Bodový systém na spadnutí

S největší pravděpodobností to už víte. Ministerstvo dopravy a policie u nás plánují zavést bodové účty řidičů, na které se budou zapisovat přestupky. Po dosažení určité hranice konta bude muset takový nešťastník minimálně na přezkoušení. V mnoha evropských zemích už bodové systémy fungují a prý úspěšně.
Bodový systém na spadnutí

Z výzkumů a praxe vyplývá, že policejní postih, respektive hrozba možných sankcí, jsou v případě pouhého mechanického zvyšování pokut, neúčinné. Právě tak označují rozhodující orgány současnou situaci i u nás. Z tohoto důvodu mnoho států v Evropě zavedlo, anebo právě zavádí, bodový systém hodnocení řidičů, jehož princip spočívá v odnětí řidičského průkazu řidiči, který se opakovaně dopouští přestupků. V Evropě existují v zásadě dva tyto systémy - ve Francii jsou řidiči body odečítány, v Německu, Velké Británii, Maďarsku a v Polsku jsou řidiči přidělovány trestné body.

Správní orgán nebo soud vysloví rozhodnutí o odebrání řidičáku v tom případě, že se řidič opakovaně dopustí závažných dopravních přestupků a získá, respektive ztratí, určitý počet bodů. V Rakousku není "způsobilá k řízení" například ta osoba, která "bude ohrožovat bezpečnost silničního provozu zvláště bezohledným chováním v silničním provozu nebo řízením pod vlivem alkoholu či pod vlivem drog, nebo se bude dopouštět jiných těžkých provinění." V seznamu "těžkých provinění" jsou uvedeny například:

  • překročení nejvyšší dovolené rychlosti,
  • nedodržení podmínek při udělení řidičského oprávnění
  • spáchání trestného činu a podobně

Systém bodového hodnocení řidičů pracuje se seznamem dopravních přestupků členěných podle závažnosti a na základě toho příslušně bodově ohodnocených. Výsledkem dosažení určité hranice bodů je odnětí řidičáku na základě vyslovení nespolehlivosti k řízení. V Rakousku může policie odejmout řidičský průkaz řidiči, který překročil nejvyšší dovolenou rychlost v obci o 40 km/h a mimo obec o 50 km/h, ve Finsku, Francii, Švýcarsku a Švédsku při překročení nejvyšší dovolené rychlosti o 30 km/h a podobně.

Některé státy mají hranici stanovenu procentuálně. Příkladem může být Španělsko, kdy je odnímáno řidičské oprávnění při překročení nejvyšší dovolené rychlosti o 50%. V Holandsku praktikují jiný přístup - řidičské oprávnění je odňato poté, co se řidič třikrát dopustí překročení nejvyšší dovolené rychlosti o více než 30 km/h. Nejpřísnějším státem z hlediska postihu za nedodržení nejvyšší dovolené rychlosti v obci je v Evropě pravděpodobně Belgie. Zde může být řidiči odňato řidičské oprávnění poté, co překročil nejvyšší dovolenou rychlost v obci o 10 km/h.

Zdá se, že v souvislosti s přibývajícími těžkými nehodami nás čeká něco podobného, ale o konkrétní podobě bodového systému ještě rozhodnuto není. Změnit se má i pravomoc policie, která bude zase moci sbírat řidičáky přímo na místě nehody nebo přestupku.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský | 1 příspěvek
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků