BMW X5 Security Plus: obrněný transportér

Značka BMW posunula laťku veřejně dostupných pancéřovaných vozů opět o něco výše. Obrněná X5 je nyní ještě odolnější.

Typ X5 Security, který jsme vám představili na tomto místě, byl totiž nyní doplněn ještě bytelnějším provedením X5 Security Plus. Vůz dosahuje pancéřováním stupně 6 a je to vůbec poprvé, co sám velkosériový výrobce automobilů nabízí automobil, jenž odolá i napadení populárním samopalem AK 47.

Tento model vzniknul důslednou přestavbou oblíbeného SUV řady X5 a nabízí prostor pro čtyři cestující. Vůz byl upraven tak, aby nabízel při své obrovské hmotnosti dostatečné jízdní výkony a spolehlivé jízdní vlastnosti i v extrémních podmínkách. Záměrem konstruktérů bylo postavit dokonale bezpečný automobil a obrněna byla každá skulinka včetně problematických sloupků karosérie a dalších přechodů mezi karosářskými panely. Okna jsou vyrobena ze speciálního skla, jež splňuje specifické podmínky náročné třídy 6. Jeho vrstvená struktura je dostatečně pružná, aby odolala útokům tyčemi či páčidly, a zaručí, že jeho případné střepy neohrozí posádku. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Konstrukce byla zároveň zaměřena na snížení rizika jiných útoků včetně únosů. Vývoj jednotlivých dílů probíhal v plné shodě se strukturou výchozího vozu, takže bylo možno zajistit jejich dokonalou integraci v promyšlený celek, a u BMW využívali svých třicetiletých zkušeností se stavbou obrněných aut. Díky tomu je pancéřovaný vůz na první pohled rozpoznatelný pouze opravdu zkušeným okem, což majiteli umožňuje cestovat diskrétně. Údržbu a opravy tohoto extrémního stroje přitom zvládnou všechny autorizované servisy BMW po celém světě.

Kromě samotného pancéřování okolo prostoru pro posádku nese BMW X5 Security Plus na své palubě řadu nových systémů pro krizové situace. Nalezneme zde také komunikační systém, díky kterému může posádka komunikovat s okolím bez nutnosti spouštět okna. Samozřejmostí jsou systémy automatizovaného uzavírání interiéru či různé alarmy a kamery na všech rozích karosérie, jež řidiči usnadňují přehled o dění v těsném okolí vozu. Ovládání těchto systémů je soustředěno do panelu před voličem automatické převodovky. BMW X5 Security Plus pak využívá všech předností sériového provedení, standardem tak zůstávají třeba bi-xenonové reflektory či nasvětlvání zatáček.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

U tohoto pozoruhodného vozu zůstal zachován potřebný komfort pro posádku, stejně jako dobré jízdní vlastnosti a znamenité jízdní výkony, které přijdou vhod v případě nutnosti ujet z ohrožení, takže se nejedná o žádnou nemotornou motorizovanou pevnost. Pod kapotou vozu se nachází zážehový osmiválec s objemem 4,8 l, výkonem 355 koní a točivým momentem 475 Nm při 3 400 ot./min. I přes znatelný nárůst hmotnosti vůz dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,2 s a jeho nejvyšší rychlost je omezena na 180 km/h (X5 Security přitom jede až 210 km/h). Výkon se přenáší na všechna čtyři kola.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vyšší hmotnosti byly uzpůsobeny všechny díly zesílených závěsů kol včetně nových pružin a tlumičů. Vůz je opatřen výkonnými brzdami, řízením s proměnným převodem či soustavou Adaptive Drive, jenž zajišťuje variabilní účinek tlumičů a stabilizátorů. Speciální pneumatiky umožňují i po plné ztrátě tlaku ujet vzdálenost 150 km při rychlosti do 80 km/h. BMW zároveň již dvě desetiletí zajišťuje zvláštní kurzy pro řízení těchto vozidel.

Je pochopitelné, že továrna BMW nesděluje žádné detaily o způsobu svých bezpečnostních úprav, takže jsme odkázáni především na své bystré oči při průzkumu oficiálních fotografií.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW X5 Security Plus
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků