Firma Bose, specialista na audiosoustavy, připravila univerzální polovodič pro omezení hluku v prostoru pro cestující.
S příchodem na hospodárnost zaměřených pohonných soustav do běžných automobilů nastává rozmach různých doplňkových zařízení. Zákazníci si chtějí zachovat svůj komfort. Majitelé elektromobilů tak žádají zvukový dojem vozu s běžným motorem, vlastníci „sporťáků“ s dieselovými či jinými pro sportovní automobily řekněme netypickými motory pak chtějí zvuk mohutného zážehového agregátu. I za cenu akustického klamu. Utopie?
Nikoli, to je bohužel plíživě nastupující praxe, která jen odráží celou tu absurdnost nejnovějšího vývoje automobilové konstrukce zdegenerované iracionálními požadavky úřadů s navazující mediální a reklamní masáží zákazníků. Není to kritika, jen sentimentu zbavené konstatování skutečnosti. Požadavky na maximální jízdní komfort, byť by byly bohatě vykoupeny úbytkem jízdních výkonů a skutečných řidičských zážitků (každý chce jezdit, ale kolik z nás má chuť se za volantem svého vozu opravdu svézt?), jsou naopak zcela legitimním a pochopitelným pokračováním vývoje.
Na sklonku loňského října jsme vám podrobně ukázali, jak funguje aktivní rušení nepatřičných hluků u nového modelu Cadillac ELR. Nejde přitom o žádnou výjimku, ovšem nyní přichází společnost Bose, jež hodlá rušení akustických vln nabídnout širšímu spektru uživatelů. U Bose, který dodává špičkové audiosoustavy celé řadě výrobců vesměs luxusních automobilů, totiž nyní vyvinuli nový polovodič NXP SAF775x.
Určen je pro různé audiosoustavy a nabízí celou řadu dalších funkcí, ovšem prim mezi nimi hraje právě redukce rušivých zvuků, jež do prostoru pro cestující pronikají od motoru a podvozku vozu, skrze reprodukci zvuku skrze obrácené akustické vlny, jimiž se značná část spektra hluků vyruší. Bose podobný systém dodává už v sérii pro vybrané modely značek Cadillac, Buick, Chevrolet nebo Infiniti, ale jeho rozšíření mezi další modely není ničím fantaskním. Vyžaduje ale zástavbu mikrofonů na vhodných místech interiéru konkrétního automobilu.