Jestli se vás (stejně jako autora článku) zmocňuje v posledních letech často pocit, že kvůli pohodlnosti zákazníků, emisím a bezpečnosti auta už nejsou, co bývala, možná jste jen dlouho nejeli tím správným autem.
Kapitoly článku:
Věnujme první odstavec těm, jimž se nechce číst celý dlouhý článek: Nový vrcholný model řady Boxster je nejlepší auto, jaké jsem řídil za několik posledních let. Naprosto strhující řidičský nástroj, který unikátním způsobem kombinuje čitelnost a agilitu malého ostrého hatchbacku s dynamickou i akustickou dramatičností juniorského supersportu. Pokud můžete, utíkejte si pro něj.
A teď to trochu rozvedeme. Boxster Spyder jako odlehčený model pro puristy existoval už v minulé generaci. Teď je to ale poprvé, kdy se do nejlevnější sportovní řady Porsche dostává soudobý motor z Carrery S. Plochý šestiválec o objemu 3,8 l zde ovšem nedosahuje celých 400 koní, údajně kvůli kratšímu sacímu traktu, vynucenému zástavbou mezi nápravami. Je dokonce ještě o deset koní slabší než v Caymanu GT4, kterému se rovněž dostalo dobrodiní v podobě motoru z větší a ikoničtější sestry.
Cayman GT4 bez střechy to není
Ano, nabízí se úvaha, že Boxster Spyder je otevřenou verzí právě Caymanu GT4. Tak daleko jako v jeho případě ale konstruktéři z Weißachu nezašli, Spyder třeba nemá přední nápravu z GT3. Je také určen spíš pro skvělé silnice než na závodní okruh, o čemž svědčí i formát mezinárodní prezentace v Toskánsku, které se AutoRevue.cz zúčastnilo jako jediné médium z ČR. Tentokrát nebyla v programu žádná zastávka na závodní dráze, což je v případě sportovních novinek Porsche spíše neobvyklé.
Žlutá nebo červená se dodávají bez příplatku, za modrou či stříbrnou metalízu byste už museli připlatit; střecha je u Boxsteru Spyder vždy černá
Ne že by to vadilo. Neuvěřitelně klikaté, úzké a místy zákeřné toskánské silničky, mnohdy s překvapivě špatným povrchem, nám alespoň umožnily poznat, že tohle relativně silné a relativně luxusní auto naprosto exceluje v prostředí, kam by člověk instinktivně vyrazil spíš v Cliu RS. Ale nepředbíhejme.
Když tedy Spyder není „Boxsterem GT4“, čím přesně se liší od dosavadního vrcholu řady, Boxsteru GTS? Zejména stylingem a konstrukcí střechy. Zadní hliníkové víko s dvojicí výstupků odkazuje na legendární Porsche 718 Spyder a namísto komfortní elektrické střechy má nejostřejší Boxster jednodušší a lehčí konstrukci, která se obsluhuje ručně.
Čas otevření či složení střechy závisí hlavně na vaší šikovnosti, jedná se totiž o manuální práci; při našem pokusu se počítal nikoliv v sekundách, ale v minutách
K odlehčení přispívá rovněž skromnější příděl akustické izolace, skořepinové sedačky a zařazení klimatizace na seznam výbavy na přání (ovšem bez příplatku). Díky tomu je Spyder ještě o 15 kg lehčí než základní Boxster. Počítejte ale s tím, že klimatizace přidá asi dvacet kilogramů.
Pokud se v nabídce Porsche detailně neorientujete, následující tabulka vám pomůže udělat si o vzájemném postavení jednotlivých členů řady Boxster přesnější představu. Ve všech případech platí uvedené údaje pro verzi s manuální převodovkou, protože Spyder se s dvouspojkou PDK vůbec nenabízí. Je to přece puristický stroj pro fajnšmekry.
Porsche Boxster Spyder vs. Sourozenci |
|
Boxster |
Boxster S |
Boxster GTS |
Boxster Spyder |
Zdvihový objem (cm3) |
2706 |
3436 |
3436 |
3800 |
Výkon (kW/k) |
195/265 |
232/315 |
243/330 |
276/375 |
Točivý moment (Nm) |
280 |
360 |
370 |
420 |
0-100 km/h (s) |
5,8 |
5,1 |
5 |
4,5 |
0-160 km/h (s) |
13,1 |
11 |
10,8 |
9,5 |
80-120 km/h 5° (s) |
8,2 |
6,7 |
6,7 |
5,5 |
Max. rychlost (km/h) |
264 |
279 |
281 |
290 |
Provozní hmotnost (kg) |
1405 |
1415 |
1420 |
1390 |
Cena (Kč) |
1 462 000 |
1 784 000 |
2 032 000 |
2 275 000 |
Boxster udělal od první generace ohromný posun, pokud jde o atraktivitu exteriéru. Originální model s interním označením 986 sice jezdil báječně, ale už ve své době vypadal trochu jako hračka a léta k němu nebyla zrovna shovívavá. Na 987 se už koukalo o poznání lépe a současná generace 981 konečně vypadá, jako by sportovní Porsche vypadat mělo: atleticky a dravě.
Spyder se vyznačuje speciálním tvarováním zadního víka a také spoilerem na odtrhové hraně, jehož profil připomíná zmenšenou verzi křídla z ikonické Carrery 2.7 RS
Spyder posouvá celkový dojem o další kus dál. Nejde jen o ten hliníkový kryt za sedadly, ale hlavně o postoj: tento model standardně jezdí na sportovním podvozku sníženém o 20 mm a jeho pneumatiky Pirelli P Zero jsou obuté na dvacetipalcových ráfcích. V tmavě stříbrném odstínu dává novinka vzpomenout na Carreru GT, zatímco ve výrazné červené nebo žluté křičí do světa, že chce být malým supersportem.
Že to funguje, potvrzuje i partička kluků školního věku, kteří se odkudsi vynoří na parkovišti malé vesničky hluboko v toskánských kopcích a mimikou i citoslovci naznačují, že by si rádi poslechli, jestli tohle slibně vypadající auto také slibně zní. Inu, proč ne.
Skořepinové sedačky mají pevný úhel opěradla, za příplatek dostanete ještě lehčí provedení s karbonovou konstrukcí; místo klik jsou ve dveřích textilní poutka
Anatomická sedadla (za příplatek z karbonu) vypadají nekompromisně a mají velmi hluboké bočnice, které poněkud komplikují snahu o elegantní usednutí za volant. Ten má průměr 36 cm a je potažený Alcantarou, stejně jako v Caymanu GT4. Jinak interiér odpovídá ostatním Boxsterům.
Zjišťuji, že kdyby to šlo, zvolil bych si ještě kolmější úhel opěradla. Uznávám ale, že v tomhle jsem trochu extrém. A se závodnickým vzhledem sedaček nejde úplně dohromady jejich šířka. Přestože v kyčlích nejsem z nejsubtilnějších, po obou stranách mám až moc volného prostoru. Porsche očividně počítá i s puristy korpulentnějších postav.
Pravý „budík“ je ve skutečnosti barevný digitální displej; stopky;mezi tlačítky na středové konzole je i jedno veledůležité, na ovládání klapky ve sportovním výfuku
Pedál plynu zaslouží hned dvojnásobnou pochvalu ještě předtím, než vůbec dojde na spuštění motoru: jednak za uložení na podlaze a také za to, že je v jedné rovině s odkládací opěrkou pro levou nohu.
Ale dost prohlížení, kluci začínají být netrpěliví a jejich …brum, brrrum!“ se ozývá stále neodbytněji.
Un momento, ragazzi
Po otočení klíčkem na typickém místě vlevo vedle volantu se ozve trošku nelibozvučné vrčení, které získala 911 při přechodu na přímé vstřikování už v minulé generaci. Ale moment, to napravíme. Tlačítko se symbolem výfuku otevře speciální přívěru, pro jistotu mačkám také Sport Plus, které by mělo zostřit reakci motoru, a dloubnu do toho protaženého lichoběžníku pod pravým kotníkem.
Zavazadlové prostory jsou až nečekaně velkorysé (150+130 l), ale přímo v kabině odkládací prostory dost chybí a výklopné držáky na nápoje láhev v zatáčkách neudrží
Plochý šestiválec za našimi hlavami reaguje na pobídnutí vzteklým zaštěknutím, ostrým jako žiletka, a než se ten zvuk stihne odrazit od nedaleké zídky, vystřídá ho monumentální kulometná palba benzínu hořícího ve výfuku. Série explozí se rozlije přes parkoviště, narazí do zdi a přehrne se opět přes naše hlavy daleko do zalesněného údolí. Tohle že je motor z Carrery S? Kombinace otevřené karoserie, sportovního výfuku a inženýrských kouzel mu dává úplně nový stupeň naléhavosti, ne nepodobný teatrální akustice červených aut, která se vyrábějí nedaleko odsud, na druhé straně kopců provincie Modena.
Nadšený jásot a spokojený smích prozrazuje, že našemu mladému publiku se představení líbilo. Bylo mi potěšením, kluci, ale to není nic proti tomu, jak strhující divadlo je Boxster Spyder schopen sehrát svému řidiči.