Bob Lutz vysvětluje, proč padl americký autoprůmysl

Bob Lutz vysvětluje, proč padl americký autoprůmysl

Podle Boba Lutze, bývalého šéfa výroby v General Motors, měl pád amerického autoprůmyslu v minulém desetiletí pět příčin. Osmdesátiletý manažer to zmínil v New Yorku v průběhu letošního autosalonu a následně i v televizních debatách.

„Detroitská trojka neuměla zareagovat na měnící se trh, na požadavek doby. Lidé chtěli menší, úspornější vozy. V tomto jsme vyklidili prostor Japoncům. Oni na to byli lépe připraveni, malá auta vyráběli už dávno. My jsme situaci jen zhoršovali lpěním na velkých vozech s osmiválcovými motory.
Základem bylo, aby americký automobilový průmysl přehodil výhybku, aby se oprostil od těžkých a velkých vozů, osmiválcových motorů, automatických převodovek a tak dále. Museli jsem postupovat odshora dolů k šestiválcovým motorům, pohonu předních kol... Byl to ohromný úkol, náročný pro inženýry i na finanční prostředky.

Přitom Japonci nemuseli měnit nic… oni se vždy zaměřovali na spodní patra trhu.

Dalším problémem byl směnný kurz. Naše vláda v čase studené války, někdy zkraje 60. a potom v 70. letech, poskytla Japonsku výhodný směnný kurz. Každý si pak stěžoval na podhodnocený jen. Japonci po desetiletí měli na každém autě výhodu oproti nám 3000 až 4000 dolarů. To bylo velmi těžké s nimi soutěžit.

Chybovali i nejvyšší představitelé, šéfové Velké trojky. Vedení bylo zaměřeno více na finanční výsledky než na kvalitu produkce. V tomto nesou svoji vinu. Byli odtrženi od reality. Uvažovali pouze jako absolventi Harvardu. Přemýšleli hlavně o tom, jak optimalizovat výdělek a ne jaké skvělé vozy zákazníkům nabídnou.

Čtvrtý důvod byl spojený také s vedením, s ústupky odborům, jejichž předáci jaksi nebyli schopni pochopit, že kráva nemohla být dojena navěky.

A pak také obviňuji média obecně. Hlavně za jejich dlouhodobou zaujatost. Jestliže totiž bylo něco japonské nebo německé, tak to bylo automaticky dobré. Pokud to však pocházelo z Detroitu, tak to bylo špatné.“ 

Klepněte pro větší obrázek
Dnes je osmdesátiletý Bob Lutz poradce Lotusu.
 

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 163 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků