BMW X5 Vision Efficient Dynamics: vize úspornosti

V Ženevě se představí mnichovský koncept s názvem Vision Efficient Dynamics. Ten kombinuje čtyřválcový diesel a elektromotor.

BMW poslední dobou výrazně pracuje u svých modelů na snižování spotřeby a pochopitelně i emisí. Posledním krokem automobilky v tomto směru je model X5 Vision Efficient Dynamics Concept, který se odhalí veřejnosti již za pár dnů v Ženevě.

U této X5 BMW použilo čtyřválcový diesel 2,0 l se dvěma turbodmychadly a výkonu 150 kW/204 k, který se již objevil například i v malé jedničce (123d). K tomu se ale přidává malý elektromotor o výkonu 20 koní a točivém momentu 210 Nm, nová osmistupňová automatická převodovka a střešní solární panely, které pomáhají k produkci energie a nezatěžují tím motor samotný.

S poměrně výkonným motorem akceleruje X5 na stovku za 8,9 sekundy. Točivý moment agregátu vrcholí na hodnotě 400 Nm v rozmezí 2000-2250 ot./min. Spolu s elektromotorem napájeným Li-Ion bateriemi, které se dobíjejí například při brždění a neplýtvají tak kinetickou energii. V součtu tak kombinovaná spotřeba X5 činí jen 5,4 litru nafty na 100 km jízdy.

Malý elektromotor ovšem neslouží jen pro pohon, dodává energii také klimatizaci, vodní pumpě nebo elektrickému posilovači řízení. Jak již bylo zmíněno, k nabíjení baterii dobře slouží střešní solární panely o ploše jeden meter čtverečný.

Novinkou je osmistupňová automatická převodovka, kterou vyvinulo BMW spolu se společností ZF. Její předností je rychlá a plynulá změna převodových stupňů a dobře odstupňování, co rovněž přispívá k snižování spotřeby paliva.

Koncept X5 Vision EfficientDynamics stojí na 19“ kolech z lehkých slitin, kterých tvary byly vyvíjeny s ohledem na co nejmenší odpor. BMW uvádí, že na udržení rychlosti 160 km/h postačí o 1 k menší výkon motoru než je tomu u konvenčního vozu. Zda je to moc nebo málo, posuďte sami.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW X5 Vision EfficientDynamics Concept

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků