Britové chtějí kontrolu zraku řidičů každých deset let. U nás návrh neprošel

Odborníci z Velké Británie se shodují, že tamní řidiči by měli povinně podstupovat kontrolu zraku každých deset let. Výsledky několika průzkumů totiž někteří experti nazývají doslova „šokujícími“.

Špatný zrak řidičů je podle nejnovějších průzkumů ve Velké Británii mnohem větším problémem, než by si místní zákonodárci mysleli. Oční lékaři a odborníci z asociace optometristů (AOP) tak volají po zavedení povinných kontrol zraku u řidičů. V britské legislativě dosud neexistuje nařízení, které by stanovovalo, že šofér musí za volantem „dobře vidět“.

Počet nehod způsobených zhoršeným zrakem řidičů prý navíc stoupá. „Neopravený, vadný zrak“ byl na tamních silnicích podle ministerstva dopravy příčinou 193 nehod v roce 2016 – z tohoto počtu si odneslo zranění celkem 245 lidí, přičemž v sedmi případech skončily nehody tragicky.

Jak často řidiči za volantem sprostě nadávají? Studie došla k závěru

Jak často řidiči za volantem sprostě nadávají? Studie došla k závěru

AOP proto chce zavést povinné kontroly zraku, které by museli držitelé řidičských průkazů podstupovat každých deset let. U osob starších 70 let by poté kontroly probíhaly ještě častěji. Způsobilost k řízení má stanovit jasně daný standard kvality zraku. Kontrolou by samozřejmě procházeli i čerství žadatelé o řidičský průkaz.

V britských autoškolách se zrak řidičů kontroluje pouze jednoduchým testem přečtení registrační značky vozu na vzdálenost 20 metrů. Žádné další kontroly nejsou k získání řidičského oprávnění zákonem nutné. Motoristům je pouze doporučeno ujistit se, že jejich zrak je dostatečně dobrý pro řízení vozidla, a nedostatky případně řešit z vlastního přesvědčení.

Jsou vozy SUV hrozbou pro chodce? Následky nehod bývají fatální, říká studie

Jsou vozy SUV hrozbou pro chodce? Následky nehod bývají fatální, říká studie

Průzkum 1246 optometristů z AOP přinesl informace, že 44 % expertů na kontrolu zraku se v posledním měsíci setkalo s pacienty, kteří nadále pokračovali v řízení vozů, ačkoliv jim bylo sděleno, že jejich zrakové funkce nejsou dostačující. Ze vzorku 2000 lidí, z čehož bylo 1300 osob pravidelnými řidiči, se navíc 47 % shodlo, že kontrola zraku by měla u motoristů probíhat mnohem přísněji.

Dalších 49 % dotázaných v průzkumu uvedlo souhlas s návrhem povinných kontrol zraku, přičemž celých 86 % řidičů by pravidelnou kontrolu naplno osobně uvítalo. V 27 % případů by dotázaní nijak neřešili vadu zraku u své rodiny či blízkých. 12 % lidí uvedlo, že by nadále usedli za volant, i když by u sebe zjistili zhoršenou kvalitu zraku.  

Muži si půjčují auta častěji než ženy. Prý jsou za volantem sebevědomější

Muži si půjčují auta častěji než ženy. Prý jsou za volantem sebevědomější

Profesionální poradce AOP Henry Leonard okomentoval čísla obou průzkumů jako „šokující“. Nakonec varoval, že zhoršení zraku nastává postupně a někteří lidé si zavčasu nevšimnou změny, ačkoliv může ovlivnit jejich schopnosti bezpečně řídit.

Podobný návrh zákona se mimochodem objevil také letos v ČR a rovněž uváděl povinnou oční prohlídku alespoň jednou za 10 let při výměně řidičského průkazu. Prosazení měla pomoci kampaň Autoklubu ČR „Slepí vrazi“, během níž podstoupilo kontrolu zraku asi 2880 řidičů. U dvou třetin prý nebyl zrak v pořádku. Při včerejším jednání ve sněmovně byla ovšem novela stažena z projednávání.

TEST Seat Leon 1.5 eTSI (110 kW) DSG: Můj brácha má prima bráchu

Seat Leon 1.5 eTSI (110 kW) DSG

S kompakty na platformě MQB Evo se v posledních měsících roztrhl pytel. Dnes si řekneme více o novém Seatu Leon, který dorazil do testu v podobné konfiguraci jako nedávno Volkswagen Golf. Mohou se oba sourozenci v zásadních věcech vůbec lišit?

12.  7.  2020 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Audi A3 Sportback 30 TDI S line: Náročné ho získat, snadné s ním žít

Audi A3 30 TDI S line

Čtvrtá generace Audi A3 oficiálně dorazila na český trh. Do testu jsme si vzali zajímavou verzi - kombinaci sportovní výbavy S Line a základního vznětového motoru 30 TDI (85 kW).

10.  7.  2020 | Vladimír Kadera | 87 příspěvků
TEST Ford Kuga 2.5 PHEV: Velmi dobrý plug-in hybrid, jen šitý horkou jehlou

Ford Kuga 2.5 PHEV

Ford oddaloval vývoj nové generace hybridů pro evropské trhy jako ošetření bolavého zubu a na jednom z jeho nejnovějších přírůstků je chvatná práce bohužel tak trochu znát. Stojí ale kvůli tomu vrcholná benzín-elektrická verze nové Kugy nutně za starou belu? Pojďte se podívat.

7.  7.  2020 | Miro Mihálik | 34 příspěvků