BMW xDrive Village: 4x4 na německý způsob

Podobně jako před rokem, také letos pořádala automobilka BMW v průběhu zimy akci, v rámci které si každý může vyzkoušet různé modely vybavené systémem pohonu všech kol xDrive.
Seznam kapitol
  1. Registruj se, jeď, Do Polska, na parkoviště, xDrive Village zase za rok
  2. Fotogalerie

Jedním z míst, kam letos takzvaná xDrive Village zavítala, byla Pec pod Sněžkou a právě tam jsem se také v jednom z posledních termínů vypravil. Hned na začátek je dobré si uvědomit, že nejde o klasickou novinářskou prezentaci, takže se nedočkáte divokých průjezdů po zamrzlém jezeře a podobných záležitostí. BMW xDrive Village je určená široké veřejnosti a tomu je vše také uzpůsobeno.

Jen pro pořádek doplním, že letos akce už skončila, nicméně velmi pravděpodobně se bude zase za rok opakovat. Takže toto můžete brát jako pozvánku na zimu další, případně si také můžete udělat představu o tom, co vás na podobné akci čeká a zda se vyplatí další zimu vyrazit třeba do Pece pod Sněžkou.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
K dispozici je všechno možné od X6, přes X1 až po klasickou pětku.

Registruj se, jeď

Jak jsem už napsal, akce je určena pro každého, kdo se přihlásí. Podle organizátorů měla letos veliký úspěch a prakticky každý termín byl plný. Na oficiálních stránkách byl (a bude) k dispozici formulář, po jehož vyplnění si stačí vybrat termín a můžete vyrazit. Na místo se samozřejmě musíte dopravit vlastním autem, následně už máte k dispozici nejrůznější modely BMW s pohonem všech kol.

V mém případě jsem si mohl vybrat mezi X1, X3, X5, X6, 5 GT a klasickým pětkovým kombíkem. Není problém se domluvit a na trase vyzkoušet více modelů. Osobně jsem sáhl po X1, protože jde o crossover s vyšší světlou výškou a navíc je to vůz relativně malý a oproti těm zbývajícím také lehký. Ideální předpoklad pro jízdu po sněhu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Relativně malá a lehká X1 je na sněhu velmi zábavným autem.

Program je rozdělen na dvě části. Zaprvé účastníci vyrazí na běžné silnice, následně si mohou vyzkoušet menší „opičí dráhu“ na parkovišti. BMW vás ovšem nepustí na silnici se svým modelem jen tak. Lidé jsou různí a tohle by zaručeně nedopadlo dobře. Jede se v konvoji s instruktorem vpředu a vzadu. Každé auto má uvnitř vysílačku a řidič poslouchá, co má dělat. Systém maximálně bezpečný, ale i tak se vyskytli jedinci, kteří neváhají v konvoji například předjíždět.

Do Polska, na parkoviště

Projížďka začala v Peci a pokračovala po silnici číslo 252 na Dolní Malou Úpu, Horní Malou Úpu až do Polska. Letos napadlo hodně sněhu (pár termínů se kvůli tomu muselo zrušit), takže o patřičný podklad bylo postaráno. Účastníci si vyzkouší jízdu po zledovatělé silnici, uježděném sněhu a na polské straně i v relativně hlubokém sněhu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
V Polsku konvoj zastaví. Zájemci mohou na zpáteční cestu přesednout do jiného modelu.

Auta samozřejmě všechno zvládnou a do vysílačky vám bude instruktor hrdě hlásit, že to je jenom a pouze díky pohonu všech kol xDrive. Občas taková prohlášení působí trochu úsměvně. Třeba když se dovíte, že díky xDrivu auto perfektně zvládá i jízdu z kopce nebo když vás bez problémů na stejné trase míjí klasické předokolky.

Na druhou stranu je pravdou, že se systémem standardně pohánějícím zadní nápravu je nejen na sněhu pro řidiče docela zábava, protože vůz si pořád ponechává svůj přetáčivý charakter, což jsem ocenil například při testu vrcholné dieselové X3. Projížďka trvá necelou hodinu a po návratu zpět přichází druhá část programu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Na parkovišti je několik málo překážek. Vyzkoušet si můžete, jak se auto chová v případě, že má dvě kola ve vzduchu.

Na parkovišti si zákazníci mohou vyzkoušet na několika málo překážkách také „jízdu terénem“. BMW tak demonstruje fakt, že ani dvě kola ve vzduchu jejich xDrive nezastaví. No a nakonec nechybí ani houpačka. Projet se můžete s jakýmkoliv „ikskem“ kolikrát chcete. Pro běžného zákazníka bude asi největší zážitek zhoupnutí se s autem, i když údajně párkrát moc nechybělo k tomu, aby testované BMW skončilo na zemi.

xDrive Village zase za rok

Letošní xDrive Village je minulostí. Že by se konala podobná akce také v letním provedení, o tom se zatím neuvažuje, takže nezbývá než si počkat zase na další zimu. Nedočkáte se sice divočiny na sněhu (já jsem dostal důrazné upozornění na to, že nesmím vypínat stabilizaci, protože jak zkusí jízdu bokem jeden, začnou to zkoušet všichni a když nic jiného, tak se jede po běžné silnici za běžného provozu), ale pro představu o „čtyřkolkách“ z dílny BMW to asi postačí.

BMW xDrive není podle mého názoru stálý pohon všech kol, byť je tak prezentován. Jde o klasickou mezinápravovou spojku, která připojuje v určitém poměru přední kola a která je také ve vyšších rychlostech úplně odpojí. BMW vyrábí dvě verze s rozdílným způsobem, kterým pohání hřídel vedoucí k přední nápravě. Menší modely zde mají ozubená kola, větší pak řetěz. Není bez zajímavosti, že systém, kterým je mezinápravová spojka ovládána, najdeme také třeba u Range Roveru. Ten jej využívá pro spojku sloužící v mezinápravovém diferenciálu jako uzávěrka.  

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Registruj se, jeď, Do Polska, na parkoviště, xDrive Village zase za rok
  2. Fotogalerie

bazar

BMW 5 3
Rok výroby: 2008
Stav: 183 232 km
Cena: 282 000 Kč
BMW 3 2
Rok výroby: 2007
Stav: 213 397 km
Cena: 152 000 Kč
BMW X3 2
Rok výroby: 2007
Stav: 138 913 km
Cena: 252 000 Kč
BMW 3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 156 564 km
Cena: 176 000 Kč
BMW 3 2
Rok výroby: 2001
Stav: 253 345 km
Cena: 66 000 Kč
BMW X6 3
Rok výroby: 2008
Stav: 182 352 km
Cena: 530 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků