BMW Z4: řízená střela (jízdní dojmy)

Dvoumístné roadstery se silným motorem patří mezi vyhledávané motoristické lahůdky nejen pro horká léta. Testovali jsme výkonnější verzi BMW Z4 s třílitrovým benzínovým šestiválcem o výkonu 170 kW/231 k. Její rychlost elektronika omezuje po dosažení hodnoty 250 km/h.
BMW Z4: řízená střela (jízdní dojmy)

BMW Z4 3,0i se stahovací střechou je sice na první pohled „bavorák“, avšak sporťák vyráběný v americkém Spartanburgu vychází podobně jako například Honda S2000 z nejlepších tradic britských roadsterů. Vůz charakterizuje dlouhá příď motorového prostoru, pohon kol zadní nápravy a nízké těžiště. S japonskou Hondou vyráběnou v Anglii bývá díky celkové koncepci, velikosti i jízdním vlastnostem často srovnáván. Navzdory téměř totožným vnějším rozměrům má BMW Z4 o téměř 10 cm delší rozvor náprav.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Následník úspěšného a o něco menšího modelu Z3 se poprvé představil na podzim loňského roku a od té doby nachází řadu nadšených příznivců, avšak i odpůrců své extravagantní podoby. I největší škarohlídi však musí uznat, že design BMW Z4 je přes poněkud futuristické tvary mimořádně propracovaný a vyvážený. To se týká především exteriéru vozu. Interiér je stylově spartánský. Nabízí ale vše, co od roadsteru očekáváme. Diskutovat lze nad některými zvolenými materiály. Místo leštěného hliníku jsou například použity plasty. Ale natolik kvalitní, že je za plasty málokdo považuje. 

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Formule pro dva

Usednutí za volant BMW Z4 připomene řidiči existenci závodních formulových monopostů. Zet čtyřka samozřejmě nemá ambice soupeřit se Schumacherovým Ferrari, ale zato je určitě pohodlnější. Nízká pozice nabízí řidiči skvělý kontakt s vozovkou, kožená anatomická sedadla částečně pohltí rázy podvozku na nekvalitních silnicích. Před nástupem do BMW Z4 by měl řidič spolujezdce náležitě poučit. Jedná se o drsný roadster, nikoli limuzínu! Zkušenosti z motokár jsou vítány. Z4 se na suchém asfaltu nedá ze zatáčky utrhnout. Při rychlejším projetí zákruty vtlačí odstředivá síla řidiče a jeho spolujezdce do sedaček, ale vůz poslušně drží zvolenou stopu. Pokud za volantem uděláte chybu, milosrdná elektronika ji za vás napraví.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

BMW nabízí u modelu Z4 volbu ze dvou benzínových šestiválců. Relativně slabší agregát objemu 2,5 l dává výkon 141 kW/192 k, což společně s 245 Nm točivého momentu vyústí v sedmivteřinové zrychlení z klidu na sto a rychlostní maximum 235 km/h. Testovali jsme výkonnější model Z4 3,0i s udávaným výkonem 170 kW/231 k. Pokud jsme na středové konzoli nezmáčkli tlačítko Sport, dal se vůz celkem lehce krotit i při předpisové jízdě po městě. Také jeho spotřeba se zdála přijatelná i když proklamovanou hodnotu 9,1 l v kombinovaném cyklu jsme překročili. BMW Z4 si však zřejmě nebudete pořizovat kvůli úspornosti. Na tachometru se k číslici 100 vyšplhá z klidu během 5,9 vteřiny a váš rozlet zastaví elektronický omezovač až na hodnotě 250 km/h.

Klepněte pro větší obrázek

Do roadsteru patří manuál

Šestistupňová manuální převodovka s krátkým chodem je nepochybně stylovější řešení než automat. Ten je možné získat na přání, ale podle našeho názoru do roadsteru prostě nepatří. Do BMW Z4 se vejde vcelku solidní množství zavazadel. Objem „kufru“ 260 l je v rámci své třídy nadprůměrný. Zatažená střecha mu ubere pouze 20 l. Náš vůz byl vybavený jejím manuálním ovládáním, ale rychlost stahovacího manévru se příliš neliší od sedmi vteřin práce elektriky. Střecha je natolik bytelná, že snese srovnání s pevným hardtopem. Zadní sklo je u Z4 skutečným sklem, nikoli pouze plastovou náhražkou.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Od zet trojky Jamese Bonda se nový model Z4 proměnil téměř ve všech kvalitativních ukazatelích. Je nejen větší a rychlejší, ale jeho jízdní vlastnosti jsou vyváženější. Tvarově patří nový sportovní roadster BMW k designérským lahůdkám. I silnější verze s třílitrovým motorem je přitom o něco levnější než konkurenční Honda S 2000 a také Porsche Boxter.

Parametry:

  • BMW Z4
  • Rozměry: 4090 x 1780 x 1300 mm
  • Rozvor: 2 495 mm
  • Objem zavazadelníku: 260 l
  • Motor: zážehový šestiválec DOHC 3.0, 2979 ccm, 170 kW/231 k při 5900 ot., 300 Nm/3500 ot.
  • Maximální rychlost: 250 km/h
  • Zrychlení 0-100 km/h: 5,9 s
  • Spotřeba dle výrobce: 9,1 l/100 km
  • Cena od: 1 450 100 Kč

bazar

BMW 1 2
Rok výroby: 2005
Stav: 148 656 km
Cena: 160 000 Kč
BMW 5 2
Rok výroby: 2008
Stav: 223 602 km
Cena: 193 000 Kč
BMW 5 3
Rok výroby: 2004
Stav: 200 675 km
Cena: 166 000 Kč
BMW 5 3
Rok výroby: 2012
Stav: 101 194 km
Cena: 720 000 Kč
BMW X3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 225 626 km
Cena: 236 000 Kč
BMW X5 3
Rok výroby: 2011
Stav: 86 313 km
Cena: 780 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků