Bridgestone přináší tipy pro jízdu v zimních podmínkách

Bridgestone přináší tipy pro jízdu v zimních podmínkách

Bridgestone, největší výrobce gumárenských produktů na světě, se intenzivně věnuje podpoře bezpečnosti silničního provozu. V rámci těchto aktivit před nadcházející zimou upozorňuje řidiče na skutečnost, že za nepříznivého zimního počasí dramaticky roste riziko vážných nehod. Vzhledem k tomu, že zima nás může v plné síle zaskočit již v podzimních měsících, přináší Bridgestone s předstihem důležité tipy pro bezpečnou jízdu v nejnáročnější části roku.

Řidiči by měli pamatovat na to, že druh používaných pneumatik určuje chování vozidla v náročných zimních podmínkách. Je to jediný bezpečnostní systém moderního automobilu, který má kontakt s vozovkou. Řízení vozidla v zimním počasí je mnohem snadnější, pokud máte sadu vhodných zimních pneumatik. Jejich přilnavost je již při teplotě 7 ºC mnohem lepší než u letních pneumatik.

V zimě by se řidiči neměli tolik spoléhat na své vlastní dovednosti a asistenční systémy. Musíme mít na paměti, že každý vůz má ve skutečnosti značnou hmotnost a brzdná dráha se na kluzkém povrchu prodlouží více než čtyřnásobně. Výsledky testů také potvrzují, že při teplotách kolem 0 °C zastaví vůz z rychlosti 100 km/h na mokrém povrchu až po více než 60 metrech. A to za předpokladu, že je vybaven zimními pneumatikami. Tato dráha bude dokonce více než dvojnásobná, pokud pojedete po sněhu na letních pneumatikách. Tento rozdíl je způsoben především rozdílnou konstrukcí dezénu a složením použité směsi. Zimní pneumatika je vyrobena z měkčí směsi, která si zachovává pružnost i v nízkých teplotách. Dalším faktorem je dezén přizpůsobený provozu v zimních podmínkách větším počtem hran a drážek, které zlepšují trakci na sněhu a zlepšují odvod vody ze stopy.

Způsob brzdění je v zimních podmínkách životně důležitý. Vůz je řiditelný a ovladatelný pouze tehdy, pokud se kola otáčejí. Zablokovaná kola na kluzké vozovce mají ve většině případů za následek ztrátu kontroly nad vozem. Řidič musí brzdit opatrně a ve vozech bez ABS volit metodu pulzování, aby nedocházelo k blokování kol. Vysoká hustota hran na povrchu dezénu zimní pneumatiky pomáhá udržovat kontrolu nad vozem. Do drobných zářezů v dezénu pneumatiky se dostává sníh, který zlepšuje přenos sil, protože sníh přilne lépe ke sněhu než k pryžové směsi. Vůz na letních pneumatikách bez hran má na zasněžené silnici více než dvojnásobnou brzdnou dráhu.

To samé platí pro rozjezd a akceleraci na sněhu a ledu. Při rychlé akceleraci pneumatiky brzy ztratí trakci. Zvýšení otáček motoru nepomůže. I když spěcháte, měli byste se rozjíždět pozvolna, a případně i na druhý převodový stupeň, je-li to nutné. Tímto způsobem zachytí hrany, zářezy a bloky zimní pneumatiky do dezénu maximální možné množství sněhu a udrží potřebnou úroveň trakce.

Při průjezdu zatáčkou nebo vyhýbacím manévru je velmi důležité vyvarovat se prudkého brzdění a příliš velkého natočení volantu. Jinak byste ztratili kontrolu nad vozem. V extrémních podmínkách, je-li asfalt pokrytý ledem, může být nebezpečné dokonce i uvolnění pedálu plynu. Pokud začnou zadní (přetáčivost) nebo přední (nedotáčivost) kola klouzat po zasněžené silnici, měli byste opatrně uvést kola do přímého směru a zpomalit, jakmile dojde k obnovení trakce. Řídíte-li vůz s pohonem předních kol a vjedete do zatáčky s kluzkým povrchem příliš rychle, měli byste uvolnit pedál plynu, abyste zatížili přední kola. Při přetáčivém smyku musíte natočit volant opačným směrem a brzdit, až když vůz jede opět požadovaným směrem.

Úspěch těchto zásahů závisí do značné míry na hloubce dezénu. Čím je hlubší, tím rychleji získáte zpět kontrolu nad vozem a zpomalíte. Bridgestone doporučuje jezdit na pneumatikách s hloubkou dezénu minimálně 4 mm. Pokud jste si zakoupili jen dvě nové zimní pneumatiky, umístěte je na zadní nápravu vozidla. Tím snížíte riziko nebezpečného smyku zadních kol, který se obtížněji předvídá a ovládá.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

dnes | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků