Britové chtějí kontrolu zraku řidičů každých deset let. U nás návrh neprošel

Odborníci z Velké Británie se shodují, že tamní řidiči by měli povinně podstupovat kontrolu zraku každých deset let. Výsledky několika průzkumů totiž někteří experti nazývají doslova „šokujícími“.

Špatný zrak řidičů je podle nejnovějších průzkumů ve Velké Británii mnohem větším problémem, než by si místní zákonodárci mysleli. Oční lékaři a odborníci z asociace optometristů (AOP) tak volají po zavedení povinných kontrol zraku u řidičů. V britské legislativě dosud neexistuje nařízení, které by stanovovalo, že šofér musí za volantem „dobře vidět“.

Počet nehod způsobených zhoršeným zrakem řidičů prý navíc stoupá. „Neopravený, vadný zrak“ byl na tamních silnicích podle ministerstva dopravy příčinou 193 nehod v roce 2016 – z tohoto počtu si odneslo zranění celkem 245 lidí, přičemž v sedmi případech skončily nehody tragicky.

Jak často řidiči za volantem sprostě nadávají? Studie došla k závěru

Jak často řidiči za volantem sprostě nadávají? Studie došla k závěru

AOP proto chce zavést povinné kontroly zraku, které by museli držitelé řidičských průkazů podstupovat každých deset let. U osob starších 70 let by poté kontroly probíhaly ještě častěji. Způsobilost k řízení má stanovit jasně daný standard kvality zraku. Kontrolou by samozřejmě procházeli i čerství žadatelé o řidičský průkaz.

V britských autoškolách se zrak řidičů kontroluje pouze jednoduchým testem přečtení registrační značky vozu na vzdálenost 20 metrů. Žádné další kontroly nejsou k získání řidičského oprávnění zákonem nutné. Motoristům je pouze doporučeno ujistit se, že jejich zrak je dostatečně dobrý pro řízení vozidla, a nedostatky případně řešit z vlastního přesvědčení.

Jsou vozy SUV hrozbou pro chodce? Následky nehod bývají fatální, říká studie

Jsou vozy SUV hrozbou pro chodce? Následky nehod bývají fatální, říká studie

Průzkum 1246 optometristů z AOP přinesl informace, že 44 % expertů na kontrolu zraku se v posledním měsíci setkalo s pacienty, kteří nadále pokračovali v řízení vozů, ačkoliv jim bylo sděleno, že jejich zrakové funkce nejsou dostačující. Ze vzorku 2000 lidí, z čehož bylo 1300 osob pravidelnými řidiči, se navíc 47 % shodlo, že kontrola zraku by měla u motoristů probíhat mnohem přísněji.

Dalších 49 % dotázaných v průzkumu uvedlo souhlas s návrhem povinných kontrol zraku, přičemž celých 86 % řidičů by pravidelnou kontrolu naplno osobně uvítalo. V 27 % případů by dotázaní nijak neřešili vadu zraku u své rodiny či blízkých. 12 % lidí uvedlo, že by nadále usedli za volant, i když by u sebe zjistili zhoršenou kvalitu zraku.  

Muži si půjčují auta častěji než ženy. Prý jsou za volantem sebevědomější

Muži si půjčují auta častěji než ženy. Prý jsou za volantem sebevědomější

Profesionální poradce AOP Henry Leonard okomentoval čísla obou průzkumů jako „šokující“. Nakonec varoval, že zhoršení zraku nastává postupně a někteří lidé si zavčasu nevšimnou změny, ačkoliv může ovlivnit jejich schopnosti bezpečně řídit.

Podobný návrh zákona se mimochodem objevil také letos v ČR a rovněž uváděl povinnou oční prohlídku alespoň jednou za 10 let při výměně řidičského průkazu. Prosazení měla pomoci kampaň Autoklubu ČR „Slepí vrazi“, během níž podstoupilo kontrolu zraku asi 2880 řidičů. U dvou třetin prý nebyl zrak v pořádku. Při včerejším jednání ve sněmovně byla ovšem novela stažena z projednávání.

Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král

VW Amarok 3.0 TDI/190 kW 4M (minitest)

Volkswagen, nikoli bez souvislosti s novým emisním měřícím cyklem WLPT, pozměnil motorovou nabídku svého již deset let sloužícího pick-upu Amarok, který nyní nabízí v podstatě jediný motor. Nebojte se, jsou to dobré zprávy.

21.  3.  2019 | Petr Schnagl | 46 příspěvků
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 13 příspěvků
Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 2WD: Napravení reputace?

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (minitest)

Honda se u nové generace modelu CR-V vzdala naftového motoru. Alternativou je hybrid s velice slušným výkonem 135 kW, který mě fascinoval ve více ohledech. Hlavně pak technikou.

17.  3.  2019 | Jan Mička | 37 příspěvků