Brisk RS 01 WRC: pětisetkoňová Fabia

Myslíte si, že Fabii první generace již odzvonilo? U Brisku si myslí pravý opak a na jejím základě postavili extrémně výkonný speciál.

Není zrovna obvyklé, aby výrobce komponentů pro automobily postavil svůj vlastní závodní speciál. Český výrobce svíček Brisk se ale právě touto cestou vydal a vytvořil něco zcela mimořádného. Vezměme to ale pěkně po pořádku.

Brisk Tábor a.s. je stále ryze česká firma, která patří ve svém oboru k opravdovým velikánům. Své výrobky dodává nejen do masových vozů, ale také do opravdových lahůdek jako je Lamborghini nebo Aston Martin. Dokonce svíčky s českým „knotem” naleznete i v řadě závodních speciálů, mezi které patří i vozy Subaru připravované firmou Prodrive pro světový šampionát v rallye. A právě ve spolupráci s touto firmou vznikl v roce 2005 projekt, na jehož konci stojí vůz Brisk RS 01 WRC.

Brisk nebo Škoda?

Asi obojí. Brisk využil minulou generaci Fabie k tomu, aby si postavil vlastní speciál. Ačkoli se zdá, že ze škodovky mnoho nezbylo, není to tak docela pravda. Z Fabie sice pochází jen základní platforma ale veškerá technika stojí na dílech Škody nebo koncernu Volkswagen. Pouze karosérie z kevlaru, karbonu a laminátu je vlastní výroby. Ovšem jak to u speciálů bývá, je spíše na ozdobu. Vůz totiž drží pohromadě rám z vysokopevnostních ocelových trubek.

Vzhled ovšem není tím, co by činilo tento vůz výjimečným. Tuto roli sehrává jeho technika.

Rovných 500 koní

Nejoslivněji působí motor. Pod kapotou se nachází známý dvoulitrový agregát 2,0 TFSI, který ovšem doznal řádných změn. Blok motoru je tuctovou záležitostí, ovšem hlava je z Audi S3, klika z naftové Octavie a turbo vyrobené na zakázku s plnícím tlakem až 2,5 MPa. Výsledkem je pak výkon 368 kW (500 k) při 7800 ot./min a točivý moment 600 Nm při 3 700 ot.

Jelikož se jedná o vůz, který se odkazuje na rallye závody, distribuuje Brisk výkon na všechna čtyři kola. Ta jsou nezávislé zavěšená a za sebou skrývají brzdy s čtyřpístkovými třmeny. Ty se zakusují do kotoučů o průměru 330 mm vpředu, resp. 320 mm vzadu. Brzdy pochází od Porsche a lze je tak s trochou nadsázky také označit za koncernovou techniku.

Přenos výkonu se pak odehrává prostřednictvím sekvenční šestistupňové převodovky s dvoukotoučovou keramickou spojkou. Velmi krátké převody se pak postarají o velmi solidní dynamiku. Stovka za 2,7 s a maximálka 200 km/h, která pochopitelně může být modifikována délkou vyšších převodových stupňů. Výkonnostně a dynamicky se tedy Brisk může měřit s vozy, které jezdí závody rallycrossu. 500 koní a stovka pod tři je dnes standardem v podstatě pouze tam.

Výsledkem je jakýsi mix tuningu a vlastního vývoje. Vůz je to ovšem nesporně zajímavý a můžeme být rádi, že česká firma dokáže postavit vlastní závodní speciál. Ten, i když je určen hlavně pro testování vlastních svíček a nejrůznější promo akce, by se měl účastnit minimálně závodů do vrchu, kde to ovšem bude mít složité. Podobných monster tam totiž startuje poměrně dost...

Přehled technických parametrů

Sportovní závodní automobil určený pro automobilové soutěže s konstrukcí podle řádu FIA, přílohy J, bez homologace.

Karoserie

Typ karoserie  -        samonosná, ocelová, tvořená příhradlovou konstrukcí   
                                z vysokopevnostních ocelových trubek,
                                doplněná o panely z kevlaru, karbonu a skelného laminátu.

Motor

Typ    -                    zážehový, přeplňovaný výfukovým turbodmychadlem,
                               se samostatným obtokovým ventilem, sekvenční dvojité 
                               vstřikování paliva, bezdotykové zapalování

Zdvihový objem motoru ( cm3 )  -        1998
Počet válců  -                                      4
Max. výkon ( kW/k/ot/min )   -             368 / 500 / 7800
Max. točivý moment ( Nm/ot/min )  -    600 / 3700
Příprava směsi  -                                 sekvenční dvojité vstřikování
Přeplňovací tlak ( MPa )  -                    2,5


Převodovka

Typ převodovky  -                    sekvenční, přímo řazená, s posilovacími magnety
Počet převodových stupňů  -    6
Spojka  -                                 suchá, dvoukotoučová, keramická

Dynamické parametry

Max. rychlost ( km/hod )  -  200
Zrychlení z 0 na 100 km/h  ( sec.)  -  2,7

Hmotnosti

Pohotovostní hmotnost ( kg ) -  1000

Rozměry

Celková délka ( mm )  -     4 002
Celková šířka ( mm )  -      1 890
Celková výška ( mm )  -     1 270
Rozvor ( mm )  -                2 500
Rozchod vpředu ( mm)  -   1 670
Rozchod vzadu ( mm)  -    1 620

Podvozek

Přední / zadní náprava  -   nezávislé zavěšení kol, trojúhelníková ramena,
                                       pérování tlumiči Proflex
Přední / zadní brzdy  -      čtyřpístkové o průměru 330 mm  /
                                       čtyřpístkové o průměru 320 mm 
                                       všechny brzdy kotoučové, značky Porsche
Diferenciály  -                  mezinápravový i pasivní nápravové s omezenou svorností

Dostupné fotografie

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Brisk RS 01 WRC

 

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků