Bose: magnetické tlumiče pro dokonalou jízdu

27 komentářů

delph
17. března • 11:14

o těchle tlumyčích sem už někdy někde čet a bylo tam že jsou děsně těžký protože to jsou přeci jen elektromotory takže použití ve sporTˇácích je polemický leda tak SLR Mclaren protože ten už je těžkej i tak dost

Bart
16. března • 15:02

Nechci rypat, ale koukam, ze v pripade tohoto clanku vas konkurence poradne predbehle
http://news.auto.cz/?article=2207 

Petr Broža
16. března • 20:52

A vadí to něčemu?

a
16. března • 21:45

mne vadi
"Doplněno: Magnetické tlumiče v sériovém provedení už nabízí Cadillac a či Corvette, nicméně systém pracuje na trochu
odlišném principu."

pretoze podla toho co som tu cital, tie tlmice pracuju na _uplne_ inom principe.

Marek_Litzman
16. března • 22:24

to máte těžký. Ten článek má nadpis "magnetické tlumení" a když tam není nic, zvedne se kritika proti tomu,že magnetický tlumení už existuje. Tohle považuju za nejlepší variantu, protože oba dva systémy mají svou část převratnosti způsobenou magnety, je potřeba je tu zmínit.
Oboje je to eletromagnetické tlumení, akorát, že Bosův systém elektromagnety využívá přímo k reguleci zdvihu kola, magnetoreologické tlumiče ovlivňují zdvih nepřímo, ovlivňují "zaseknutí" kola na jednom místě. Oba systémy, ač pracují jinak, by se bez elektromagnetu neobešly, takže pro mě jsou to oba elektromagnetické systémy.

Ron Jeremy
17. března • 9:17

Oba systémy, ač pracují jinak, by se bez elektromagnetu neobešly, takže pro mě jsou to oba elektromagnetické systémy.
Chachacha... To mi připomíná: "Hodinky nebo holínky, obojí se natahuje..."

-LK-
16. března • 13:03

Doplněno: Magnetické tlumiče v sériovém provedení už nabízí Cadillac STS, který drží světový primát.

K tomuto bych rád dodal, že Cadillac jako automobilka. Už do v modelu Seville to bylo v roce 2002 ve standardu, v dnes nabízených modelech to je taky:
STS - s Luxury Performance Package
XLR - v základu
SRX - s Luxury Performance Package

Marek_Litzman
16. března • 14:12

Nerd bych tu šířil fámy, všechny informace jsou vzaty z oficiálního webu a všechno důležité, co je na oficiálním webu je tam napsáno, nicméně si myslím, že Cadilacovo odpružení není to stejné, co používá Bose.
Takto vypadá Bosovo odpružení:


A takto odpružení Cadilacu:


Podle mě je to tlumení tzv. magnetoeostatickou kapalinou. Zmiňuji to i v článku. Je to věc, která není úplně tak běžná, nicméně je běžnější, než tlumení elektromotory.
Odkážu na Caddilacovskou předváděčku, kde to celé popisují.
http://www.cadillac.com/cadillacjsp/models/feature.jsp?model=sts&feature=rideControl&year=

Zvolte "how it works".

-LK-
16. března • 14:35

Díky za skvělej odkaz, kterej jsem sám do této diskuze v 8:27 posílal

Já netvrdím, že je to to samé, ale je to pérování na bázi elektromagnetu a narozdíl od Bose se to již sériově vyrábí.

Já jsem jen podotkl, že v rozporu s tvrzením v článku to nenabízí "Cadillac STS jako světový primát", ale
1. Nabízí to Cadillac pro řadu svých modelů (přesněji by bylo nabízí to General Motors pro některé modely Cadillacu a Chevrolet Corvette)
2. Primát byl v polovině roku 2002 u Cadillac Seville (předchůdce STS).

Marek_Litzman
16. března • 14:48

jéjda, to se omlouvám....nějak jsem si toho nevšiml....

Osobně si myslím, že že tento typ elektromagnetického pružení není ničím novým a závratným, nazval bych ho spíš evolucí standartního pneumatického pružení, používá totiž podobný princip. Tato kapalina pouze rychleji vyrovnává a reaguje.

-LK-
16. března • 14:55

No, vzhledem k tomu, že elmg odpružení můžete koupit pouze ve čtyřech modelech (a navíc patřícím k těm nejdražším) na světě bych byl daleko od toho, abych mohl říct, že to není nic nového a závratného.
Pominu-li klasické pružiny, máme tu hydrauliku (mám to v Citroenu), vzduch (Lincoln, Mercedes apod.), případně elektronicky řízená tuhost tlumičů (to mám v Seville a je to řekl bych stejně pohodlné jako hydraulika v Xantii).

Elektromagnetické tlumiče mi přijdou obdobná revoluce od klasických pružin jako hydraulika či vzduch. Fakt si myslím, že Magnetic Ride od GM a systém od BOSE k sobě mají hodně blízko. Principem, nikoliv použitou technologií. Výhoda BOSE je úplná eliminace pružin. No, uvidíme za pár let, co se chytne.

Marek_Litzman
16. března • 14:14

promiňte mi ten obrázek....taky by to mělo být správně...:

Marek_Litzman
16. března • 14:30

Já věděl, že to tu někde mám....

Není tomu tak dávno, co v obyčejně docela prázdném pořadu na Discovery, Rides, byla i zmínka o úpravách podvozků. To jsem nemohl nechat bez zachycení, takže na těchto dvou odkazech je zachyceno vysvětlení elektromognetického tlumení za použití elektroreologické kapaliny (omlouvám se za chybu v názvu této kapaliny v předchozím přispěvku)
První odkaz je na celé video s použitím této kapaliny ve vojenském Hummeru, má cca 12 MB

http://marecek.ovecka.net/tlumenicele.avi

Druhý odkaz odkazuje na část vystřiženou z tohoto videa, ve které se zmiňuje pouze princip této technologie. Doporučuji shlédnout. (cca 4.4MB)

http://marecek.ovecka.net/tlumenicast.avi

marepa
16. března • 12:40

vypada to hodne dobre :) ty videa nemaji chybu.

Pokud bych nekdy chtel limuzinu, tak bych o tomto systemu uvazoval. I kdyz melo by to fungovat i na sportacich (takoveho sportaka bych fakt chtel videt) ... ale pridavam se k nazoru, ze i svetla vyska pujde nastavit. Otazka co to potom udela s takovym retarderem. Chtelo byt to vice videii.

-LK-
16. března • 7:58

Magnetické tlumiče do svých vozů montuje sériově Cadillac tuším od roku 2002.

Mac2
16. března • 9:37

Ano, montují se do vozů Cadillac a Corvette. Jsou to tlumiče s magnetickou kapalinou, což je ale jiný princip než popisovaný systém Bose. Ten tlumič s magnetickou kapalinou vypadá podobně jako normální tlumič, ale působením magnetického pole dokáže kapalina uvnitř velmi rychle měnit své vlastnosti.

-LK-
16. března • 10:04

Docela by mě zajímala reálná zkušenost s Magnetic Ride vs. tyto BOSE tlumiče (tip pro Autorevue - půjčte si nové STS a otestujte ho ), protože je fakt, že BOSE má obrovskou světlou výšku (asi aby to absorbovalo bez houpání i velké nerovnosti), což je zase z řady důvodů dost blbé.

zdenek
16. března • 12:10

Vzhledem k provedeni asi nebude problem menit svetlou vysku a muze to delat automaticky treba podle rychlosti.

Spasitel
16. března • 8:21

Nemáš někde nějakej odkaz?

-LK-
16. března • 13:26

Tady je docela dost slušnej test i popis (jak tu již padlo, Corvetty mají prakticky to samý co Cadillacy):
http://www.corvetteactioncenter.com/kb/question.php?qstId=503

-LK-
16. března • 8:27

Tak např. tady http://www.cadillac.com/cadillacjsp/models/feature.jsp?model=sts&feature=rideControl&year=

Vjace
16. března • 7:40

Pozorne jsem koukal na ty videa a zvlast dobre je to videt u toho, kde prejizdeji jeden pricny retarder na ulici. Ten Lexus s tlumici od Bose ma vyrazne vetsi svetlou vysku. To bych pak chtel videt to Porsche (jak na tom videu s konvencnimi tlumici) jak by vypadalo s Bose Suspension - asi jako takovy mensi Cayenne...

Jinak to samozrejme nekritizuji, je to moc pekne zarizeni.

Vjace

koohan
16. března • 1:28

o cene se asi nezminuje zamerne...
ale ktery hi-tech je levny?
masova vyroba jej vsak levnym muze udelat...

Diesel
16. března • 0:12

Chybicka- nie linearne elektromotory, ako to mate v podnadpise, ale elektromagnety ;)

Marek_Litzman
16. března • 0:30

Kdepak, je to správně.

PS. 404 znamená "nenalozeno" ;)

René
16. března • 11:14

Ja si tiež myslím že to elektromotor a nie elektromagnet!
Treba si to lepšie prečítať!
A čo sa týka svetlej výšky - veď to je logické že sa bude dať nastaviť! Aspon ja keby som to navrhoval tak to tak urobím alebo by som aspon ponúkol rôzne typy, a koniec koncov sa na konci píše, že je to použiteľné do všetkého!
Znova opakujem, treba lepšie čítať!!!

Marek_Litzman
16. března • 0:33

hmmm, error....nenalEzeno.... ;)

Doporučujeme

Články odjinud