BMW X5 Vision Efficient Dynamics: vize úspornosti

V Ženevě se představí mnichovský koncept s názvem Vision Efficient Dynamics. Ten kombinuje čtyřválcový diesel a elektromotor.

BMW poslední dobou výrazně pracuje u svých modelů na snižování spotřeby a pochopitelně i emisí. Posledním krokem automobilky v tomto směru je model X5 Vision Efficient Dynamics Concept, který se odhalí veřejnosti již za pár dnů v Ženevě.

U této X5 BMW použilo čtyřválcový diesel 2,0 l se dvěma turbodmychadly a výkonu 150 kW/204 k, který se již objevil například i v malé jedničce (123d). K tomu se ale přidává malý elektromotor o výkonu 20 koní a točivém momentu 210 Nm, nová osmistupňová automatická převodovka a střešní solární panely, které pomáhají k produkci energie a nezatěžují tím motor samotný.

S poměrně výkonným motorem akceleruje X5 na stovku za 8,9 sekundy. Točivý moment agregátu vrcholí na hodnotě 400 Nm v rozmezí 2000-2250 ot./min. Spolu s elektromotorem napájeným Li-Ion bateriemi, které se dobíjejí například při brždění a neplýtvají tak kinetickou energii. V součtu tak kombinovaná spotřeba X5 činí jen 5,4 litru nafty na 100 km jízdy.

Malý elektromotor ovšem neslouží jen pro pohon, dodává energii také klimatizaci, vodní pumpě nebo elektrickému posilovači řízení. Jak již bylo zmíněno, k nabíjení baterii dobře slouží střešní solární panely o ploše jeden meter čtverečný.

Novinkou je osmistupňová automatická převodovka, kterou vyvinulo BMW spolu se společností ZF. Její předností je rychlá a plynulá změna převodových stupňů a dobře odstupňování, co rovněž přispívá k snižování spotřeby paliva.

Koncept X5 Vision EfficientDynamics stojí na 19“ kolech z lehkých slitin, kterých tvary byly vyvíjeny s ohledem na co nejmenší odpor. BMW uvádí, že na udržení rychlosti 160 km/h postačí o 1 k menší výkon motoru než je tomu u konvenčního vozu. Zda je to moc nebo málo, posuďte sami.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW X5 Vision EfficientDynamics Concept

bazar

BMW 5 3
Rok výroby: 2008
Stav: 183 232 km
Cena: 274 000 Kč
BMW 3 2
Rok výroby: 2007
Stav: 213 397 km
Cena: 152 000 Kč
BMW X3 2
Rok výroby: 2007
Stav: 138 913 km
Cena: 240 000 Kč
BMW 3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 156 564 km
Cena: 176 000 Kč
BMW 3 2
Rok výroby: 2001
Stav: 253 345 km
Cena: 62 000 Kč
BMW X6 3
Rok výroby: 2008
Stav: 182 352 km
Cena: 530 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků