BMW Z4: řízená střela (jízdní dojmy)

Dvoumístné roadstery se silným motorem patří mezi vyhledávané motoristické lahůdky nejen pro horká léta. Testovali jsme výkonnější verzi BMW Z4 s třílitrovým benzínovým šestiválcem o výkonu 170 kW/231 k. Její rychlost elektronika omezuje po dosažení hodnoty 250 km/h.
BMW Z4: řízená střela (jízdní dojmy)

BMW Z4 3,0i se stahovací střechou je sice na první pohled „bavorák“, avšak sporťák vyráběný v americkém Spartanburgu vychází podobně jako například Honda S2000 z nejlepších tradic britských roadsterů. Vůz charakterizuje dlouhá příď motorového prostoru, pohon kol zadní nápravy a nízké těžiště. S japonskou Hondou vyráběnou v Anglii bývá díky celkové koncepci, velikosti i jízdním vlastnostem často srovnáván. Navzdory téměř totožným vnějším rozměrům má BMW Z4 o téměř 10 cm delší rozvor náprav.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Následník úspěšného a o něco menšího modelu Z3 se poprvé představil na podzim loňského roku a od té doby nachází řadu nadšených příznivců, avšak i odpůrců své extravagantní podoby. I největší škarohlídi však musí uznat, že design BMW Z4 je přes poněkud futuristické tvary mimořádně propracovaný a vyvážený. To se týká především exteriéru vozu. Interiér je stylově spartánský. Nabízí ale vše, co od roadsteru očekáváme. Diskutovat lze nad některými zvolenými materiály. Místo leštěného hliníku jsou například použity plasty. Ale natolik kvalitní, že je za plasty málokdo považuje. 

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Formule pro dva

Usednutí za volant BMW Z4 připomene řidiči existenci závodních formulových monopostů. Zet čtyřka samozřejmě nemá ambice soupeřit se Schumacherovým Ferrari, ale zato je určitě pohodlnější. Nízká pozice nabízí řidiči skvělý kontakt s vozovkou, kožená anatomická sedadla částečně pohltí rázy podvozku na nekvalitních silnicích. Před nástupem do BMW Z4 by měl řidič spolujezdce náležitě poučit. Jedná se o drsný roadster, nikoli limuzínu! Zkušenosti z motokár jsou vítány. Z4 se na suchém asfaltu nedá ze zatáčky utrhnout. Při rychlejším projetí zákruty vtlačí odstředivá síla řidiče a jeho spolujezdce do sedaček, ale vůz poslušně drží zvolenou stopu. Pokud za volantem uděláte chybu, milosrdná elektronika ji za vás napraví.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

BMW nabízí u modelu Z4 volbu ze dvou benzínových šestiválců. Relativně slabší agregát objemu 2,5 l dává výkon 141 kW/192 k, což společně s 245 Nm točivého momentu vyústí v sedmivteřinové zrychlení z klidu na sto a rychlostní maximum 235 km/h. Testovali jsme výkonnější model Z4 3,0i s udávaným výkonem 170 kW/231 k. Pokud jsme na středové konzoli nezmáčkli tlačítko Sport, dal se vůz celkem lehce krotit i při předpisové jízdě po městě. Také jeho spotřeba se zdála přijatelná i když proklamovanou hodnotu 9,1 l v kombinovaném cyklu jsme překročili. BMW Z4 si však zřejmě nebudete pořizovat kvůli úspornosti. Na tachometru se k číslici 100 vyšplhá z klidu během 5,9 vteřiny a váš rozlet zastaví elektronický omezovač až na hodnotě 250 km/h.

Klepněte pro větší obrázek

Do roadsteru patří manuál

Šestistupňová manuální převodovka s krátkým chodem je nepochybně stylovější řešení než automat. Ten je možné získat na přání, ale podle našeho názoru do roadsteru prostě nepatří. Do BMW Z4 se vejde vcelku solidní množství zavazadel. Objem „kufru“ 260 l je v rámci své třídy nadprůměrný. Zatažená střecha mu ubere pouze 20 l. Náš vůz byl vybavený jejím manuálním ovládáním, ale rychlost stahovacího manévru se příliš neliší od sedmi vteřin práce elektriky. Střecha je natolik bytelná, že snese srovnání s pevným hardtopem. Zadní sklo je u Z4 skutečným sklem, nikoli pouze plastovou náhražkou.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Od zet trojky Jamese Bonda se nový model Z4 proměnil téměř ve všech kvalitativních ukazatelích. Je nejen větší a rychlejší, ale jeho jízdní vlastnosti jsou vyváženější. Tvarově patří nový sportovní roadster BMW k designérským lahůdkám. I silnější verze s třílitrovým motorem je přitom o něco levnější než konkurenční Honda S 2000 a také Porsche Boxter.

Parametry:

  • BMW Z4
  • Rozměry: 4090 x 1780 x 1300 mm
  • Rozvor: 2 495 mm
  • Objem zavazadelníku: 260 l
  • Motor: zážehový šestiválec DOHC 3.0, 2979 ccm, 170 kW/231 k při 5900 ot., 300 Nm/3500 ot.
  • Maximální rychlost: 250 km/h
  • Zrychlení 0-100 km/h: 5,9 s
  • Spotřeba dle výrobce: 9,1 l/100 km
  • Cena od: 1 450 100 Kč
Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků