Bob Lutz vysvětluje, proč padl americký autoprůmysl

Podle Boba Lutze, bývalého šéfa výroby v General Motors, měl pád amerického autoprůmyslu v minulém desetiletí pět příčin. Osmdesátiletý manažer to zmínil v New Yorku v průběhu letošního autosalonu a následně i v televizních debatách.

„Detroitská trojka neuměla zareagovat na měnící se trh, na požadavek doby. Lidé chtěli menší, úspornější vozy. V tomto jsme vyklidili prostor Japoncům. Oni na to byli lépe připraveni, malá auta vyráběli už dávno. My jsme situaci jen zhoršovali lpěním na velkých vozech s osmiválcovými motory.
Základem bylo, aby americký automobilový průmysl přehodil výhybku, aby se oprostil od těžkých a velkých vozů, osmiválcových motorů, automatických převodovek a tak dále. Museli jsem postupovat odshora dolů k šestiválcovým motorům, pohonu předních kol... Byl to ohromný úkol, náročný pro inženýry i na finanční prostředky.

Přitom Japonci nemuseli měnit nic… oni se vždy zaměřovali na spodní patra trhu.

Dalším problémem byl směnný kurz. Naše vláda v čase studené války, někdy zkraje 60. a potom v 70. letech, poskytla Japonsku výhodný směnný kurz. Každý si pak stěžoval na podhodnocený jen. Japonci po desetiletí měli na každém autě výhodu oproti nám 3000 až 4000 dolarů. To bylo velmi těžké s nimi soutěžit.

Chybovali i nejvyšší představitelé, šéfové Velké trojky. Vedení bylo zaměřeno více na finanční výsledky než na kvalitu produkce. V tomto nesou svoji vinu. Byli odtrženi od reality. Uvažovali pouze jako absolventi Harvardu. Přemýšleli hlavně o tom, jak optimalizovat výdělek a ne jaké skvělé vozy zákazníkům nabídnou.

Čtvrtý důvod byl spojený také s vedením, s ústupky odborům, jejichž předáci jaksi nebyli schopni pochopit, že kráva nemohla být dojena navěky.

A pak také obviňuji média obecně. Hlavně za jejich dlouhodobou zaujatost. Jestliže totiž bylo něco japonské nebo německé, tak to bylo automaticky dobré. Pokud to však pocházelo z Detroitu, tak to bylo špatné.“ 

Klepněte pro větší obrázek
Dnes je osmdesátiletý Bob Lutz poradce Lotusu.
 
TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků