Bosch chce zvýšit bezpečnost motorkářů kosmickou technologií

Ne, tohle není první apríl. Bosch skutečně koketuje s myšlenkou využít třetí Newtonův pohybový zákon akce a reakce ke krátkodobému zvýšení přilnavosti motocyklů v zatáčkách.
Bosch chce zvýšit bezpečnost motorkářů kosmickou technologií

Pokud jste někdy sledovali záběry raketoplánu či jiného kosmického plavidla na oběžné dráze či kdekoli jinde ve vesmírném prostoru, možná vám neušlo, jak tyto lodě manévrují.

Ministerstvo dostalo rozum: Velké motorky a čtyřkolky nebudou muset na emise

Ministerstvo dostalo rozum: Velké motorky a čtyřkolky nebudou muset na emise

Aby ve vakuu bylo možné vytvořit patřičný hybný moment, mají tyto stroje na koncích či strategicky po obvodu umístěné manévrovací trysky. Pomocí krátkých impulsů stlačeného plynu pak dokážou tyto trysky otáčet, zrychlovat nebo naopak zpomalovat plavidlo podle momentální potřeby.

Právě tato technologie přivedla na zajímavou myšlenku vývojáře společnosti Bosch. Uvědomili si, že ztráta přilnavosti na předním kole motocyklu jedoucího v zatáčce je prakticky zákonitou vstupenkou k nepříjemnému pádu, a to nezřídka i pro velmi zkušené jezdce.

Light Rider je první elektrický motocykl vytisknutý na 3D tiskárně

Light Rider je první elektrický motocykl vytisknutý na 3D tiskárně

Jenže co kdyby se podařilo udělit přídi jednostopého vozidla boční, dostatečně velký impuls působící proti směru smyku? Fungovalo by to, povedlo by se motorku vrátit do původní stopy?

Jak ukazuje krátký videosnímek, který zachycuje motocykl projíždějící v náklonu přes štěrk, funguje, a to poměrně efektivně. Zatímco bez tohoto systému kolo zkušební motorky podklouzne takovým způsobem, že by bez pomocných koleček šel motorkář k zemi, ve druhém případě tryska aktivovaná pomocí elektronických snímačů v ten správný moment pád odvrátí.

Triumph útočí v Bonneville na absolutní rychlostní rekord motocyklů

Triumph útočí v Bonneville na absolutní rychlostní rekord motocyklů

Prozatím je plynem poháněný systém zabraňující podklouznutí kola v plenkách, nicméně fakt, že se Bosch touto technologií pochlubil, je znamením, že mu skutečně věří a dále na něm pracuje. Stejně jako například airbagy, také protiskluzový systém zabrání pádu motorky pouze jednou a následně bude nutná jeho výměna. Přesto nám tento nápad přijde zajímavý a spousta motorkářů ho jistě ocení.

Na místě je akorát otázka, jak dosáhnout toho, aby tryska naopak žádný impulz nevytvořila, pokud bude chtít motorkář složit svůj stroj na silnici někam cíleným směrem, aby unikl třeba srážce s autem či jinou překážkou.

Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

dnes | Jan Mička | 28 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

včera | Miro Mihálik | 37 příspěvků
Minitest Hyundai i30 N Performance: Váš vstup do světa rychlých aut

Hyundai i30 N Performance (minitest)

Najděte mi auto s výkonem přes dvě stě sedmdesát koní, samosvorným diferenciálem a manuální převodovkou za sedm set tisíc.

11.  7.  2019 | Vladimír Kadera | 51 příspěvků