Kapitoly článku:
Zagato – poslední mohykán
Společnost Zagato založil v roce 1919 Ugo Zagato. Dnes o ní lze říci, že je jednou z posledních nezávislých karosáren v automobilovém průmyslu. Sídlí u Milána na ploše 23 000 metrů čtverečních.
Ugo Zagato získal nejprve neocenitelné zkušenosti v letectví. Pochopil, jak velkou roli hrají při stavbě letadel aerodynamika a lehká konstrukce. Proslavil se spoluprací s automobilkou Alfa Romeo. Vytvořil pro ni několik legendárních závodních vozů – model 1500, pak 1750 Gran Sport a 2300 8C.
Rukopis společnosti Zagata byl zřejmý od počátku – její designéři vždy vyznávali minimalismus. Tvar byl u nich povýšen nade vše. Dalšími nezaměnitelnými znaky jejich vozů byly dokonalá aerodynamika a lehká konstrukce. Vozy se znakem Z vždy vyvolávaly emoce. Od počátku navrhovali jen kupé.
Dnes vede společnost Andrea Zagato, reprezentant třetí generace. Stále vyvíjí pouze karoserie vozidel, „jejichž kompletní mechanická konstrukce zůstává nedotknuta“. Vždy spolupracuje s designérskými týmy jednotlivých velkých automobilek, pro něž připravuje svoje návrhy. Tak tomu bylo i při vzniku vozu BMW Zagato.
O podobě nového modelu debatovali hodiny Andrea Zagato s Adrianem von Hoydonkem, představitelem BMW, a Norihiko Harada, šéfdesignér karosárny Zagato, s Karimem Habibem, šéfdesignerem BMW.
Zagato navrhoval sportovní vozy pro mnoho značek – vedle Alfy Romeo třeba pro Fiat, Lancii, Abarth, Maserati, Aston Martin, Ferrari, Bristol. Pro další pak stvořil koncepty a „jedinečné“ modely jako BMW Zagato – jednalo se například o Jaguar, MG, Rolls-Royce, Spyker.
Dodnes vzniklo více než 200 konceptů vysokorychlostních vozidel, speciálních edicí a miniaturních sérií. Vozy s podpisem Zagato oceňují znalci a sběratelé po celém světě. Jsou žádanými sběratelskými kousky, jejich dnešní cena mnohonásobně přesahuje tu původní.
BMW a italský design
První kontakt nastal již v roce 1939. BMW pověřilo karosárnu Touring, aby vyrobila pro závodní sezónu 1939 kupé na základě BMW 328. Pro závod Mille Miglia v roce 1940 následovaly kromě toho dva roadstery na stejném základě.
V roce 1954 koupilo BMW v Miláně od Renza Rivolty, zakladatele společnosti ISO, technické plány, licenci a výrobní zařízení pro legendární Isettu.
O téměř šedesát let později se naskytla příležitost ke znovuobnovení spojení s rodinou Rivoltových. Marella Rivoltaová, kterou Andrea Zagato pojal za svou manželku, je totiž uměleckou ředitelkou společnosti Zagato. Měla odpovědnost za vnitřní výbavu a barvy vozu BMW Zagato Coupé.
Italští designéři navrhli rovněž přitažlivý design typů BMW 3200 Michelotti Vignale (1959), BMW 700 (1959), BMW 3200 CS Bertone (1962) a BMW M1 (1978) – vesměs vozidel, která jsou dodnes považována za designérské ikony.
Kompletní fotogalerie: