Březen v číslech: vše se pokazilo po zemětřesení v Japonsku

V březnu nebylo ve světě automobilů o události nouze.  Firmy hlásily obchodní výsledky za rok 2010, byly zveřejněny únorové statistiky prodejů, hlavně to však byla přírodní katastrofa v Japonsku, která zamíchala plány automobilek skoro po celém světě. Vybrali jsme tři události, které si zaslouží vlastní odstavce, a několik dalších shrnutých do tabulky níže.

30 procent

Výroba aut by kvůli zemětřesení mohla klesnout až o 30 procent, hlásaly novinové titulky na sklonku března. Problémem je nedostatek určitých dílů, které jsou vyráběny právě v Japonsku postihnutém devastací infrastruktury. Nechvalně známou se tak v souvislosti s japonskou katastrofou stala společnost Hitachi Automotive Systems, která se celosvětově podílí na výrobě jedné ze součástek ze 60 procent. Přesto, že obecně bude trpět především prodej japonských značek, ani evropské či americké nebudou zcela vyloučeny.

„Závislost na některých komponentech od japonských dodavatelů problematizuje výrobu celého odvětví,“ uvedl Jan Linhart z KPMG Česká republika.

Největší americká automobilka General Motors, ještě na začátku března se pyšnící téměř dvojnásobným únorovým prodejem v USA, pozastavila ve druhé polovině března výrobu ve své továrně v Shreveportu. V některých evropských závodech zase začala omezovat produkci francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën, v době vydání tohoto článku už možná omezila výrobu aut její slovenská továrna. Honda Motor ohlásila omezení výroby ve svých montážních továrnách ve Spojených státech a Kanadě. Důvod byl již zmíněn: přetrvávající nedostatek součástek.

Je otázkou, zda bude dopad až takový, jak straší extrémní scénář výzkumné společnosti IHS Automotive: celosvětová produkce aut za šest týdnů může klesnout až o 30 procent, což by znamenalo pokles výroby až o 100 tisíc vozů denně. Jisté však je, že ve statistikách za budoucí měsíce japonské zemětřesení nepůjde přehlédnout.

58,4 milionu

Celosvětová výroba osobních vozů vzrostla za uplynulý rok 2010 o 21 procent na 58,4 milionu vozů. Celkem 56 procent bylo vyrobeno v Asii a 26 procent v Evropě, oznámila Mezinárodní organizace výrobců automobilů (OICA).

Česká republika se umístila na pěkném 14. místě s produkcí 1,07 milionu vozů, což představuje 1,4 procenta světové výroby osobních aut. Mezi evropskými výrobci osobních automobilů bez Ruska skončilo Česko na pátém místě za Německem, Francií, Španělskem a Velkou Británií, po přepočtu výroby osobních automobilů na 1000 obyvatel byla loni Česká republika na druhém místě ve světě, vyplývá ze statistik OICA.

2050

Evropská komise navrhla 28. března zákaz vjezdu vozů se spalovacími motory do měst v roce 2050. Zatím to sice není legislativní návrh, ale pokud by členské státy nezávazný plán nakonec realizovaly, emise z dopravy by měly do poloviny století klesnout o 60 procent. Je zřejmé, že návrh akcelerovala současná nepříjemná situace ohledně cen ropy. „Závislost dopravních systémů na ropě můžeme snížit, aniž bychom obětovali jejich efektivnost a ohrozili mobilitu," uvedl eurokomisař pro dopravu Siim Kallas.

Plán Evropské komise má celkem 40 bodů, které se zaměřují především na přesun od automobilů k železniční a lodní dopravě. 
 

3,3 miliardy eurCena, za kterou Volkswagen dokončil převzetí prodejce automobilů Porsche Holding
940 milionů eurInvestice Fiatu v Srbsku, kde automobilka zahájí výrobu nového modelu
2,63 miliardy eurNový loňský rekordní zisk automobilky Audi představuje téměř dvojnásobek předchozích hodnot
3,2 miliardy eurRolls-Royce a Daimler spolu za tuto cenu koupí německého výrobce motorů Tognum 
80%Únorový růst prodeje aut v Rusku, ze kterého těží i Škoda
8,5 miliardy KčAutomobilka Škoda Auto loni znásobila čistý zisk na 8,5 mld. Kč
12%Shell chce o tolik do roku 2014 zvýšit svou produkci ropy
2013Porsche bude vyrábět nový automobil Cajun v Lipsku, s prodejem počítá v 2013
1200Opel propustí množství zaměstnanců ze závodu v Bochumi
22. březnaKlaus toho dne podepsal novelu umožňující zveřejňovat nekvalitní benzinky
5 miliard eurSpolečnost Porsche SE navýší výrazně kapitál
4,15 miliardy jüanůNejvětší čínská automobilka SAIC prudce zvýšila zisk

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

včera | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků