Bodový systém 2019: Za dvě červené bez řidičáku i méně bodů za alkohol?

Policie zveřejnila statistiku nehodovosti za rok 2018. Čísla jsou ve většině případů horší než v roce předchozím, což si samozřejmě žádá „ráznou akci“. Jak se změní bodový systém v roce 2019

Reforma bodového systému, který má (už zase) nelichotivou situaci na českých silnicích spasit, je na spadnutí. Pokud uvažované zpřísnění projde, můžete přijít o řidičák snadno a rychle. Navíc zdražují energie, potraviny, nájmy i hypotéky, sociální pojištění… vlastně skoro všechno. A pokuty nezůstanou pozadu.

O změnách v bodovém systému se diskutuje již delší dobu. Navrhovaných scénářů změn bylo několik, ale právě nyní dostala celá diskuse nový impuls. Oficiálně totiž vzrostla nehodovost, což jak Policii České republiky, tak politiky a ministerstvo dopravy staví před „společenskou poptávku“ a úkol „něco s tím okamžitě udělat“.

Více nehod, horší tresty?

Loni se na silnicích ČR stalo celkem 104.764 dopravních nehod. Tedy alespoň nehod, které šetřila policie. Meziroční nárůst počtu nehod činil 0,9 procenta, což samo o sobě není nijak zásadní. Částečně se s rostoucí hustotou dopravy možná opravdu bourá o trochu více, částečně může být nárůst způsoben prostou zkušeností řidičů.

K výraznému poklesu vykazovaného počtu nehod totiž došlo počínaje rokem 2009. Tehdy byl zaveden „záznam o dopravní nehodě“ s tím, že u nižších škod a nehod bez zranění či poškození majetku třetích stran se mohou řidiči na místě dohodnout na zavinění, sepsat záznam a bez kontaktu s policií vyřešit vše s pojišťovnou.

Co dělat při dopravní nehodě? Na tyto kroky nesmíte zapomenout

Co dělat při dopravní nehodě? Na tyto kroky nesmíte zapomenout

Motivací pro účastníky nehody bylo mimo jiné, že v takovém případě nehrozila viníkovi pokuta a případný zásah do bodového konta za způsobení nehody. Takové nehody se tedy do evidence a roční statistiky vůbec nedostávají. Nebo spíš nedostávaly. „Od té doby (od roku 2009 – pozn. red.) zaznamenáváme pozvolný nárůst počtu šetřených dopravních nehod,“ řekl na tiskové konferenci ke statistice nehodovosti za minulý rok ředitel Dopravní police Tomáš Lerch.

To je zcela pochopitelný trend. Patrně každý, kdo si již vyzkoušel jednání s pojišťovnami a uplatňování náhrad škod na základě právě formuláře o dopravní nehodě, totiž nejspíš nijak netouží si tuto zkušenost zopakovat. Nejsou výjimkou případy, kdy pojišťovny zkouší všechny možné fígle, jak vás pořádně „obložit“ a domoci se svých nároků je často hodně složité, minimálně ale zdlouhavé a vyčerpávající. Kdo si to již prožil, příště bez váhání volá policii, i kdyby byl nakrásně viníkem a musel zaplatit pokutu.

Hlavní problém je ale jinde. Po dvou pozitivních a v nejlepším slova smyslu rekordních letech totiž loni stoupl počet nehod fatálních, tedy lidí usmrcených při nehodách. Zemřelo celkem 565 řidičů, spolujezdců, motorkářů, chodců a cyklistů, což je meziroční nárůst o 63 lidí, tedy 12,5 %. Procentuální vyjádření vypadá hrozivě a nepochybně je to problém, který po řešení volá. I tak je ale dobré si ústy policejního ředitele připomenout, že stále „Jde o třetí nejlepší výsledek od roku 1961, co se týče počtu úmrtí.“

Studie: I malé snížení povolené rychlosti významně sníží nehodovost

Studie: I malé snížení povolené rychlosti významně sníží nehodovost

I tak je jasné, že pozitivní trend posledních let se loni zvrátil. Zda jde o nemilou výjimku, nebo opravdový obrat, ještě nelze hodnotit. Například proto, že i šéf Policie ČR vidí jako jednu z pravděpodobných příčin počasí. Loňský rok byl jeden z nejteplejších, přičemž dlouhodobé statistiky nehodovosti ukazují, že mezi vysokými teplotami hlavně v letních měsících a počtem nehod (především těch nejvážnějších) existuje přímá souvislost. Přitom v roce 2018 bylo léto v podstatě i na jaře a na podzim.

Policie zatím nevydala kompletní ročenku se statistikami nehodovosti za rok 2018, ale jen hlavní údaje. Jakmile ročenka vyjde, zprostředkujeme vám ji i s komentáři. Přesto zůstává faktem, že počet těžkých zranění (meziroční nárůst o 126, tedy 5,4 % na 2465 případů) a úmrtí vzrostl. A nejčastější příčiny vážných nehod také nedávají o situaci na českých silnicích a chování nás, řidičů, zrovna lichotivý obrázek. To vše zvýší tlak na řešení, které má podle obsahovat jak úpravu sazebníku pokut, tak úpravy bodového systému.

Co nás tedy čeká?

Policie a ministerstvo dopravy již delší dobu diskutují o změnách v bodovém systému, který platí již 13 let a nyní dostali další impuls k realizaci. Co nás tedy čeká? „Cílem ministerstva dopravy je bodový systém radikálně zjednodušit a nastavit tak, aby bylo jasně dané, kdo co dostane a za jaký přestupek. Místo nynějších pěti kategorií bodů, budou jen dvě kategorie. Za šest a čtyři body,“ vysvětluje uvažované změny tisková mluvčí Ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Studie: Systémy nouzového brzdění snížily nehodovost o 40 %

Studie: Systémy nouzového brzdění snížily nehodovost o 40 %

Pomiňme, že to, za kolik bodů jsou které přestupky je jasné už teď a soustřeďme se na vznik pouhých dvou kategorií bodů – čtyř a šesti trestných. To by v praxi znamenalo, že s trochou smůly vás může potkat scénář „Dvakrát a dost“ u nových šestibodových prohřešků. Za tři bodované přestupky (čtyřbodové) přijdete však o řidičák každopádně. Je také více než pravděpodobné, že o papíry bude možno nově přijít i „na první dobrou“. Změny se budou odvíjet od problémů, které stojí za častými příčinami nehod.

Nejčastější příčinou nehod byla podle policejních statistik za loňský rok nepozornost řidičů a nevěnování se plně řízení. Dle statistiky mohla až za 20 % všech karambolů na silnicích. Sem spadá především telefonování za jízdy, které má nově být honorováno čtyřmi body a pokutou v rozsahu 4000 - 10.000 Kč místo dosavadních dvou bodů a pokuty mezi 1000 a 2500 Kč. Zahrnuto je i jakékoli jiné použití telefonu za jízdy, včetně pořizování videí a streamování třeba na sociální sítě.

To nezní nijak nerozumně, vezmeme-li v potaz, že jde vážně o hloupý nešvar, s nímž se v běžném provozu setkáte nejpozději do několika minut od opuštění garáže. Navíc o zlozvyk nebezpečný a zbytečný. Handsfree už má dnes skoro každé auto, případně se dá domontovat za pár korun. A „fejsíčkoví frendíčci“ mohou na nejnovější statusy jistě také pár minut počkat.

Vyšší bodové a finanční sankce se plánují také za vysoké překročení povolené rychlosti, které dle policistů stojí za rostoucím počtem nehod s těžkými zdravotními následky. Projetí semaforu na červenou má být za šest bodů místo dřívějších pěti. Ředitel dopravky také opakovaně zmiňuje vyšší počet vážných nehod s účastí chodců.

Chtěli hlídat jízdu na červenou, místo toho jim vzrostla nehodovost

Chtěli hlídat jízdu na červenou, místo toho jim vzrostla nehodovost

Je otázkou, jakým technickým způsobem bude třeba průjezd na červenou dokazován. Kamerový monitoring semaforů se záznamem totiž spadá do kategorie „prodeje odpustků“. Výpalné v systému obsílek typu „zaplať a máš to bez bodů“ ale nepochybně notně zdraží, což jistě potěší kraje i obce. Současné pětibodové přestupky také se vší pravděpodobností zamíří o stupínek výš a budou vás stát bodů šest.

Méně bodů za alkohol

A co se stane s nejvážnějšími přestupky, které jsou aktuálně za sedm bodů? Že by souhrnně o bod klesly, není v honu za přísnějším systémem moc pravděpodobné. Šlo očekávat, i vzhledem k opakovaným vyjádřením policie na téma alkoholu za volantem, že právě za něj přijdete o papíry „na místě“, jenže návrh počítá se šestibodovou sankcí a pokutou až 25.000 Kč místo dřívějších 2500 až 20.000 Kč.

Nebezpečné předjíždění, nyní za sedm bodů, návrh vůbec neřeší. Za tolik je dnes také nedovolená jízda přes přejezd. Schválně si vzpomeňte, kdy jste naposled četli, že vlak smetl auto na přejezdu. Déle než 14 dní to nebude. Návrh chce sankci snížit na šest bodů, pokuta se však zvýší až na 25.000 Kč.

Vše ale bude nakonec „o lidech“. A to v obou hlediscích. Jak na straně řidičů, kde ty opravdové „piráty silnic“ nejspíš ani vyšší sankce neodradí od dificilního jednání, tak na straně policie. Ta dostane silnější bič právě na ty zmiňované piráty a možná se jí povede některé exempláře rychleji „vybodovat“. Ale také bude mít vyšší motivaci pro nejrůznější finančně motivované „zabukaření“, měření u bohem zapomenutých třicítek a odchyt v úsecích, kde silničáři navzdory širokému rozhledu nejspíš zapomněli při malování silnice zapnout přerušovač a omylem namalovali stovky metrů plné. Uvidíme…

Máme nového Gentlemana silnic: Toto je jeho příběh záchrany života

Máme nového Gentlemana silnic: Toto je jeho příběh záchrany života

Ale vraťme se zpět k titulku. Ministerstvo dopravy ve spolupráci s Policií České republiky přeloží Poslanecké sněmovně návrhy na novelizaci přestupkového zákona (č. 250/2016 Sb.) a zákona 361/2000 o provozu na pozemních komunikacích a úpravu bodového systému co nevidět. Bude patrně obsahovat i dlouho diskutované „řidičáky na zkoušku“ s polovičním bodovým kontem pro začínající řidiče. Ti jsou totiž také a nadále velice rizikovou skupinou, loni ve statistikách nehod opět „zazářili“.

Je velmi pravděpodobné až s jistotou hraničící, že připomínkovací proces bude trvat velmi dlouho. Odpověď na otázku „Jak se změní bodový systém v roce 2019“ tedy zní: nijak. Změny lze očekávat nejdříve v roce 2020, střízlivým odhadem spíše minimálně o rok později. A to nejen kvůli k náročnosti legislativního procesu, ale i vzhledem k tomu, že zásahy do zákona o provozu na pozemních komunikacích jsou pro politiky vždy ošemetné a současná vláda stabilitou také zrovna nevyniká.

Bodový systém 2019: Návrh změn podle Ministerstva dopravy České republiky
  Blokové pokuty

Správní řízení

Bodový systém
Nyní [Kč] Návrh [Kč] Nyní [Kč] Návrh [Kč] Nyní Návrh
Řízení s více než 0,3‰ alkoholu v krvi - - 2500 - 20.000 7000 - 25.000 7 6
Překročení rychlosti* - 5000 5000 - 10.000 7000 - 25.000 5 6
Vjíždění na žel. přejezd přes zákaz do 2500 5000 2500 - 5000 7000 - 25.000 7 6
Jízda na červenou do 2500 5000 2500 - 5000 7000 - 25.000 5 6
Nepoužití bezp. pásů, autosedačky do 2000 1500 1500 - 2500 1500 - 5000 3 4
Držení telefonu při řízení do 1000 2500 1500 - 2500 4000 - 10.000 2 4
Zapomenuté doklady do 2000 do 1500 1500 - 2500 1500 - 5000 - -
Špatné parkování do 2000 do 1500 1500 - 2500 1500 - 5000 - -
Nerozsvícená světla do 2000 do 1500 1500 - 2500 1500 - 5000 - -
*o 50 km/h a více, o 40 km/h a více v obci

 

Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král

VW Amarok 3.0 TDI/190 kW 4M (minitest)

Volkswagen, nikoli bez souvislosti s novým emisním měřícím cyklem WLPT, pozměnil motorovou nabídku svého již deset let sloužícího pick-upu Amarok, který nyní nabízí v podstatě jediný motor. Nebojte se, jsou to dobré zprávy.

včera | Petr Schnagl | 30 příspěvků
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 11 příspěvků
Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 2WD: Napravení reputace?

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (minitest)

Honda se u nové generace modelu CR-V vzdala naftového motoru. Alternativou je hybrid s velice slušným výkonem 135 kW, který mě fascinoval ve více ohledech. Hlavně pak technikou.

17.  3.  2019 | Jan Mička | 37 příspěvků