Bomba Elona Muska: Všechny nové Tesly budou umět samy jezdit

61 komentářů

Antiautomat
21. října • 8:20

Pokial nebudu tie autonomne riadene auta podporene nalezitym systemom, ktory im v realnom case bude poskytovat informacie o okoli (situacia, ostatne auta), dovtedy to bezpecne a plynule fungovat nebude. Pretoze zjavne nemoze. Vlastne bude, ale vysledkom bude uplny chaos. A pustit automaticky riadene auta do premavky, kde jazdia vodici je vec naprosto nezlucitelna. Okrem toho, takato vec je zlozitejsia ako nejaky pablby autopilot lietadle (okrem toho, ani ten sa nezaobide bez pozemnej kontroly - uz len pri rieseni tak trivialnej ulohy akou je pristatie podla smeroveho luca a informaciam o koridore, pocasi na planovanej trase, alternativne kurzy a trasy). Pritom premavka je zalezitost, ktorej zlozitost je o galaxiu inde. Tieto ich tvrdenia su pablbe napol-lzi take iste ako ked na notebooku citate 'bateria vydrzi az', ale nikde nie je napisane, ze je to za takych podmienok, ktore nemaju s beznym uzivanim nic spolocne. Bude to blbe, ked poviem ze to bude zasa chciet par smrtakov aby sa niekto prisiel k rozumu. Ale asi sa to bez toho neobide.

hudla
21. října • 11:32

Podle vaší argumentaci, by se měly auta zakázat, protože přišlo pár smrtí (ehm 1,2 milionu ročně).
A když má přijít systém, který to chce vylepšit, tak máte plnou hubu keců, že to nejde a že to je nebezpečné...
Tak vůbec, můžem se na všechno vykašlat, říct, že to nejde a zůstat tam kde jsme a nikam se nevyvíjet! To nás čeká super doba!

Antiautomat
21. října • 15:40

Nepamatam sa, ze by som nieco taketo tvrdil - ale ak ano, ukazte mi, kde. Pretoze potom je ten Vas prispevok vlastny vyplod, nazor, neviem ako to nazvat. Skratka hovadina.Tak este raz: tvrdim, ze autonomne vozidlo nebude bezpecne a spolahlivo fungovat bez podpornej infrastruktury. Zmixovanie niecoho, co sa spolieha len na lokalne senzory s premavkou je podla mna nebezpecne a auto, ktoreho spravne fungovanie (logicky) od takeho systemu zavisi, nema v prostredi, ktore toto neposkytuje, co hladat.
Nevylepsi sa nic.Minuskar nech mi vysvetli a ukaze ako sa take auto moze zaobist bez neustaleho prisunu informacii o situacii. Nevysvetli. Nemoze, pretoze to nefunguje. Ale chcem nieco konkretne a nie nejake neurcite kecy.Konkretnym prikladom z praxe je trebars datalink aky pouzivaju bojove lietadla - v tomto pripade napriklad stroj, ktory ma nefukcne pristroje (pripadne zamerne vypnuty radar), prijima informacie a data od ostatnych - vdaka comu moze bez problemov v oblasti posobit dalej, vie presne kde sa co nachadza, vie presne kde je, kam smeruje...vie bezpecne navigovat, vie presne vyhodnotit situaciu, hrozby a najlepsie riesenia a dokonca bezpecne aj pristat. Dokonca aj stroj, ktory ma lokalne senzory v poriadku (pristroje, softver, radar), aj tak (vo svojom zaujme) neustale porovnava tieto so spomenutym datalinkom s datami od ostatnych. Robustnost systemu a bezpecnost (tolerancia k chybe), plus, informovanost systemu a najdenie vhodnych alternativ, prudko vzrasta.To je ten klucovy bod, o ktorom sa tu bavim a ktory, ako sa zda, je strasne tazke pochopit.

Antiautomat
21. října • 8:22

...a k tomu by som doplnil, ze vyvoz takychto aut s aktivovanym systemom do krajin, ktore ten spomenutu podpornu infrastrukturu nemaju, by som zakazal. Nema to co dostat povolenie aby to vobec mohlo vyliez do premavky docerta.

Antiautomat
21. října • 7:50

...stavme sa ze nebudu.

Kuk Vykuk
21. října • 4:35

Už se těším jak se budou 2 autopiloti hádat o jedno prázdný místo: "Já sem ho viděl dřív. Ne já jsem ho viděl dřív!" :-D

R
20. října • 18:07

S radostí oznamujeme, že jako lidé stojíte za dvě věci a proto si to uděláme po svém :-O

josephko
20. října • 15:34

To je tu zase "odborníkov", čo vidia na novej verzii hardwaru len to zlé. Treba si však uvedomiť, že teraz vyrobené autá budú obsahovať viac-menej len hardware + starý software a nový software sa bude dodávať postupne a neustále sa bude vylepšovať.
Automatické riadenie má jednu obrovskú výhodu. Ak sa s nejakou neštandardnou či novou situáciou stretne jedno auto s autopilotom a nejako ju vyrieši (alebo aj nevyrieši), záznam sa dostane do centrály Tesly, kde situáciu analyzujú či rozpitvú a na jej základe sa potom upraví software. A ten sa na diaľku aktualizuje všetkým Teslám.
A možno to bude ešte jednoduchšie: Keďže software od Tesly má byť založený na neurónových sieťach, tak zásah ľudí do softwaru bude asi menej častý. Neurónové siete sú totiž založené na tom, že sa učia samé. A čo sa naučí jedno auto, prostredníctvom centrály Tesla to naučí aj všetky ostatné Tesly.
Myslím si, že vývoj v tejto oblasti bude rýchlejší než by sme očakávali.

runner42
20. října • 15:47

:-D Myslím, že jen skáčete Tesle na další špek. Schválně, jak budou stará auta, která dnes vybavíte hw pro "autonomní řízení", než se případně podaří změnit všechny právní aspekty takového provozu. 10, 15 let?

jehoVista
20. října • 16:44

Boha jeho, jake pravni aspekty? Vzdyt toho autopilota si muzete zapnout uz dnes a aktualizace vam chodi, tak co tady vlastne rozporujete? Ze jde zodpovednost porad za ridicem na tomhle principu nic nemeni.

runner42
21. října • 9:55

Tak moment, diskuze není a asistentech řízení, ale o autonomním řízení kategorie 5, tedy vozidlo, které se řídí samo a je schopné jízdy zcela bez lidí.Problém se nazývá limited lability (viz jakákoliv současná smlouva na jakýkoliv spotřební výrobek). Výrobce se vyvazuje z odpovědnosti za škody z užití výrobku.Kdo ponese hmotnou odpovědnost za nehodu takového vozidla? Výrobce? Vzdá se limited liability? Nebo vy? Zaplatíte za nehodu, kterou jste nemohl ovlivnit? Třetí strana - např. pojišťovna? Uvědomujete si, že vás pojistné přijde klidně na dvacetinásobek stávající pojistné sazby, protože pojišťovna bude muset zohlednit riziko nevymahatelnosti škody?A to je ještě sranda, co když někdo zemře - máme tu trestný čin v dopravě. Kdo nese trestní odpovědnost? Vy, protože jste auto někam poslal (= vězení) nebo výrobce (=zákaz činnosti, zrušení firmy), protože ho vyrobil? Pojišťovna v tomto případě samozřejmě nepřipadá v úvahu.Problematika je složitá a neřešitelná v horizontu 7-10 let, a to jsem ještě optimista.

Krabat
8. listopadu • 14:50

Myslím, že vůbec neznáte aktuální situaci. Volvo prohlásilo, že plně autonomní vozy budou na trhu do roku 2020 a automobilka převezme plnou zodpovědnost za jejich nehody. Jinými slovy, bavíte se o hypotézách, které jsou už zodpovězeny.

jehoVista
21. října • 11:57

Aha. Takze koukam, ze vy nereagujete na prispevky ostatnich, ale jenom dokola omilate to sve.

Majkl
21. října • 11:34

Myslím, že se to dá vyřešit naprosto jednoduše. Jsou:
-Nehody, za které může hardware či software auta. Pokud se v Autopilotovi vyskytne nějaká chyba, je zcela na místě, aby za nehodu odpovídala automobilka, protože Autopilot nefungoval tak jak měl.
- Nehody, které vznikly cizím zaviněním. Pak za ně může samozřejmě člověk,věc, cokoliv, díky které nehoda vznikla. Těchto nehod bude dle mého názoru nejvíce.Pokud se vyskytne nějaká nehody, za kterou nebude moct ani Autopilot (protože jí neměl prostě jak zabránit),ani někdo cizí, pak by za ni měl nést odpovědnost sám řidič (uživatel vozu). Ale nenapadá mě jediný příklad takové nehody. Otázkou je, jestli taková nehoda vůbec vznikne,případně kolik by jich bylo. A co se etické stránky týče, tam bych taky nějaký problém neviděl. Každý člověk na světě má stejné právo na život. Úkolem Autopilota je kromě jiného omezit ztráty na životech.
Takže když by nastala situace, že by si Autopilot musel vybrat, do koho to napálí, měl by vybrat tu možnost, při které zařve míň lidí. Je jedno, jestli zachrání staré, nemocné lidi a obětuje mladé a zdravé, každý život má stejnou váhu.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
runner42
24. října • 8:45

Dobře, uveďme konkrétní příklad a naznačme si čistě právní problémy. Dneska odpoledne pošlete autonomní automobil a ten někde havaruje s vozidlem řízeným člověkem. Ten zemře.Jak to dokážete vinu sw autonomního vozidla? Poskytne vám výrobce zdrojové kódy pro analýzu?
Jak dokážete nevinu autonomního vozidla? Kamerovými a dalšími záznamy? Chyba, narazíte na ochranu osobních údajů a osobnostní práva zemřelého.
Kdo bude platit kompenzace? Vozidlo je momentálně nepojistitelné. Bude automobilka platit škody za každou nehodu způsobenou jejich vozidlem?
atd atd.Co se týká etické části, v zásadě s vámi souhlasím. Ovšem má stroj právo se "rozhodnout" chybně?

Oldass
20. října • 14:09

A za případnou nehodu je odpovědný majitel vozidla / řidič a nebo výrobce?

Sarcasticus
20. října • 14:38

Za každou nehodu bude odpovědný "Samo Seto". ;-)

-
20. října • 12:30

Už zveřejnili video. Nevím jak ty, ale já se těším. :) Pokud díky tomu budou silnice bezpečnější, pak jsem jedině pro. Jen ve článku mohli zveřejnit i nové informace o Tesla Network-sdílení aut.
https://www.tesla.com/en_EU/videos/full-self-dr... ...

-
20. října • 12:31

Nevím jak vy*

runner42
20. října • 13:30

My ne.

-
20. října • 15:28

To vůbec nevadí,jestli Vy jste pro nebo ne. :) Tak to bylo pokaždé, lidé,jenž jezdili s koňmi, pomlouvali automobily, dělníci, jenž byli nahrazováni stroji, pomlouvali stroje. Vždy marně, stejně jako v tomhle případě. Tak jako tak se automatizaci řízení vozidel nevyhnete. :) A to je jedině dobře, já opravdu o nalité nezodpovědné řidiče nestojím.

runner42
20. října • 15:44

Jistě, počítám s tím, že automatizaci řízení zvládneme hned po automatizaci vaření, což je proces v podstatě uzavřeném systému a tudíž mnohem ale mnohem jednodušší.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
jehoVista
20. října • 16:28

Co myslite tou automatizaci vareni? Jako automat u vas doma, ktery vam na zaklade receptu uvari? Vzdyt to je uplne jina uloha. Technologicky postup by automat jiste zvladl dodrzet lepe, nez clovek, ale uz jenom vytahnout ze zadni policky mouky a otevrit ji je celkem obtizne. U auta je ale interakce se svetem 100 % zvladnuta - vsechny vstupy auta ovlada automat lepe, nez lidsky ridic. Auto je primitivni system. Rizeni ma dva stupne volnosti a k tomu par svetylek.

runner42
21. října • 9:39

Ne, je to jednodušší, protože skoro všechny proměnné jsou na rozdíl od řízení předem známé. Ve vaření předem na sekundu víte, kolik gramů testovin bude tak akorát hotových. Nemusíte řešit náhodné jevy, etické a právní problémy atd.A překvapuje mě váš problém s moukou v poličce, sníte tady a o samořiditelných autech a zásobníky na potraviny, které jsou v kuchyních běžně, si představit nedokážete? To si myslíte, že vám automat na kafe sáhne pro kafe do poličky do pytlíku?

jehoVista
21. října • 11:55

Jenze tady jde o vylepseni kuchare(auta) a ne o kompletni zmenu kuchyne(dopravni infrastruktury) tak, aby sel kuchar(auto) zautomatizovat. Kuchar ma dve ruce, dve nohy a celkem sikovne prsty. Udelat hardwarovou nahradu neni takova sranda. Autu staci plyn, brzda a krouceni volantem a to je na 100% zvladnute - zbytek je otazka softwaru a senzoru.

runner42
24. října • 8:23

Plně autonomní řízení se bez rozsáhlé změny infrastruktury neobejde.

Hudla
20. října • 11:34

Ale vida, autor je jako jedinej překvapenej, že žádný nový model neukázali... Kdo by to jenom čekal...

Míra
20. října • 11:32

"osm kamer poskytujících 360 stupňový rozhled"Jen taková drobnost, stupňový rozhled neznamená vůbec nic. Takovéto číslovky se píšou vždy dohromady, tedy 360stupňový rozhled. Děkuji.

runner42
20. října • 11:23

Ty kamery vidí jen čtvrt kilometru daleko? :-O
Tak to je jen tak daleko, kam odletěl mobil toho borce, co si autopilotem Tesly amputoval hlavu o ten kamion.

jehoVista
20. října • 11:37

Kamery vidi samozrejme dal, ale na 250 metru zrejme dokazi registrovat dopravu. Ono 250 metru je opravdu hodne daleko. Brzdna draha ze 130 km/h je pod 20 metru, takze nevim co je na tech 250 metru spatneho. Nejaky mobil tezko odleti 250 metru. To by musel cestovat tak 500 km/h.

runner42
20. října • 12:23

No to tedy daleko není. 200 metrů je bezpečná vzdálenost pro zastavení ze 130km/h na mokré vozovce. Při námraze to nemusí ani zdaleka stačit.
Navíc by mě zajímalo, jak se autopilot vyrovná s jevy jako třeba černý led - teplota nad nulou, není na povrchu vidět.... řidič to pozná spíš jen instinktivně. Pozná to autopilot, nebo bude při třech čtyřech stupních nad nulou automaticky jezdit jen osmdesátkou?

jehoVista
20. října • 12:37

Pri namraze jede 130 km/h jenom dement. A automat urcite ne. Ten navic bude mit celou dobu vic informaci o adhezi, nez bezny ridic.

runner42
20. října • 13:28

Opravdu? Buďte konkrétní, jak automat pozná, že se blíží do rizikového úseku? Já jsem se heuristicky naučil přizpůsobit jízdu podmínkám, jenže mimoděk vyhodnocuji milión a jeden parametr.
Jak bylo včera, jaká byla noc, byla omrzlá klika od garáže, je mi zima, je tam most, má ten povrch jinou barvu než včera?Není vůbec jednoduché poznat bezpečné či nebezpečné podmínky a vycházet pouze z tvrdých dat je nesmysl, ztráta adheze, kterou je vozidlo schopno změřit, může být v životě pasažéra taky jeho poslední.
Vemte si jen takový déšť .... že prší ještě neznamená problém, může pršet minutu a od kol aut před vámi se nestříká žádná voda, můžete jet v klidu poměrně rychle. Naopak může být po dešti, ale vidíte betonový úsek, tam se voda může držet hodně dlouho.... zvolníte.Svět je velmi komplexní systém a i když jsem fanda expertních systémů, vše má svoje meze.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
josephko
20. října • 15:41

Jednoduchá odpoveď. Jednak mapy budú mať v sebe rizikové úseky a aj štatistiky, za akých podmienok a v akom čase sa tam vyskytuje námraza (teplota a vlhkosť vzduchu, mesiac v roku či ročné obdobie). Ďalej autá možno budú mať senzory, ktorými si dokážu zmerať teplotu vozovky. Pre infra kamery to nie je žiadny problém. Plus na rizikových úsekoch budú merače a údaje z nich sa prostredníctvom centrál budú prenášať do online aktualizovaných máp. A nakoniec tu budú ešte informácie od vpredu jazdiacich áut, ktoré nebezpečný úsek budú avizovať aj na diaľku - prostredníctvom centrál, čím potvrdia údaje zo senzorov, a aj na blízko - napr. prostredníctvom Wi-Fi.
A tých možností je ešte viac...

runner42
20. října • 16:08

Statistiky jsou zcela nepoužitelné. Je to stejný problém, jako u biometrických autentizačních mechanismů - jak vyladit poměr false positive a false negative.
Auto, které pojede po dálnici 60 protože v tom daném místě při stejné teplotě vzduchu byla minulý rok námraza, je nepoužitelné. Víte, oni to totiž tento rok posolili a takový false positive výsledek systému pro bezpečnou jízdu jen na**re.S komunikací aut si to představujete jak Hurvínek. Wifi a vůbec bezdráty jsou CSMA/CA, čím více klientů, tím je handshake a sestavení komunikace na linkové a síťové vrstvě časově náročnější. V provozu absolutně nepoužitelné.

jehoVista
20. října • 16:37

"Auto, které pojede po dálnici 60 protože v tom daném místě při stejné teplotě vzduchu byla minulý rok námraza, je nepoužitelné"Tak takovy system byste vymyslel mozna tak vy. Proc si ale myslite, ze to tak udelaji i skutecni vyrobci aut?

runner42
21. října • 9:31

Ne neudělají. Protože nelze připustit, aby auto nepočítalo se zmrzlou kaluží, protože tam statisticky neměla být.

jehoVista
21. října • 15:30

Kdyz si dam dohromady vase tvrzeni, tak mi z toho vychazi, ze autonomni auta jsou zcela jiste nesmysl. Proc do toho teda automobilky investuji? Neni mozne, ze tomu rozumi vic, nez vy?

runner42
24. října • 8:21

Autonomní řízení nesmysl není, ovšem musíme si jasně stanovit, co znamená ono autonomní. Existuje pět kategorií autonomie:1. Řídí člověk - je možná podpora některých automatizovaných systémů - například tempomat, ABS, ESP atd. (ano, i to je částečná autonomie)
2. Řídí člověk s podporou automatů - něco ovládají automaty, ale zbytek člověk - např. radarový adaptivní tempomat, automatické parkování atd.
3. Částečná autonomie - řídí automat, ale člověk musí být pořád ve střehu a musí okamžitě zasáhnout, jakmile to situace vyžaduje - například spojení adaptivního radarového tempomatu s asistentem jízdních pruhů.
4. Vysoká autonomie - řídí automat, ale když se dostane do problémů, předá s dostatečným předstihem a varováním řízení člověku - to jsou prototypy Googlu, Volva, Audi, Tesly a dalších.
5. Plná autonomie - řídí automat a člověk nemusí v autě vůbec sedět - zatím neexistuje.Dnes se nacházíme na třetím stupni, kam jsme se z druhého dostali za čtyři roky. Na čtvrtý se ale škrábeme už skoro 8 let. Pátý stupeň je zatím fikce.A problém je, že jako u každého takového projektu platí pravidlo 80:20. 80% výsledků dostaneme za 20% úsilí a zbývajících 20% výsledků za 80% úsilí.
Nenechte se proto zmást prezentováním rychlého pokroku automobilkami - to je normální, protože zatím prezentují výsledky, které dosáhli snadno a lacino. Problém je ten zbytek. A ten taky může trvat desítky let.

Krabat
8. listopadu • 14:44

Ad bod 5)
Nemáte tak úplně pravdu. Zrovna Tesla plně autonomní systém testuje, viz odkaz třeba tady - podívejte se na konec videa, jak řidič opustí auto a jde po svých:Full Self-Driving Hardware on All Teslas Autopilot:
https://www.youtube.com/watch...

jehoVista
20. října • 14:44

"jak automat pozná, že se blíží do rizikového úseku?"
Nejjednoduseji tak, ze mu auto pred nim nahlasi, ze tam ma horsi trakci. Ale jinak... tvrdite, ze neni mozne vyvinout autopilota, ktery bude lepsi, nez vy?"jenže mimoděk vyhodnocuji milión a jeden parametr"
A ten autopilot ma tech parametru k dispozici o nekolik radu vic. Myslite, ze pro automat je vetsi problem rozeznat betonovy povrch, nez pro vas?

runner42
20. října • 15:22

Teď matláte páté přes deváté.
Komunikace mezi vozy je úplně jiná disciplína, než "autopilot". Těžko říci, co je větší sci-fi. Ale popořádku projděme si ty fikce jednu podruhé...1) Automobil nemůže jinému momentálně nic hlásit. Neexistuje způsob, jak spolehlivě předat informace na řekněme půl kilometru přímo mezi vozy, tedy pokud nemáte dvoumetrovou anténu. Problém je samozřejmě terén, tunely a bezpečnost. Bylo by možné použít asymetrickou komunikaci přes středisko, nicméně narážíme na problém třídění podle geolokace - které informace jsou významné pro koho.2) Nic jako horší trakce neexistuje. Trakci buď máte, nebo nemáte. Pokud ji nemáte, můžou systémy korektivně zasáhnout... ale upřímně, kdo z nás jezdí tak, aby elektronika do toho zasahovala. Samozřejmě jezdíme všichni tak, abychom jezdili bezpečně. Korektivní akce jsou ojedinělé a taky nemusí být úspěšné - skončíte v pangejtu. Já tedy ozhodně nehodlám být zdrojem informací o ztrátě trakce pro další vozidla.3) Ano, není možné momentálně vyvinout systém autonomního řízení, který bude lepší řidič, než já. Protože když vidím starší paní v Peugeotu 106 nebo borečka v hnijícím Opelu Omega, automaticky předpokládám vznik krizové situace. Automaticky předpokládám, že když včera po cestě domů opravovali výtluky v silnici, zůstal tam asi štěrk a dám si dneska v tom místě majzla. Prostě předvídám, a to nikoliv na základě telemetrických údajů, ale i se znalostí sociálního chování a dalších okolností, s řízením a provozem přímo nesouvisejících.4) Ano, je to větší problém. Pokud tedy výrobci neplánují vozidla vybavit laserovým dělem a laserovým spektrálním analyzátorem, můžou se pouze dohadovat na základě barvy. Zatímco já vím, protože ten beton tam je už od komančů.

jehoVista
20. října • 16:03

Vy si jenom neuvedomujete, ze vsechno to vyjmenovavate, jsou zkusenosti ziskane na zaklade vasich senzoru. A to auto ma tech senzoru vic nez vy a v lepsi kvalite. Ze vy vite, ze nekde na ceste kudy jezdite je beton je sice hezke, ale kdyz pojedete jinudy, tak nemate informace zadne. Auto muze mit snadno dostupna data o vsech silnicich, po kterych uz prejela jina chytra auta. A rozpoznat betonovy povrch na nezname ceste je pro vas stejny problem, jako pro ten automat."nicméně narážíme na problém třídění podle geolokace - které informace jsou významné pro koho"
Tak jestli i v tomhle vidite problem, tak se vasim nazorum uz vubec nedivim.

runner42
20. října • 16:18

"A to auto ma tech senzoru vic nez vy a v lepsi kvalite"
To myslíte opravdu vážně?""nicméně narážíme na problém třídění podle geolokace - které informace jsou významné pro koho"
Tak jestli i v tomhle vidite problem, tak se vasim nazorum uz vubec nedivim."Ano, problém to je. Protože je třeba v reálném čase (viz když nevidím dál jak 250 metrů, tak mi to předá systém z auta jedoucího 300 metrů přede mnou) korelovat, normalizovat a selektivně vytřídit obrovské množství informací.Těch tři sta metrů urazí moje auto za nějakých 8 sekund. Z toho minimálně polovinu potřebuje na brždění. Máte tak 4 sekundy na to, aby vaše auto vyhodnotilo problém, autentizovalo se na centrálu, předalo data, centrála informaci spárovala se všemi auty v dané lokalitě a směru, autentizovala se vůči mému autu, informace předala mému autu a to začalo korektivní akci.
To je velmi málo času a enormní požadavky na výkon i komunikační zajištění. Tohle není Waze.

jehoVista
20. října • 16:36

"A to auto ma tech senzoru vic nez vy a v lepsi kvalite"
To myslíte opravdu vážně?Pardon. Ja si neuvedomil, ze vy mate v hlave radar, gps, oci i v zadu a vse v lepsi kvalite, nez nejake auto s asistentem rizeni. Hledate problemy v malickostech. Ja nikde nemluvil o real time komunikaci mezi auty(i kdyz by to bylo fajn). Ze je na silnici zamrzla kaluz mohlo zahlasit auto, ktere tam jelo pred deseti minutami a hlaseni poslalo pred peti. I tak je to pro vas porad uzitecna informace.

-
20. října • 15:35

Jsem rád, že si uvědomujete možná rizika. Proto Vás jistě potěším, když řeknu, že Tesla k učení Autopilota použije neuronovou síť. :) Takže díky všem těmto zkušenostem které jste vyjmenoval a se kterými se bude Tesla setkávat, se Autopilot bude zlepšovat víc a víc a o to víc bude bezpečnější než člověk. :)

runner42
20. října • 15:53

Sancta simplicitas...
Tak to Tesle gratuluji, nakonec se zřejmě dostane k tomu, že z jistí, že nejlepší neuronovou sítí je lidský mozek a lidský řidič :-D
Jinak bych vám doporučil držet se při zemi neskočit na každý buzzword Tesly.

jehoVista
20. října • 16:50

Vase vira, ze clovek je nejlepsi ridic a nic lepsiho byt nemuze, je prave a jenom vira. Kdyby vam pred triceti lety nekdo rikal, ze bezna auta vam budou cist dopravni znacky, drzet bezpecny odstup, nebo sama parkovat, tak byste ho taky asi mel za blazna.

runner42
21. října • 10:07

Ano, člověk je nejlepší řidič, pilot, kuchař a tisíce dalších činností, ve kterých využívá svoji absolutně nepřekonatelnou evoluční výhodu - univerzálnost.

jehoVista
21. října • 11:46

No a vy zkratka verite tomu, ze to tak bude naporad.

Mirek
22. října • 10:16

Jestli můžu vstoupit do této diskuze. Pokud to berete takto, tak to hraničí s popřením zákonů robotiky, neboť někdy je potřeba se raději nabourat s osobním autem, ve kterém je také řidič, než s náklaďákem, případně betonovým sloupem, nebo zkrátka nějakým sloupem.
Já si myslím, že se jednou stane, že řízení převezme autopilot, zkrátka nějaký software, ale to již nebudou klasické auta, jako dnes.

Roman72
20. října • 12:00

"Brzdna draha ze 130 km/h je pod 20 metru"
Někde se vám ztratilo asi tak 16 metrů při dobré konstelaci.Mimochodem při 110 km/h a namrzlém dálničním přemostění vám ani těch 250 metrů nebude stačit.

Hudla
20. října • 12:18

A člověk vidí dál a dokáže rozpoznat stojící auto na 250m? Pochybuji. Ono když jedete 110 na namrzlé silnci, tak je problém asi jinde...

jehoVista
20. října • 17:17

Me by vazne zajimalo, jestli to ti minusaci zvladaji.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Roman72
20. října • 17:49

Vy skutečně nevidíte (nekoukáte) dál jak na 250 metrů?
Dám vám příklad,sice možná extrémní,ale 250 metrů považuji taky za extrém.
Radotínský most,délka něco přes dva kilometry.Skutečně nevidíte co se děje třeba v polovině mostu?
https://goo.gl/maps/b8HiCo661vv...
Ale možná máte pravdu,lepší autopilot co reaguje na 250 metrů,než řidič co nekouká dál před sebe než co končí kapota jeho vozu.
Jo a mínus jsem vám nedal :-)

jehovista
20. října • 18:27

Ja fakt nevim, co mysleli temi 250 metry. Vzhledem k tomu, ze je to v jedne vete s temi 360 stupni, tak je klidne mozne, ze auto bude vyhodnocovat dopravu v okruhu 250 metru vsemi smery a dopredu klidne vic. Dohadovat se nad takovym sdelenim nema moc smysl. Je technicky nemozne, aby kamera "nevidela" dal, jak 250 metru. A ze pri legalni rychlosti nema moc smysl spekulovat nad tim, co se deje dal, o tom souhlasim. Pro ziveho ridice to dulezite je, protoze kouka po okoli, ladi radio a vubec mu chvili trva, nez se k necemu rozhoupa. Vy mi teda reknete, co udelate, kdyz auto pod tou druhou ceduli v dalce da blinkr, nebo zacne brzdit? Budete v te chvili neco delat?

jehoVista
20. října • 12:09

Jo, koukal jsem do spatne tabulky. Kazdopadne nevim, co je spatne na tom, ze "kamery vidi jen 250 m". Me to nijak malo neprijde.

Tsro
20. října • 11:47

Ze 130km/h na 20m stojite? O strom to jde i rychleji. opravdu ne . supersporty mají ze 100km brzdnou dráhu cca 34m

jehoVista
20. října • 11:53

Pardon, seknul jsem se:-D

Ghostyx
20. října • 11:22

... a taky hezky samy bourat! B-] ;-) Ono už jim asi nestačí, že se při přetěžování (např. delší velmi rychlé jízdě po německé dálnici) Tesly enormně přehřívá baterka a hrozí požár načež elektronika sama sníží výkon a nedovolí jet dál rychle, ale ještě chtějí, aby ta baterka nárazem explodovala! :-D

jolanda
20. října • 11:13

a jéje toho sem se bála

Doporučujeme

Články odjinud