Bob Lutz vysvětluje, proč padl americký autoprůmysl

Bob Lutz vysvětluje, proč padl americký autoprůmysl

Podle Boba Lutze, bývalého šéfa výroby v General Motors, měl pád amerického autoprůmyslu v minulém desetiletí pět příčin. Osmdesátiletý manažer to zmínil v New Yorku v průběhu letošního autosalonu a následně i v televizních debatách.

„Detroitská trojka neuměla zareagovat na měnící se trh, na požadavek doby. Lidé chtěli menší, úspornější vozy. V tomto jsme vyklidili prostor Japoncům. Oni na to byli lépe připraveni, malá auta vyráběli už dávno. My jsme situaci jen zhoršovali lpěním na velkých vozech s osmiválcovými motory.
Základem bylo, aby americký automobilový průmysl přehodil výhybku, aby se oprostil od těžkých a velkých vozů, osmiválcových motorů, automatických převodovek a tak dále. Museli jsem postupovat odshora dolů k šestiválcovým motorům, pohonu předních kol... Byl to ohromný úkol, náročný pro inženýry i na finanční prostředky.

Přitom Japonci nemuseli měnit nic… oni se vždy zaměřovali na spodní patra trhu.

Dalším problémem byl směnný kurz. Naše vláda v čase studené války, někdy zkraje 60. a potom v 70. letech, poskytla Japonsku výhodný směnný kurz. Každý si pak stěžoval na podhodnocený jen. Japonci po desetiletí měli na každém autě výhodu oproti nám 3000 až 4000 dolarů. To bylo velmi těžké s nimi soutěžit.

Chybovali i nejvyšší představitelé, šéfové Velké trojky. Vedení bylo zaměřeno více na finanční výsledky než na kvalitu produkce. V tomto nesou svoji vinu. Byli odtrženi od reality. Uvažovali pouze jako absolventi Harvardu. Přemýšleli hlavně o tom, jak optimalizovat výdělek a ne jaké skvělé vozy zákazníkům nabídnou.

Čtvrtý důvod byl spojený také s vedením, s ústupky odborům, jejichž předáci jaksi nebyli schopni pochopit, že kráva nemohla být dojena navěky.

A pak také obviňuji média obecně. Hlavně za jejich dlouhodobou zaujatost. Jestliže totiž bylo něco japonské nebo německé, tak to bylo automaticky dobré. Pokud to však pocházelo z Detroitu, tak to bylo špatné.“ 

Klepněte pro větší obrázek
Dnes je osmdesátiletý Bob Lutz poradce Lotusu.
 
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

včera | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 32 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků