Bomba Elona Muska: Všechny nové Tesly budou umět samy jezdit

jolanda  |  20. 10. 2016 11:13

a jéje toho sem se bála

Odpovědět  |   | 
Ghostyx  |  20. 10. 2016 11:22

... a taky hezky samy bourat! Ono už jim asi nestačí, že se při přetěžování (např. delší velmi rychlé jízdě po německé dálnici) Tesly enormně přehřívá baterka a hrozí požár načež elektronika sama sníží výkon a nedovolí jet dál rychle, ale ještě chtějí, aby ta baterka nárazem explodovala!

Odpovědět  |   | 
runner42  |  20. 10. 2016 11:23

Ty kamery vidí jen čtvrt kilometru daleko?
Tak to je jen tak daleko, kam odletěl mobil toho borce, co si autopilotem Tesly amputoval hlavu o ten kamion.

Odpovědět  |   | 
jehoVista  |  20. 10. 2016 11:37

Kamery vidi samozrejme dal, ale na 250 metru zrejme dokazi registrovat dopravu. Ono 250 metru je opravdu hodne daleko. Brzdna draha ze 130 km/h je pod 20 metru, takze nevim co je na tech 250 metru spatneho. Nejaky mobil tezko odleti 250 metru. To by musel cestovat tak 500 km/h.

Odpovědět  |   | 
Tsro  |  20. 10. 2016 11:47

Ze 130km/h na 20m stojite? O strom to jde i rychleji. opravdu ne . supersporty mají ze 100km brzdnou dráhu cca 34m

Odpovědět  |   | 
jehoVista  |  20. 10. 2016 11:53

Pardon, seknul jsem se

Odpovědět  |   | 
Roman72  |  20. 10. 2016 12:00

"Brzdna draha ze 130 km/h je pod 20 metru"
Někde se vám ztratilo asi tak 16 metrů při dobré konstelaci.Mimochodem při 110 km/h a namrzlém dálničním přemostění vám ani těch 250 metrů nebude stačit.

Odpovědět  |   | 
jehoVista  |  20. 10. 2016 12:09

Jo, koukal jsem do spatne tabulky. Kazdopadne nevim, co je spatne na tom, ze "kamery vidi jen 250 m". Me to nijak malo neprijde.

Odpovědět  |   | 
Hudla  |  20. 10. 2016 12:18

A člověk vidí dál a dokáže rozpoznat stojící auto na 250m? Pochybuji. Ono když jedete 110 na namrzlé silnci, tak je problém asi jinde...

Odpovědět  |   | 
jehoVista  |  20. 10. 2016 17:17

Me by vazne zajimalo, jestli to ti minusaci zvladaji.

Odpovědět  |   | 
Roman72  |  20. 10. 2016 17:49

Vy skutečně nevidíte (nekoukáte) dál jak na 250 metrů?
Dám vám příklad,sice možná extrémní,ale 250 metrů považuji taky za extrém.
Radotínský most,délka něco přes dva kilometry.Skutečně nevidíte co se děje třeba v polovině mostu?
https://goo.gl/maps/b8HiCo661vv...
Ale možná máte pravdu,lepší autopilot co reaguje na 250 metrů,než řidič co nekouká dál před sebe než co končí kapota jeho vozu.
Jo a mínus jsem vám nedal

Odpovědět  |   | 
jehovista  |  20. 10. 2016 18:27

Ja fakt nevim, co mysleli temi 250 metry. Vzhledem k tomu, ze je to v jedne vete s temi 360 stupni, tak je klidne mozne, ze auto bude vyhodnocovat dopravu v okruhu 250 metru vsemi smery a dopredu klidne vic. Dohadovat se nad takovym sdelenim nema moc smysl. Je technicky nemozne, aby kamera "nevidela" dal, jak 250 metru. A ze pri legalni rychlosti nema moc smysl spekulovat nad tim, co se deje dal, o tom souhlasim. Pro ziveho ridice to dulezite je, protoze kouka po okoli, ladi radio a vubec mu chvili trva, nez se k necemu rozhoupa. Vy mi teda reknete, co udelate, kdyz auto pod tou druhou ceduli v dalce da blinkr, nebo zacne brzdit? Budete v te chvili neco delat?

Odpovědět  |   | 
runner42  |  20. 10. 2016 12:23

No to tedy daleko není. 200 metrů je bezpečná vzdálenost pro zastavení ze 130km/h na mokré vozovce. Při námraze to nemusí ani zdaleka stačit.
Navíc by mě zajímalo, jak se autopilot vyrovná s jevy jako třeba černý led - teplota nad nulou, není na povrchu vidět.... řidič to pozná spíš jen instinktivně. Pozná to autopilot, nebo bude při třech čtyřech stupních nad nulou automaticky jezdit jen osmdesátkou?

Odpovědět  |   | 
jehoVista  |  20. 10. 2016 12:37

Pri namraze jede 130 km/h jenom dement. A automat urcite ne. Ten navic bude mit celou dobu vic informaci o adhezi, nez bezny ridic.

Odpovědět  |   | 
runner42  |  20. 10. 2016 13:28

Opravdu? Buďte konkrétní, jak automat pozná, že se blíží do rizikového úseku? Já jsem se heuristicky naučil přizpůsobit jízdu podmínkám, jenže mimoděk vyhodnocuji milión a jeden parametr.
Jak bylo včera, jaká byla noc, byla omrzlá klika od garáže, je mi zima, je tam most, má ten povrch jinou barvu než včera?

Není vůbec jednoduché poznat bezpečné či nebezpečné podmínky a vycházet pouze z tvrdých dat je nesmysl, ztráta adheze, kterou je vozidlo schopno změřit, může být v životě pasažéra taky jeho poslední.
Vemte si jen takový déšť .... že prší ještě neznamená problém, může pršet minutu a od kol aut před vámi se nestříká žádná voda, můžete jet v klidu poměrně rychle. Naopak může být po dešti, ale vidíte betonový úsek, tam se voda může držet hodně dlouho.... zvolníte.

Svět je velmi komplexní systém a i když jsem fanda expertních systémů, vše má svoje meze.

Odpovědět  |   | 
jehoVista  |  20. 10. 2016 14:44

"jak automat pozná, že se blíží do rizikového úseku?"
Nejjednoduseji tak, ze mu auto pred nim nahlasi, ze tam ma horsi trakci. Ale jinak... tvrdite, ze neni mozne vyvinout autopilota, ktery bude lepsi, nez vy?

"jenže mimoděk vyhodnocuji milión a jeden parametr"
A ten autopilot ma tech parametru k dispozici o nekolik radu vic. Myslite, ze pro automat je vetsi problem rozeznat betonovy povrch, nez pro vas?

Odpovědět  |   | 
runner42  |  20. 10. 2016 15:22

Teď matláte páté přes deváté.
Komunikace mezi vozy je úplně jiná disciplína, než "autopilot". Těžko říci, co je větší sci-fi. Ale popořádku projděme si ty fikce jednu podruhé...

1) Automobil nemůže jinému momentálně nic hlásit. Neexistuje způsob, jak spolehlivě předat informace na řekněme půl kilometru přímo mezi vozy, tedy pokud nemáte dvoumetrovou anténu. Problém je samozřejmě terén, tunely a bezpečnost. Bylo by možné použít asymetrickou komunikaci přes středisko, nicméně narážíme na problém třídění podle geolokace - které informace jsou významné pro koho.

2) Nic jako horší trakce neexistuje. Trakci buď máte, nebo nemáte. Pokud ji nemáte, můžou systémy korektivně zasáhnout... ale upřímně, kdo z nás jezdí tak, aby elektronika do toho zasahovala. Samozřejmě jezdíme všichni tak, abychom jezdili bezpečně. Korektivní akce jsou ojedinělé a taky nemusí být úspěšné - skončíte v pangejtu. Já tedy ozhodně nehodlám být zdrojem informací o ztrátě trakce pro další vozidla.

3) Ano, není možné momentálně vyvinout systém autonomního řízení, který bude lepší řidič, než já. Protože když vidím starší paní v Peugeotu 106 nebo borečka v hnijícím Opelu Omega, automaticky předpokládám vznik krizové situace. Automaticky předpokládám, že když včera po cestě domů opravovali výtluky v silnici, zůstal tam asi štěrk a dám si dneska v tom místě majzla. Prostě předvídám, a to nikoliv na základě telemetrických údajů, ale i se znalostí sociálního chování a dalších okolností, s řízením a provozem přímo nesouvisejících.

4) Ano, je to větší problém. Pokud tedy výrobci neplánují vozidla vybavit laserovým dělem a laserovým spektrálním analyzátorem, můžou se pouze dohadovat na základě barvy. Zatímco já vím, protože ten beton tam je už od komančů.

Odpovědět  |   | 
-  |  20. 10. 2016 15:35

Jsem rád, že si uvědomujete možná rizika. Proto Vás jistě potěším, když řeknu, že Tesla k učení Autopilota použije neuronovou síť. :) Takže díky všem těmto zkušenostem které jste vyjmenoval a se kterými se bude Tesla setkávat, se Autopilot bude zlepšovat víc a víc a o to víc bude bezpečnější než člověk. :)

Odpovědět  |   | 
runner42  |  20. 10. 2016 15:53

Sancta simplicitas...
Tak to Tesle gratuluji, nakonec se zřejmě dostane k tomu, že z jistí, že nejlepší neuronovou sítí je lidský mozek a lidský řidič
Jinak bych vám doporučil držet se při zemi neskočit na každý buzzword Tesly.

Odpovědět  |   | 
jehoVista  |  20. 10. 2016 16:50

Vase vira, ze clovek je nejlepsi ridic a nic lepsiho byt nemuze, je prave a jenom vira. Kdyby vam pred triceti lety nekdo rikal, ze bezna auta vam budou cist dopravni znacky, drzet bezpecny odstup, nebo sama parkovat, tak byste ho taky asi mel za blazna.

Odpovědět  |   | 
runner42  |  21. 10. 2016 10:07

Ano, člověk je nejlepší řidič, pilot, kuchař a tisíce dalších činností, ve kterých využívá svoji absolutně nepřekonatelnou evoluční výhodu - univerzálnost.

Odpovědět  |   | 
jehoVista  |  21. 10. 2016 11:46

No a vy zkratka verite tomu, ze to tak bude naporad.

Odpovědět  |   | 
Mirek  |  22. 10. 2016 10:16

Jestli můžu vstoupit do této diskuze. Pokud to berete takto, tak to hraničí s popřením zákonů robotiky, neboť někdy je potřeba se raději nabourat s osobním autem, ve kterém je také řidič, než s náklaďákem, případně betonovým sloupem, nebo zkrátka nějakým sloupem.
Já si myslím, že se jednou stane, že řízení převezme autopilot, zkrátka nějaký software, ale to již nebudou klasické auta, jako dnes.

Odpovědět  |   | 
jehoVista  |  20. 10. 2016 16:03

Vy si jenom neuvedomujete, ze vsechno to vyjmenovavate, jsou zkusenosti ziskane na zaklade vasich senzoru. A to auto ma tech senzoru vic nez vy a v lepsi kvalite. Ze vy vite, ze nekde na ceste kudy jezdite je beton je sice hezke, ale kdyz pojedete jinudy, tak nemate informace zadne. Auto muze mit snadno dostupna data o vsech silnicich, po kterych uz prejela jina chytra auta. A rozpoznat betonovy povrch na nezname ceste je pro vas stejny problem, jako pro ten automat.

"nicméně narážíme na problém třídění podle geolokace - které informace jsou významné pro koho"
Tak jestli i v tomhle vidite problem, tak se vasim nazorum uz vubec nedivim.

Odpovědět  |   | 
runner42  |  20. 10. 2016 16:18

"A to auto ma tech senzoru vic nez vy a v lepsi kvalite"
To myslíte opravdu vážně?

""nicméně narážíme na problém třídění podle geolokace - které informace jsou významné pro koho"
Tak jestli i v tomhle vidite problem, tak se vasim nazorum uz vubec nedivim."

Ano, problém to je. Protože je třeba v reálném čase (viz když nevidím dál jak 250 metrů, tak mi to předá systém z auta jedoucího 300 metrů přede mnou) korelovat, normalizovat a selektivně vytřídit obrovské množství informací.

Těch tři sta metrů urazí moje auto za nějakých 8 sekund. Z toho minimálně polovinu potřebuje na brždění. Máte tak 4 sekundy na to, aby vaše auto vyhodnotilo problém, autentizovalo se na centrálu, předalo data, centrála informaci spárovala se všemi auty v dané lokalitě a směru, autentizovala se vůči mému autu, informace předala mému autu a to začalo korektivní akci.
To je velmi málo času a enormní požadavky na výkon i komunikační zajištění. Tohle není Waze.

Odpovědět  |   | 
jehoVista  |  20. 10. 2016 16:36

"A to auto ma tech senzoru vic nez vy a v lepsi kvalite"
To myslíte opravdu vážně?

Pardon. Ja si neuvedomil, ze vy mate v hlave radar, gps, oci i v zadu a vse v lepsi kvalite, nez nejake auto s asistentem rizeni.

Hledate problemy v malickostech. Ja nikde nemluvil o real time komunikaci mezi auty(i kdyz by to bylo fajn). Ze je na silnici zamrzla kaluz mohlo zahlasit auto, ktere tam jelo pred deseti minutami a hlaseni poslalo pred peti. I tak je to pro vas porad uzitecna informace.

Odpovědět  |   | 
josephko  |  20. 10. 2016 15:41

Jednoduchá odpoveď. Jednak mapy budú mať v sebe rizikové úseky a aj štatistiky, za akých podmienok a v akom čase sa tam vyskytuje námraza (teplota a vlhkosť vzduchu, mesiac v roku či ročné obdobie). Ďalej autá možno budú mať senzory, ktorými si dokážu zmerať teplotu vozovky. Pre infra kamery to nie je žiadny problém. Plus na rizikových úsekoch budú merače a údaje z nich sa prostredníctvom centrál budú prenášať do online aktualizovaných máp. A nakoniec tu budú ešte informácie od vpredu jazdiacich áut, ktoré nebezpečný úsek budú avizovať aj na diaľku - prostredníctvom centrál, čím potvrdia údaje zo senzorov, a aj na blízko - napr. prostredníctvom Wi-Fi.
A tých možností je ešte viac...

Odpovědět  |   | 
runner42  |  20. 10. 2016 16:08

Statistiky jsou zcela nepoužitelné. Je to stejný problém, jako u biometrických autentizačních mechanismů - jak vyladit poměr false positive a false negative.
Auto, které pojede po dálnici 60 protože v tom daném místě při stejné teplotě vzduchu byla minulý rok námraza, je nepoužitelné. Víte, oni to totiž tento rok posolili a takový false positive výsledek systému pro bezpečnou jízdu jen na**re.

S komunikací aut si to představujete jak Hurvínek. Wifi a vůbec bezdráty jsou CSMA/CA, čím více klientů, tím je handshake a sestavení komunikace na linkové a síťové vrstvě časově náročnější. V provozu absolutně nepoužitelné.

Odpovědět  |   | 
jehoVista  |  20. 10. 2016 16:37

"Auto, které pojede po dálnici 60 protože v tom daném místě při stejné teplotě vzduchu byla minulý rok námraza, je nepoužitelné"

Tak takovy system byste vymyslel mozna tak vy. Proc si ale myslite, ze to tak udelaji i skutecni vyrobci aut?

Odpovědět  |   | 
runner42  |  21. 10. 2016 09:31

Ne neudělají. Protože nelze připustit, aby auto nepočítalo se zmrzlou kaluží, protože tam statisticky neměla být.

Odpovědět  |   | 
jehoVista  |  21. 10. 2016 15:30

Kdyz si dam dohromady vase tvrzeni, tak mi z toho vychazi, ze autonomni auta jsou zcela jiste nesmysl. Proc do toho teda automobilky investuji? Neni mozne, ze tomu rozumi vic, nez vy?

Odpovědět  |   | 
runner42  |  24. 10. 2016 08:21

Autonomní řízení nesmysl není, ovšem musíme si jasně stanovit, co znamená ono autonomní. Existuje pět kategorií autonomie:

1. Řídí člověk - je možná podpora některých automatizovaných systémů - například tempomat, ABS, ESP atd. (ano, i to je částečná autonomie)
2. Řídí člověk s podporou automatů - něco ovládají automaty, ale zbytek člověk - např. radarový adaptivní tempomat, automatické parkování atd.
3. Částečná autonomie - řídí automat, ale člověk musí být pořád ve střehu a musí okamžitě zasáhnout, jakmile to situace vyžaduje - například spojení adaptivního radarového tempomatu s asistentem jízdních pruhů.
4. Vysoká autonomie - řídí automat, ale když se dostane do problémů, předá s dostatečným předstihem a varováním řízení člověku - to jsou prototypy Googlu, Volva, Audi, Tesly a dalších.
5. Plná autonomie - řídí automat a člověk nemusí v autě vůbec sedět - zatím neexistuje.

Dnes se nacházíme na třetím stupni, kam jsme se z druhého dostali za čtyři roky. Na čtvrtý se ale škrábeme už skoro 8 let. Pátý stupeň je zatím fikce.

A problém je, že jako u každého takového projektu platí pravidlo 80:20. 80% výsledků dostaneme za 20% úsilí a zbývajících 20% výsledků za 80% úsilí.
Nenechte se proto zmást prezentováním rychlého pokroku automobilkami - to je normální, protože zatím prezentují výsledky, které dosáhli snadno a lacino. Problém je ten zbytek. A ten taky může trvat desítky let.

Odpovědět  |   | 
Krabat  |  08. 11. 2016 14:44

Ad bod 5)
Nemáte tak úplně pravdu. Zrovna Tesla plně autonomní systém testuje, viz odkaz třeba tady - podívejte se na konec videa, jak řidič opustí auto a jde po svých:

Full Self-Driving Hardware on All Teslas Autopilot:
https://www.youtube.com/watch...

Odpovědět  |   | 
Míra  |  20. 10. 2016 11:32

"osm kamer poskytujících 360 stupňový rozhled"

Jen taková drobnost, stupňový rozhled neznamená vůbec nic. Takovéto číslovky se píšou vždy dohromady, tedy 360stupňový rozhled. Děkuji.

Odpovědět  |   | 
Hudla  |  20. 10. 2016 11:34

Ale vida, autor je jako jedinej překvapenej, že žádný nový model neukázali... Kdo by to jenom čekal...

Odpovědět  |   | 
-  |  20. 10. 2016 12:30

Už zveřejnili video. Nevím jak ty, ale já se těším. :) Pokud díky tomu budou silnice bezpečnější, pak jsem jedině pro. Jen ve článku mohli zveřejnit i nové informace o Tesla Network-sdílení aut.
https://www.tesla.com/en_EU/videos/full-self-dr... ...

Odpovědět  |   | 
-  |  20. 10. 2016 12:31

Nevím jak vy*

Odpovědět  |   | 
runner42  |  20. 10. 2016 13:30

My ne.

Odpovědět  |   | 
-  |  20. 10. 2016 15:28

To vůbec nevadí,jestli Vy jste pro nebo ne. :) Tak to bylo pokaždé, lidé,jenž jezdili s koňmi, pomlouvali automobily, dělníci, jenž byli nahrazováni stroji, pomlouvali stroje. Vždy marně, stejně jako v tomhle případě. Tak jako tak se automatizaci řízení vozidel nevyhnete. :) A to je jedině dobře, já opravdu o nalité nezodpovědné řidiče nestojím.

Odpovědět  |   | 
runner42  |  20. 10. 2016 15:44

Jistě, počítám s tím, že automatizaci řízení zvládneme hned po automatizaci vaření, což je proces v podstatě uzavřeném systému a tudíž mnohem ale mnohem jednodušší.

Odpovědět  |   | 
jehoVista  |  20. 10. 2016 16:28

Co myslite tou automatizaci vareni? Jako automat u vas doma, ktery vam na zaklade receptu uvari? Vzdyt to je uplne jina uloha. Technologicky postup by automat jiste zvladl dodrzet lepe, nez clovek, ale uz jenom vytahnout ze zadni policky mouky a otevrit ji je celkem obtizne. U auta je ale interakce se svetem 100 % zvladnuta - vsechny vstupy auta ovlada automat lepe, nez lidsky ridic. Auto je primitivni system. Rizeni ma dva stupne volnosti a k tomu par svetylek.

Odpovědět  |   | 
runner42  |  21. 10. 2016 09:39

Ne, je to jednodušší, protože skoro všechny proměnné jsou na rozdíl od řízení předem známé. Ve vaření předem na sekundu víte, kolik gramů testovin bude tak akorát hotových. Nemusíte řešit náhodné jevy, etické a právní problémy atd.

A překvapuje mě váš problém s moukou v poličce, sníte tady a o samořiditelných autech a zásobníky na potraviny, které jsou v kuchyních běžně, si představit nedokážete? To si myslíte, že vám automat na kafe sáhne pro kafe do poličky do pytlíku?

Odpovědět  |   | 
jehoVista  |  21. 10. 2016 11:55

Jenze tady jde o vylepseni kuchare(auta) a ne o kompletni zmenu kuchyne(dopravni infrastruktury) tak, aby sel kuchar(auto) zautomatizovat. Kuchar ma dve ruce, dve nohy a celkem sikovne prsty. Udelat hardwarovou nahradu neni takova sranda. Autu staci plyn, brzda a krouceni volantem a to je na 100% zvladnute - zbytek je otazka softwaru a senzoru.

Odpovědět  |   | 
runner42  |  24. 10. 2016 08:23

Plně autonomní řízení se bez rozsáhlé změny infrastruktury neobejde.

Odpovědět  |   | 
Oldass  |  20. 10. 2016 14:09

A za případnou nehodu je odpovědný majitel vozidla / řidič a nebo výrobce?

Odpovědět  |   | 
Sarcasticus  |  20. 10. 2016 14:38

Za každou nehodu bude odpovědný "Samo Seto".

Odpovědět  |   | 
josephko  |  20. 10. 2016 15:34

To je tu zase "odborníkov", čo vidia na novej verzii hardwaru len to zlé. Treba si však uvedomiť, že teraz vyrobené autá budú obsahovať viac-menej len hardware + starý software a nový software sa bude dodávať postupne a neustále sa bude vylepšovať.
Automatické riadenie má jednu obrovskú výhodu. Ak sa s nejakou neštandardnou či novou situáciou stretne jedno auto s autopilotom a nejako ju vyrieši (alebo aj nevyrieši), záznam sa dostane do centrály Tesly, kde situáciu analyzujú či rozpitvú a na jej základe sa potom upraví software. A ten sa na diaľku aktualizuje všetkým Teslám.
A možno to bude ešte jednoduchšie: Keďže software od Tesly má byť založený na neurónových sieťach, tak zásah ľudí do softwaru bude asi menej častý. Neurónové siete sú totiž založené na tom, že sa učia samé. A čo sa naučí jedno auto, prostredníctvom centrály Tesla to naučí aj všetky ostatné Tesly.
Myslím si, že vývoj v tejto oblasti bude rýchlejší než by sme očakávali.

Odpovědět  |   | 
runner42  |  20. 10. 2016 15:47

Myslím, že jen skáčete Tesle na další špek. Schválně, jak budou stará auta, která dnes vybavíte hw pro "autonomní řízení", než se případně podaří změnit všechny právní aspekty takového provozu. 10, 15 let?

Odpovědět  |   | 
jehoVista  |  20. 10. 2016 16:44

Boha jeho, jake pravni aspekty? Vzdyt toho autopilota si muzete zapnout uz dnes a aktualizace vam chodi, tak co tady vlastne rozporujete? Ze jde zodpovednost porad za ridicem na tomhle principu nic nemeni.

Odpovědět  |   | 
runner42  |  21. 10. 2016 09:55

Tak moment, diskuze není a asistentech řízení, ale o autonomním řízení kategorie 5, tedy vozidlo, které se řídí samo a je schopné jízdy zcela bez lidí.

Problém se nazývá limited lability (viz jakákoliv současná smlouva na jakýkoliv spotřební výrobek). Výrobce se vyvazuje z odpovědnosti za škody z užití výrobku.

Kdo ponese hmotnou odpovědnost za nehodu takového vozidla? Výrobce? Vzdá se limited liability? Nebo vy? Zaplatíte za nehodu, kterou jste nemohl ovlivnit? Třetí strana - např. pojišťovna? Uvědomujete si, že vás pojistné přijde klidně na dvacetinásobek stávající pojistné sazby, protože pojišťovna bude muset zohlednit riziko nevymahatelnosti škody?

A to je ještě sranda, co když někdo zemře - máme tu trestný čin v dopravě. Kdo nese trestní odpovědnost? Vy, protože jste auto někam poslal (= vězení) nebo výrobce (=zákaz činnosti, zrušení firmy), protože ho vyrobil? Pojišťovna v tomto případě samozřejmě nepřipadá v úvahu.

Problematika je složitá a neřešitelná v horizontu 7-10 let, a to jsem ještě optimista.

Odpovědět  |   | 
Majkl  |  21. 10. 2016 11:34

Myslím, že se to dá vyřešit naprosto jednoduše. Jsou:
-Nehody, za které může hardware či software auta. Pokud se v Autopilotovi vyskytne nějaká chyba, je zcela na místě, aby za nehodu odpovídala automobilka, protože Autopilot nefungoval tak jak měl.
- Nehody, které vznikly cizím zaviněním. Pak za ně může samozřejmě člověk,věc, cokoliv, díky které nehoda vznikla. Těchto nehod bude dle mého názoru nejvíce.

Pokud se vyskytne nějaká nehody, za kterou nebude moct ani Autopilot (protože jí neměl prostě jak zabránit),ani někdo cizí, pak by za ni měl nést odpovědnost sám řidič (uživatel vozu). Ale nenapadá mě jediný příklad takové nehody. Otázkou je, jestli taková nehoda vůbec vznikne,případně kolik by jich bylo.

A co se etické stránky týče, tam bych taky nějaký problém neviděl. Každý člověk na světě má stejné právo na život. Úkolem Autopilota je kromě jiného omezit ztráty na životech.
Takže když by nastala situace, že by si Autopilot musel vybrat, do koho to napálí, měl by vybrat tu možnost, při které zařve míň lidí. Je jedno, jestli zachrání staré, nemocné lidi a obětuje mladé a zdravé, každý život má stejnou váhu.

Odpovědět  |   | 
runner42  |  24. 10. 2016 08:45

Dobře, uveďme konkrétní příklad a naznačme si čistě právní problémy. Dneska odpoledne pošlete autonomní automobil a ten někde havaruje s vozidlem řízeným člověkem. Ten zemře.

Jak to dokážete vinu sw autonomního vozidla? Poskytne vám výrobce zdrojové kódy pro analýzu?
Jak dokážete nevinu autonomního vozidla? Kamerovými a dalšími záznamy? Chyba, narazíte na ochranu osobních údajů a osobnostní práva zemřelého.
Kdo bude platit kompenzace? Vozidlo je momentálně nepojistitelné. Bude automobilka platit škody za každou nehodu způsobenou jejich vozidlem?
atd atd.

Co se týká etické části, v zásadě s vámi souhlasím. Ovšem má stroj právo se "rozhodnout" chybně?

Odpovědět  |   | 
jehoVista  |  21. 10. 2016 11:57

Aha. Takze koukam, ze vy nereagujete na prispevky ostatnich, ale jenom dokola omilate to sve.

Odpovědět  |   | 
Krabat  |  08. 11. 2016 14:50

Myslím, že vůbec neznáte aktuální situaci. Volvo prohlásilo, že plně autonomní vozy budou na trhu do roku 2020 a automobilka převezme plnou zodpovědnost za jejich nehody. Jinými slovy, bavíte se o hypotézách, které jsou už zodpovězeny.

Odpovědět  |   | 
R  |  20. 10. 2016 18:07

S radostí oznamujeme, že jako lidé stojíte za dvě věci a proto si to uděláme po svém

Odpovědět  |   | 
kuk  |  21. 10. 2016 04:35

Už se těším jak se budou 2 autopiloti hádat o jedno prázdný místo: "Já sem ho viděl dřív. Ne já jsem ho viděl dřív!"

Odpovědět  |   | 
Antiautomat  |  21. 10. 2016 07:50

...stavme sa ze nebudu.

Odpovědět  |   | 
Antiautomat  |  21. 10. 2016 08:20

Pokial nebudu tie autonomne riadene auta podporene nalezitym systemom, ktory im v realnom case bude poskytovat informacie o okoli (situacia, ostatne auta), dovtedy to bezpecne a plynule fungovat nebude. Pretoze zjavne nemoze. Vlastne bude, ale vysledkom bude uplny chaos. A pustit automaticky riadene auta do premavky, kde jazdia vodici je vec naprosto nezlucitelna.

Okrem toho, takato vec je zlozitejsia ako nejaky pablby autopilot lietadle (okrem toho, ani ten sa nezaobide bez pozemnej kontroly - uz len pri rieseni tak trivialnej ulohy akou je pristatie podla smeroveho luca a informaciam o koridore, pocasi na planovanej trase, alternativne kurzy a trasy). Pritom premavka je zalezitost, ktorej zlozitost je o galaxiu inde.

Tieto ich tvrdenia su pablbe napol-lzi take iste ako ked na notebooku citate 'bateria vydrzi az', ale nikde nie je napisane, ze je to za takych podmienok, ktore nemaju s beznym uzivanim nic spolocne. Bude to blbe, ked poviem ze to bude zasa chciet par smrtakov aby sa niekto prisiel k rozumu. Ale asi sa to bez toho neobide.

Odpovědět  |   | 
Antiautomat  |  21. 10. 2016 08:22

...a k tomu by som doplnil, ze vyvoz takychto aut s aktivovanym systemom do krajin, ktore ten spomenutu podpornu infrastrukturu nemaju, by som zakazal. Nema to co dostat povolenie aby to vobec mohlo vyliez do premavky docerta.

Odpovědět  |   | 
hudla  |  21. 10. 2016 11:32

Podle vaší argumentaci, by se měly auta zakázat, protože přišlo pár smrtí (ehm 1,2 milionu ročně).
A když má přijít systém, který to chce vylepšit, tak máte plnou hubu keců, že to nejde a že to je nebezpečné...
Tak vůbec, můžem se na všechno vykašlat, říct, že to nejde a zůstat tam kde jsme a nikam se nevyvíjet! To nás čeká super doba!

Odpovědět  |   | 
Antiautomat  |  21. 10. 2016 15:40

Nepamatam sa, ze by som nieco taketo tvrdil - ale ak ano, ukazte mi, kde. Pretoze potom je ten Vas prispevok vlastny vyplod, nazor, neviem ako to nazvat. Skratka hovadina.

Tak este raz: tvrdim, ze autonomne vozidlo nebude bezpecne a spolahlivo fungovat bez podpornej infrastruktury. Zmixovanie niecoho, co sa spolieha len na lokalne senzory s premavkou je podla mna nebezpecne a auto, ktoreho spravne fungovanie (logicky) od takeho systemu zavisi, nema v prostredi, ktore toto neposkytuje, co hladat.
Nevylepsi sa nic.

Minuskar nech mi vysvetli a ukaze ako sa take auto moze zaobist bez neustaleho prisunu informacii o situacii. Nevysvetli. Nemoze, pretoze to nefunguje. Ale chcem nieco konkretne a nie nejake neurcite kecy.

Konkretnym prikladom z praxe je trebars datalink aky pouzivaju bojove lietadla - v tomto pripade napriklad stroj, ktory ma nefukcne pristroje (pripadne zamerne vypnuty radar), prijima informacie a data od ostatnych - vdaka comu moze bez problemov v oblasti posobit dalej, vie presne kde sa co nachadza, vie presne kde je, kam smeruje...vie bezpecne navigovat, vie presne vyhodnotit situaciu, hrozby a najlepsie riesenia a dokonca bezpecne aj pristat. Dokonca aj stroj, ktory ma lokalne senzory v poriadku (pristroje, softver, radar), aj tak (vo svojom zaujme) neustale porovnava tieto so spomenutym datalinkom s datami od ostatnych. Robustnost systemu a bezpecnost (tolerancia k chybe), plus, informovanost systemu a najdenie vhodnych alternativ, prudko vzrasta.

To je ten klucovy bod, o ktorom sa tu bavim a ktory, ako sa zda, je strasne tazke pochopit.

Odpovědět  |   | 


Přihlásit k odběru
Posílat příspěvky na adresu:

Minitest Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro: Oko potěší. Ale co další smysly?

Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro

Trh SUV-kupé se rychle rozrůstá. Svého dalšího zástupce teď sype z rukávu Audi.

16.  1.  2020 | Vladimír Kadera | 19 příspěvků
TEST Renault Clio 1.0 TCe 100: Nový vrchol třídy? I Fabia může tiše závidět!

Renault Clio 1.0 TCe

Pravidlem je vyměnit nárazníky a tvářit se, že máte úplně nové auto. Renault na to šel s pátou generací Clia obráceně. Od základů nově vyvinutý vůz zabalil do povědomého tvaru a chce s ním navázat na předchůdce. V zájmu Francouzů by nicméně mělo být, aby se jim to v případě tříválcové pohonné jednotky raději nepovedlo.

14.  1.  2020 | Miro Mihálik | 69 příspěvků
Minitest Lexus RC 300h F Sport: Mohl být skvělý, ale doplatil na zvrácenost doby

Lexus RC 300h F Sport

Nejkratší cesta do srdce chlapa nevede mezi žebry, ale skrze krásné auto. A tohle si vás prostě získá!

11.  1.  2020 | Vladimír Kadera | 147 příspěvků

Nejčtenější články

Američané dávají sbohem škrabkám na led. S lepším řešením přichází luxusní Lincoln

Američané dávají sbohem škrabkám na led. S …

K vyhřívaným sedadlům, volantu či zadnímu oknu se nyní připojují i stěrače předního okna.

23.  12.  2019 | | 109 N/A
Škoda Favorit mohla mít facelift. Zbavila by se ošklivých částí, došly však peníze

Škoda Favorit mohla mít facelift. Zbavila b…

Je poměrně známé, že tvary první moderní škodovky s motorem vpředu a pohonem předních kol navrhlo proslulé stylistické studio Bertone. Mnohem méně se ví, že Italové stihli udělat také facelift Škody Favorit, do výroby se už ale nedostala.

29.  12.  2019 | | 37 N/A
Na Rallye Dakar letos jede i tato šílenost. Stroje Číňanů připomínají vládní limuzíny

Na Rallye Dakar letos jede i tato šílenost.…

Mezi renomovanými značkami a týmy se letos na dakarské rallye ukazuje i čínský tým s docela netradičními vozidly.

3.  1.  2020 | | 17 N/A
Češi už přes 10 let fotí nejhůře parkující auta. Drzost řidičů zjevně nezná hranic

Češi už přes 10 let fotí nejhůře parkující …

Také vás štvou lajdácky zaparkovaná auta, která na ulicích a parkovištích zabírají zbytečně moc místa, přestože by nemusela? Víme o místě, kde najdete pochopení.

12.  1.  2020 | | 60 N/A
VW Golf je na Slovensku překvapivě levný. Má však i velice bohatou výbavu

VW Golf je na Slovensku překvapivě levný. M…

Ještě než se dočkáme oficiálních českých cen nové generace Golfu, podívali jsme se na cenovky u sousedů na Slovensku.

21.  12.  2019 | | 130 N/A