Bridgestone přináší tipy pro jízdu v zimních podmínkách

Bridgestone přináší tipy pro jízdu v zimních podmínkách

Bridgestone, největší výrobce gumárenských produktů na světě, se intenzivně věnuje podpoře bezpečnosti silničního provozu. V rámci těchto aktivit před nadcházející zimou upozorňuje řidiče na skutečnost, že za nepříznivého zimního počasí dramaticky roste riziko vážných nehod. Vzhledem k tomu, že zima nás může v plné síle zaskočit již v podzimních měsících, přináší Bridgestone s předstihem důležité tipy pro bezpečnou jízdu v nejnáročnější části roku.

Řidiči by měli pamatovat na to, že druh používaných pneumatik určuje chování vozidla v náročných zimních podmínkách. Je to jediný bezpečnostní systém moderního automobilu, který má kontakt s vozovkou. Řízení vozidla v zimním počasí je mnohem snadnější, pokud máte sadu vhodných zimních pneumatik. Jejich přilnavost je již při teplotě 7 ºC mnohem lepší než u letních pneumatik.

V zimě by se řidiči neměli tolik spoléhat na své vlastní dovednosti a asistenční systémy. Musíme mít na paměti, že každý vůz má ve skutečnosti značnou hmotnost a brzdná dráha se na kluzkém povrchu prodlouží více než čtyřnásobně. Výsledky testů také potvrzují, že při teplotách kolem 0 °C zastaví vůz z rychlosti 100 km/h na mokrém povrchu až po více než 60 metrech. A to za předpokladu, že je vybaven zimními pneumatikami. Tato dráha bude dokonce více než dvojnásobná, pokud pojedete po sněhu na letních pneumatikách. Tento rozdíl je způsoben především rozdílnou konstrukcí dezénu a složením použité směsi. Zimní pneumatika je vyrobena z měkčí směsi, která si zachovává pružnost i v nízkých teplotách. Dalším faktorem je dezén přizpůsobený provozu v zimních podmínkách větším počtem hran a drážek, které zlepšují trakci na sněhu a zlepšují odvod vody ze stopy.

Způsob brzdění je v zimních podmínkách životně důležitý. Vůz je řiditelný a ovladatelný pouze tehdy, pokud se kola otáčejí. Zablokovaná kola na kluzké vozovce mají ve většině případů za následek ztrátu kontroly nad vozem. Řidič musí brzdit opatrně a ve vozech bez ABS volit metodu pulzování, aby nedocházelo k blokování kol. Vysoká hustota hran na povrchu dezénu zimní pneumatiky pomáhá udržovat kontrolu nad vozem. Do drobných zářezů v dezénu pneumatiky se dostává sníh, který zlepšuje přenos sil, protože sníh přilne lépe ke sněhu než k pryžové směsi. Vůz na letních pneumatikách bez hran má na zasněžené silnici více než dvojnásobnou brzdnou dráhu.

To samé platí pro rozjezd a akceleraci na sněhu a ledu. Při rychlé akceleraci pneumatiky brzy ztratí trakci. Zvýšení otáček motoru nepomůže. I když spěcháte, měli byste se rozjíždět pozvolna, a případně i na druhý převodový stupeň, je-li to nutné. Tímto způsobem zachytí hrany, zářezy a bloky zimní pneumatiky do dezénu maximální možné množství sněhu a udrží potřebnou úroveň trakce.

Při průjezdu zatáčkou nebo vyhýbacím manévru je velmi důležité vyvarovat se prudkého brzdění a příliš velkého natočení volantu. Jinak byste ztratili kontrolu nad vozem. V extrémních podmínkách, je-li asfalt pokrytý ledem, může být nebezpečné dokonce i uvolnění pedálu plynu. Pokud začnou zadní (přetáčivost) nebo přední (nedotáčivost) kola klouzat po zasněžené silnici, měli byste opatrně uvést kola do přímého směru a zpomalit, jakmile dojde k obnovení trakce. Řídíte-li vůz s pohonem předních kol a vjedete do zatáčky s kluzkým povrchem příliš rychle, měli byste uvolnit pedál plynu, abyste zatížili přední kola. Při přetáčivém smyku musíte natočit volant opačným směrem a brzdit, až když vůz jede opět požadovaným směrem.

Úspěch těchto zásahů závisí do značné míry na hloubce dezénu. Čím je hlubší, tím rychleji získáte zpět kontrolu nad vozem a zpomalíte. Bridgestone doporučuje jezdit na pneumatikách s hloubkou dezénu minimálně 4 mm. Pokud jste si zakoupili jen dvě nové zimní pneumatiky, umístěte je na zadní nápravu vozidla. Tím snížíte riziko nebezpečného smyku zadních kol, který se obtížněji předvídá a ovládá.

TEST BMW X5 M50d: Tohle je další SUV, které zaujme i řidiče!

BMW X5 M50d

BMW v případě modelové řady X5 konečně dohání samo sebe. Tedy sprint, který poslední roky nasadili nejen v oblasti pojetí interiéru a technologií, ale překvapivě i jízdních vlastností. A v lecčem je právě X5 u Bavorů průkopníkem!

včera | Milan Lažanský | 18 příspěvků
TEST Mercedes-Benz A 180 d: Opravdu potřebujete naftu?

Mercedes-Benz A 180 d

Nová generace Mercedesu třídy A dostala svěží vnější tvary a doslova revoluční interiér. Otestovali jsme jedinou vznětovou verzi nabídky a příjemně překvapila nejenom reálnou spotřebou.

16.  12.  2018 | Jan Mička | 47 příspěvků
Minitest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4: Pořád jako pírko!

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4 (minitest)

Aktuální Vitara už nějakou dobu spoléhá výlučně na benzínové turbomotory a nedávno k nim nově přibylo i více bezpečnostních systémů. Jak jezdí se čtrnáctistovkou, manuálem a pohonem všech kol?

13.  12.  2018 | Miro Mihálik | 22 příspěvků