Mezi hlavní témata dnešních dnů v motoristickém světě patří elektromobily, hybridy a plug-in hybridy. Sem tam se ale mezi ně zamotá něco, co nás nutí se trochu zamyslet…
Podle současných a dokola stále se opakujících zpráv a prognóz to vypadá, že si můžeme užít poslední roky, kdy nebudeme muset na ulicích přešlapovat nabíjecí kabely připojené k elektromobilům a plug-in hybridům. Tempo, jakým evropské automobilky elektrifikované modely uvádějí, je vražedné a skoro to vypadá, že budeme všichni brzy odkázáni na nabíječky. Tak hrozné to naštěstí ještě dlouho nebude, navíc se tu a tam na trhu představí vůz, který je naprostým protikladem elektrifikovaných aut.
V nedávné minulosti to byla třeba nová „eresa“ od Audi (RS 6 Avant, RS 7 Sportback, RS Q8 a RS Q3), velká a těžká auta s výkonem až 600 koní. Pozadu nezůstává ani BMW s X5 M a X6 M z mainstreamu můžu zmínit třeba Volkswagen T-Roc R s dvoulitrem TSI o výkonu 300 koní. Jsou to spíše hračky pro velmi úzkou skupinu zákazníků, pro milovníky vozů s velkými motory mohou ale zároveň být i malou jiskřičkou naděje, že se svět ještě tak úplně nezbláznil.
Dnes si k výše zmíněným modelům můžete přidat další – BMW X7 M50i s osmiválcem o objemu 4,4 litru a výkonu 390 kW (530 koní). BMW jej vypustila do mediálního prostoru už v květnu, na cenu pro český trh jsme ale narazili až v ceníku platném od prosince. Po příchodu této verze jsou v nabídce největšího SUV mnichovské automobilky dva naftové a dva zážehové motory a asi nikoho moc nepřekvapí, že se verze M50i staví nejenom na výkonový, ale i cenový vrchol. I když rozdíl oproti motoru M50d není zase tak velký.
BMW X7 M50i na českém trhu začíná na 2.875.600 Kč, v těsném závěsu se drží nafťák M50d za 2.837.900 Kč a zbývající šestiválce (xDrive30d a xDrive 40i) seženete za ceny okolo 2,2 milionu korun. Chtělo by se říct „kupujte velké motory, protože nebudou“, ale otázkou zůstává, jestli u nás vlastně docela normální luxusní SUV s pěti, šesti či sedmi místy k sezení motor V8 skutečně potřebuje. A další otázkou je, jestli má ikonické písmeno M v názvu i jiný než čistě marketingový důvod.
Jasně, v základu máte M sportovní brzdy, M sportovní diferenciál, M sportovní výfukový systém či sportovní automatickou převodovku, jenže s výjimkou diferenciálu si můžete za všechny zmíněné prvky připlatit i u „ne-M“ verzí BMW X7. Není pochyb o tom, že jakmile novináři a zákaznici s X7 M50i projedou pár zatáček, budou žasnout nad tím, jak tohle auto zatáčí, drží stopu a bublá. Musí se ale mít v názvu „M"? Už z úcty k legendám jako jsou BMW M3 a M5...
BMW X7 - technická data a základní ceny dostupných verzí |
Motor |
xDrive40i |
xDrive30d |
M50d |
M50i |
Zdvihový objem [cm3] |
2998 |
2993 |
2993 |
4395 |
Válce/ventily |
6/4 |
6/4 |
6/4 |
8/4 |
Největší výkon [kW/min] |
250/5500-6500 |
195/4000 |
294/4400 |
390/5500 |
Točivý moment [N.m/min] |
450/1500-5200 |
620/2000-2500 |
760/2000-3000 |
750/1800 |
Převodovka |
8A |
8A |
8A |
8A |
Maximální rychlost [km/h] |
245 |
227 |
250 |
250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
6,1 |
7.0 |
5,4 |
4,7 |
Provozní hmotnost [kg] |
2395 |
2445 |
2535 |
2630 |
Komb. spotřeba[l/100 km] |
9,0-8,7 |
6,8-6,5 |
7,4-7,0 |
10,9-11,1 |
Základní cena [Kč] |
2.230.800 |
2.172.300 |
2.837.900 |
2.875.600 |