BMW X5 Vision Efficient Dynamics: vize úspornosti

V Ženevě se představí mnichovský koncept s názvem Vision Efficient Dynamics. Ten kombinuje čtyřválcový diesel a elektromotor.

BMW poslední dobou výrazně pracuje u svých modelů na snižování spotřeby a pochopitelně i emisí. Posledním krokem automobilky v tomto směru je model X5 Vision Efficient Dynamics Concept, který se odhalí veřejnosti již za pár dnů v Ženevě.

U této X5 BMW použilo čtyřválcový diesel 2,0 l se dvěma turbodmychadly a výkonu 150 kW/204 k, který se již objevil například i v malé jedničce (123d). K tomu se ale přidává malý elektromotor o výkonu 20 koní a točivém momentu 210 Nm, nová osmistupňová automatická převodovka a střešní solární panely, které pomáhají k produkci energie a nezatěžují tím motor samotný.

S poměrně výkonným motorem akceleruje X5 na stovku za 8,9 sekundy. Točivý moment agregátu vrcholí na hodnotě 400 Nm v rozmezí 2000-2250 ot./min. Spolu s elektromotorem napájeným Li-Ion bateriemi, které se dobíjejí například při brždění a neplýtvají tak kinetickou energii. V součtu tak kombinovaná spotřeba X5 činí jen 5,4 litru nafty na 100 km jízdy.

Malý elektromotor ovšem neslouží jen pro pohon, dodává energii také klimatizaci, vodní pumpě nebo elektrickému posilovači řízení. Jak již bylo zmíněno, k nabíjení baterii dobře slouží střešní solární panely o ploše jeden meter čtverečný.

Novinkou je osmistupňová automatická převodovka, kterou vyvinulo BMW spolu se společností ZF. Její předností je rychlá a plynulá změna převodových stupňů a dobře odstupňování, co rovněž přispívá k snižování spotřeby paliva.

Koncept X5 Vision EfficientDynamics stojí na 19“ kolech z lehkých slitin, kterých tvary byly vyvíjeny s ohledem na co nejmenší odpor. BMW uvádí, že na udržení rychlosti 160 km/h postačí o 1 k menší výkon motoru než je tomu u konvenčního vozu. Zda je to moc nebo málo, posuďte sami.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW X5 Vision EfficientDynamics Concept

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Dacia Duster II 1.5 dCi 4x4

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné podmínky pro testování nové generace oblíbeného SUV Dacia Duster. Jezdili jsme s ním v hlubokém bahně i na zasněžených silnicích.

včera | Radek Pecák | 16 příspěvků
Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

VW Touareg Masaj 3.0 TDI (minitest)

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci Volkswagenu Touareg. Velké a bytelné SUV s oprávněnými terénními ambicemi tady s námi bude už doslova jenom pár týdnů.

21.  1.  2018 | Jan Mička | 30 příspěvků
Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

18.  1.  2018 | Radek Pecák | 14 příspěvků