BMW začíná s likvidací šestiválců, máme první oficiální podrobnosti k novému turbo čtyřválci

Konečně máme k dispozici oficiální informace týkající se zcela nového zážehového čtyřválce z dílen BMW, který by měl být hospodárný stejně jako výkonný, tedy alespoň na papíře. Nepřekvapí přitom, že má v dohledné době nahradit některé verze řadových třílitrových šestiválců - inu, BMW se zbavuje svých charakteristických předností jako na běžícím pásu, tak proč si dělat hlavu zrovna s motory.

Nový čtyřválec s označením N20 prý nabídne to nejlepší, čeho se zatím podařilo motorářům BMW dosáhnout, zdvihový objem nepřesáhne dva litry, což ale má dohnat přímé vstřikování benzínu v kombinaci s přeplňováním TwinPower Turbo (zapomeňte na dvě turba, tohle je reklamština) modifikovaným ze soustavy používané nyní u zážehových „třílitrů“. Motor si ponechá i známé proměnné časování ventilů Valvetronic. Prvním modelem, jenž tento „superčtyřválec“ dostane, bude lehké SUV X1 ve verzi xDrive28i. Ano, toto zavádějící označení má zůstat zachováno.

Vvýkon by měl vrcholit hodnotou 245 koní (180 kW) dosahovanou v 5 000 ot./min, špička točivého momentu 350 Nm leží je přitom k mání již od 1 250 ot./min.

V X1 bude na motor navazovat buď manuální „šestikvalt”, nebo automat s osmi převodovými stupni - s prvním zvládne vůz akceleraci na stovku za 6,1 sekundy, automatika potřebuje 6,5 sekundy. Maximální rychlost činí 240 km/h. Motor má ale oslnit průměrnou spotřebou benzínu (tedy alespoň tou laboratorní, praxe bude jistě opačná), která klesne ze stávajících 9,4 l/100 km až na 7,9 l/100 km.

Nový motor si odbude premiéru letos v Ženevě a do prodejů se v X1 dostane již během jara. S ohledem na tlak na snižování emisí CO2 lze předpokládat, že se tento nový „dvoulitr“ záhy rozšíří do většiny modelových řad BMW. Již zanedlouho se s ním setkáme nejen v nové generaci kompaktního modelu BMW 1, který oslaví premiéru někdy v průběhu letoška, ale také v nové „trojce“ naplánované na konec tohoto kalendářního roku.

Pokud jste si tedy po zkušenostech s produkty BMW posledních let říkali, že jim mimo jiné zůstaly alespoň skvělé motory, začněte pomalu tisknout parte. Z proslulých atmosférických šesti- a osmiválců tuto dekádu zjevně nepřežije jediný...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW X1 bude první obětí honu na šestiválce. Označení 28i si ale samozřejmě ponechá...
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků