BMW X5 Vision Efficient Dynamics: vize úspornosti

V Ženevě se představí mnichovský koncept s názvem Vision Efficient Dynamics. Ten kombinuje čtyřválcový diesel a elektromotor.

BMW poslední dobou výrazně pracuje u svých modelů na snižování spotřeby a pochopitelně i emisí. Posledním krokem automobilky v tomto směru je model X5 Vision Efficient Dynamics Concept, který se odhalí veřejnosti již za pár dnů v Ženevě.

U této X5 BMW použilo čtyřválcový diesel 2,0 l se dvěma turbodmychadly a výkonu 150 kW/204 k, který se již objevil například i v malé jedničce (123d). K tomu se ale přidává malý elektromotor o výkonu 20 koní a točivém momentu 210 Nm, nová osmistupňová automatická převodovka a střešní solární panely, které pomáhají k produkci energie a nezatěžují tím motor samotný.

S poměrně výkonným motorem akceleruje X5 na stovku za 8,9 sekundy. Točivý moment agregátu vrcholí na hodnotě 400 Nm v rozmezí 2000-2250 ot./min. Spolu s elektromotorem napájeným Li-Ion bateriemi, které se dobíjejí například při brždění a neplýtvají tak kinetickou energii. V součtu tak kombinovaná spotřeba X5 činí jen 5,4 litru nafty na 100 km jízdy.

Malý elektromotor ovšem neslouží jen pro pohon, dodává energii také klimatizaci, vodní pumpě nebo elektrickému posilovači řízení. Jak již bylo zmíněno, k nabíjení baterii dobře slouží střešní solární panely o ploše jeden meter čtverečný.

Novinkou je osmistupňová automatická převodovka, kterou vyvinulo BMW spolu se společností ZF. Její předností je rychlá a plynulá změna převodových stupňů a dobře odstupňování, co rovněž přispívá k snižování spotřeby paliva.

Koncept X5 Vision EfficientDynamics stojí na 19“ kolech z lehkých slitin, kterých tvary byly vyvíjeny s ohledem na co nejmenší odpor. BMW uvádí, že na udržení rychlosti 160 km/h postačí o 1 k menší výkon motoru než je tomu u konvenčního vozu. Zda je to moc nebo málo, posuďte sami.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW X5 Vision EfficientDynamics Concept

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 18 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků