BMW začíná s likvidací šestiválců, máme první oficiální podrobnosti k novému turbo čtyřválci

Konečně máme k dispozici oficiální informace týkající se zcela nového zážehového čtyřválce z dílen BMW, který by měl být hospodárný stejně jako výkonný, tedy alespoň na papíře. Nepřekvapí přitom, že má v dohledné době nahradit některé verze řadových třílitrových šestiválců - inu, BMW se zbavuje svých charakteristických předností jako na běžícím pásu, tak proč si dělat hlavu zrovna s motory.

Nový čtyřválec s označením N20 prý nabídne to nejlepší, čeho se zatím podařilo motorářům BMW dosáhnout, zdvihový objem nepřesáhne dva litry, což ale má dohnat přímé vstřikování benzínu v kombinaci s přeplňováním TwinPower Turbo (zapomeňte na dvě turba, tohle je reklamština) modifikovaným ze soustavy používané nyní u zážehových „třílitrů“. Motor si ponechá i známé proměnné časování ventilů Valvetronic. Prvním modelem, jenž tento „superčtyřválec“ dostane, bude lehké SUV X1 ve verzi xDrive28i. Ano, toto zavádějící označení má zůstat zachováno.

Vvýkon by měl vrcholit hodnotou 245 koní (180 kW) dosahovanou v 5 000 ot./min, špička točivého momentu 350 Nm leží je přitom k mání již od 1 250 ot./min.

V X1 bude na motor navazovat buď manuální „šestikvalt”, nebo automat s osmi převodovými stupni - s prvním zvládne vůz akceleraci na stovku za 6,1 sekundy, automatika potřebuje 6,5 sekundy. Maximální rychlost činí 240 km/h. Motor má ale oslnit průměrnou spotřebou benzínu (tedy alespoň tou laboratorní, praxe bude jistě opačná), která klesne ze stávajících 9,4 l/100 km až na 7,9 l/100 km.

Nový motor si odbude premiéru letos v Ženevě a do prodejů se v X1 dostane již během jara. S ohledem na tlak na snižování emisí CO2 lze předpokládat, že se tento nový „dvoulitr“ záhy rozšíří do většiny modelových řad BMW. Již zanedlouho se s ním setkáme nejen v nové generaci kompaktního modelu BMW 1, který oslaví premiéru někdy v průběhu letoška, ale také v nové „trojce“ naplánované na konec tohoto kalendářního roku.

Pokud jste si tedy po zkušenostech s produkty BMW posledních let říkali, že jim mimo jiné zůstaly alespoň skvělé motory, začněte pomalu tisknout parte. Z proslulých atmosférických šesti- a osmiválců tuto dekádu zjevně nepřežije jediný...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW X1 bude první obětí honu na šestiválce. Označení 28i si ale samozřejmě ponechá...
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

dnes | Milan Lažanský | 14 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků