BMW začíná s likvidací šestiválců, máme první oficiální podrobnosti k novému turbo čtyřválci

Konečně máme k dispozici oficiální informace týkající se zcela nového zážehového čtyřválce z dílen BMW, který by měl být hospodárný stejně jako výkonný, tedy alespoň na papíře. Nepřekvapí přitom, že má v dohledné době nahradit některé verze řadových třílitrových šestiválců - inu, BMW se zbavuje svých charakteristických předností jako na běžícím pásu, tak proč si dělat hlavu zrovna s motory.

Nový čtyřválec s označením N20 prý nabídne to nejlepší, čeho se zatím podařilo motorářům BMW dosáhnout, zdvihový objem nepřesáhne dva litry, což ale má dohnat přímé vstřikování benzínu v kombinaci s přeplňováním TwinPower Turbo (zapomeňte na dvě turba, tohle je reklamština) modifikovaným ze soustavy používané nyní u zážehových „třílitrů“. Motor si ponechá i známé proměnné časování ventilů Valvetronic. Prvním modelem, jenž tento „superčtyřválec“ dostane, bude lehké SUV X1 ve verzi xDrive28i. Ano, toto zavádějící označení má zůstat zachováno.

Vvýkon by měl vrcholit hodnotou 245 koní (180 kW) dosahovanou v 5 000 ot./min, špička točivého momentu 350 Nm leží je přitom k mání již od 1 250 ot./min.

V X1 bude na motor navazovat buď manuální „šestikvalt”, nebo automat s osmi převodovými stupni - s prvním zvládne vůz akceleraci na stovku za 6,1 sekundy, automatika potřebuje 6,5 sekundy. Maximální rychlost činí 240 km/h. Motor má ale oslnit průměrnou spotřebou benzínu (tedy alespoň tou laboratorní, praxe bude jistě opačná), která klesne ze stávajících 9,4 l/100 km až na 7,9 l/100 km.

Nový motor si odbude premiéru letos v Ženevě a do prodejů se v X1 dostane již během jara. S ohledem na tlak na snižování emisí CO2 lze předpokládat, že se tento nový „dvoulitr“ záhy rozšíří do většiny modelových řad BMW. Již zanedlouho se s ním setkáme nejen v nové generaci kompaktního modelu BMW 1, který oslaví premiéru někdy v průběhu letoška, ale také v nové „trojce“ naplánované na konec tohoto kalendářního roku.

Pokud jste si tedy po zkušenostech s produkty BMW posledních let říkali, že jim mimo jiné zůstaly alespoň skvělé motory, začněte pomalu tisknout parte. Z proslulých atmosférických šesti- a osmiválců tuto dekádu zjevně nepřežije jediný...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW X1 bude první obětí honu na šestiválce. Označení 28i si ale samozřejmě ponechá...
Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

18.  1.  2018 | Radek Pecák | 9 příspěvků
Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

16.  1.  2018 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků