu a vjezdu do mesta bez mytneho. Lide si budou kupovat cistsi auta jedine pokud se jim to vyplati.

Dan
6. března • 14:33

Problem je ze tohle konkretni zvyhodneni se tyka aut jako je napr. Toyoty Prius ktera neni uspornejsi nez moderni diesl....Hlavne ze se kazdy kdo ji ma tvari ze diky nemu bude vice srnek, vsem se bude lip dychat a hory se zazelenaji.

Vladik
6. března • 10:44

Jenže se budou platit i peníze z toho šetrnějšího vozu. Souhlasil bych s tím kdyby se jednalo o vysokoobjemové vozy.

Doporučujeme

Články odjinud