Body vzaly už 946 řidičáků

Bodový systém se za deset měsíců postaral o 946 odebraných řidičských průkazů. Přesně tolik řidičů dokázalo do dubna nasbírat 12 bodů. Další řidiči pak přišli o své oprávnění za jednorázové přestupky, na jejichž konci je okamžité odebrání řidičského průkazu. Dle informací ministerstva dopravy získalo alespoň jeden bod přes 402 000 řidičů, tedy zhruba šest procent všech řidičů. Výsledných 946 odebraných řidičských průkazů „na body” představuje zhruba jednu sedmitisícinu všech majitelů řidičských průkazů a lze tedy říci, že bodový systém zasáhl tím nejhorším možným způsobem jen nepatrný zlomek řidičů. Neznáme ovšem přesný počet těch, kteří o řidičák přišli za jedno velké porušení rychlosti, jedno předjíždění na plné čáře a další podobné skutky, které nový zákon bez ohledu na bodový systém trestá okamžitým zákazem řízení. Dá se předpokládat, že počet takto potrestaných řidičů bude vyšší, při zásadnějším porušování pravidel se „vybodovat” prakticky ani nedá. Stačí dvojí porušení rychlosti o 20 a více km/h v obci během šesti po sobě jdoucích měsíců a máte po řidičáku, i když body budete mít na kontě jen šest bodů.

Tuto skutečnost potvrzují i informace, které se nám podařilo získat od úředníka magistrátu jednoho středně velkého města. Body jsou v drtivé většině případů udělovány za opravdu triviální přestupky; nezapnutá světla, zapomenuté pásy a podobné drobnosti tvoří značnou část bodovaných trestů. Překročení rychlosti v prvním pásmu již tak trestaným přestupkem není a vyšší tresty jsou spíše výjimkou.

Dá se tedy říci, že bodový systém dokázal potrestat vesměs banální přestupky, které netvoří žádné hmatatelné riziko pro bezpečnost provozu. Ostatně již dříve jsme upozorňovali na to, že bodový systém je jen bezzubým strašákem, jakékoli zásadnější tresty jsou udělováný podle neprůhledného a nemilosrdného systému „jednou a dost”, který těžko může motivovat řidiče k tomu, aby po jednom selhání začali jezdit opatrněji. Navíc ani není nijak medializován, natož dále vyhodnocován a ministerstvo se s bodovými statistikami v ruce stále tváří, jako kdyby bodový systém skutečně k něčemu byl.

Vyvozovat jakékoli závěry ze zvěřejněných statistik tak jednoduše nelze, podstatná část informací v nich chybí. Ostatně zpackaný systém kombinující několik různých trestů naráz vytvoření přehledných statistik z podstaty ani neumožňuje. Je opět na čase připomenout, že by bylo záhodno celý systém přepracovat tak, aby trestal přestupky pomocí jediného systému, který bude přehledný, srozumitelný a bude dávat hříšníkům šanci polepšit se. A pochopitelně bude bodovat pouze nebezpečné chování a to úměrně jeho nebezpečnosti. Dokud se současný stav nezmění, těžko systém najde pochopení nejen u řidičů, ale i u policistů, kteří podle něj nezřídka odmítají trestat.

Počty bodovaný řidičů dle krajů

Kraj

10b

11b

12b

Celkem řidičů s body

Praha

67

54

84

54 757

Jihočeský

26

12

59

21 876

Jihomoravský

90

47

121

49 637

Karlovarský

22

12

53

14 973

Královehradecký

29

16

45

20 661

Liberecký

14

4

67

12 372

Moravskoslezský

58

36

107

48 872

Olomoucký

27

17

35

22 630

Pardubický

7

8

40

14 693

Plzeňský

25

22

62

20 955

Středočeský

50

23

96

44 102

Ústecký

59

46

121

38 029

Vysočina

12

9

27

16 171

Zlínský

17

10

29

22 810

ČR celkem

503

316

946

402 538

Jak z tabulky vyplývá, nejhorším krajem, co se týká bodovaných řidičů, je kraj ústecký a jihomoravský. Zde přišlo o řidičák již 121 řidičů. Naopak nejlépe je na tom Vysočina, kde o řidičský průkaz přišlo jen 27 řidičů. Otázkou ovšem je, zda je to tím, že v daném regionu jezdí nejvíce pirátů silnic, nebo tím, že je zdejší policie až příliš aktivní.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků