Bose: magnetické tlumiče pro dokonalou jízdu

Bose. Ikona všech motorizovaných audiofilů. Jen si přiznejte, kdo z vás, jež podrobujete svůj samohyb důkladné ladící kůře pod šroubovákem uprostřed garáže, nikdy nezatoužil po kvalitních hudebních zařízeních, honosících se pyšnou značkou Bose. A co teprve tlumiče?
Bose: magnetické tlumiče pro dokonalou jízdu

Dr. Amar Bose, který profesoruje na prestižní americké univerzitě Massachusetts Institute of Technology (MIT), založil v roce 1964 společnost Bose corporation s tím, že bude vyrábět ta nejlepší a nejrafinovanější elektronická zařízení. Proslavili se audio technikou, ale nálepkou Bose se můžou chlubit i jiné komponenty, než reproduktory, vyrábějí například součástky do atomových reaktorů a do letadel.

Bosovy zájmy se však upíraly i jiným směrem, směrem nám, autofilům, poněkud bližším. Vždy ho fascinovaly vzduchové a hydraulické systémy odpružení. Předmětem jeho zájmu se stal Pontiac, který si mladý Amar koupil v roce 1957, a Citroen, zakoupený v Paříži o dekádu později. Bose tyto, na tehdejší dobu jistě velice sofistikované systémy nabízející naprostý vrchol dostupného blaha, uchvátily. Nicméně i nadále se užíral myšlenkou na odstranění kompromisů. Kompromisů, kvůli kterým se vůz choval buď plavně a pohodlně, nebo ostře a sportovně, ale nikdy obojím zbůsobem.

Touha po pohodlné a přitom sportovní jízdě ho v roce 1980 dohnala k vytvoření týmu, který měl vyvinout nový typ podvozku. Značka: bez kompromisů. Teoretické výpočty trvaly přesně pět let. Měly za úkol neomezit se tehdejším dostupným vybavením, byla to tedy čistá teorie, která se měla až někdy v budoucnu převést do praxe.

Lineární elektromotory

Výsledek byl jednoznačný – vzduchové či hydraulické tlumení je jen slepá cesta. Hydraulika není schopna vyrovnávat síly v rozích vozidla dostatečně rychle. Je tedy třeba jiné technologie. Technologie rychlejší, technologie lineárních elektromotorů. Zatímco většina systémů pracující na hydraulice není schopna provést změnu pod 10 milisekund, pouze speciální tekutiny, jež obsahují kovové částice, které změní vlastnosti kapaliny při působení magnetu, jsou schopny tuto změnu vykonat o něco rychleji. V praxi i za 7 ms. Rychlé, že?

To byste ale nesměli vědět, že lineární elektromagnety jsou schopny tuto změnu vykonat pod 1 ms. Přijde vám to jako malý rozdíl? Hledejme tedy příklad v praxi. Vezmeme snadno počitatelnou rychlost 72 km/h. Při rychlosti 72 km/h ujede auto každou milisekundu 2 centimetry, což už je poněkud představitelnější hodnota. Auto vybavené hydraulikou, která reaguje řekněme v řádu 15 ms, ujede za tu dobu 30 centimetrů, než zareaguje. Za tu dobu se auto dostane na nerovnost a někdy i za nerovnost a nadzvedne se, přičemž se zhoupne.

 

Bez zajímavosti není ani napájení celého systému. To pracuje pod napětím 300 V, ale i přes velký výkon čtyř motorů a počítače, energie, která se spotřebuje z externích zdrojů (alternátor), je podle oficiálního vyjádření výrazně nižší, než u normální klimatizace. Prý až třetinová. Čím to? Jak jsme se všichni učili ve fyzice, elektromotory jsou obrácené generátory a při každém propružení tlumiče je vygenerován proud, který se ukládá pro další využití.

 
S tlumiči Bose (dole) se auto přenese přes nerovnosti bez zhoupnutí

Už to funguje

Jak celý systém vypadá v praxi? Veřejné testovací jízdy, které se uskutečnili loni, ukázaly Lexus, který byl vybaven standardním zavěšením a zavěšením typu Bose. Na záběry z těchto jízd se můžete podívat ve formě videí na konci článku, zatímco fotografie a nákresy ukazují schémata systému. Na závěr si dovolím si krátký popis. Všechny čtyři kola jsou řízena závisle na sobě, protože počítač vypočítává podle situace jednotlivých kol jejich vzájemné vyrovnávání a charakteristiku tlumení.

Tip: Stáhněte si videa, na nichž je funkce systému velmi dobře vidět: přejezd přes retardér, losí test, přejezd přes několik nerovností


Losí testy absolvují nové tlumiče bez naklánění vozu

Ač se to možná nezdá, tlumiče Bose mají docela jednoduché upevnění v podvozku. Je použito jednoduché spodní A rameno, na které je připojen elektromagnetický tlumič. Celá zástavba vychází z přes padesát let staré koncepce zavěšení typu McPherson, i v těchto dobách velice oblíbené. Bose proto sebevědomě prohlašuje, že jeho systémy tlumení mohou být bez problémů použity jen jako příplatková výbava, jako alternativa klasičtějším tlumičům. Zajímavé je jen to, že se v žádném zdroji neobjevila zmínka o ceně oproti jiným podvozkům, náklady na vývoj nepočítaje...

Doplněno: Magnetické tlumiče v sériovém provedení už nabízí Cadillac a či Corvette, nicméně systém pracuje na trochu odlišném principu.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků