21
Fotogalerie

BMW X5 M váží 2,3 tuny, ale stovku dá za 4,2 s [naměřená dynamika]

Kapitoly článku:


Z nuly na sto skoro rychleji než Mercedes-AMG GT

Podle oficiálních údajů má BMW X5 M pokořit stovku za 4,2 s, což naše měření pouze potvrdilo. V průměru testované auto vykázalo dokonce hodnotu nepatrně lepší, konkrétně 4,195 s. Navíc se jeho zrychlení neustále lehce zlepšovalo.

Zatímco první pokus byl za 4,25 s, čtvrtý a zároveň ten nejlepší, který také vidíte v grafu, zvládlo tohle monstrum za 4,14 s. To je u takového auta skutečně působivé. Níže v tabulce pak vidíte další hodnoty. Zrychlení z nuly na 200 km/h za 15,4 s taktéž není špatné. Tentokrát už vše probíhalo v režimu Sport+, s nejsportovněji nastavenou převodovkou a s využitím systému Launch Control. 

bmw_x5m_0100.jpg
Samotný graf zrychlení 0-100 km/h nám moc neřekne. Snad jen to, že v tomto pokusu zajelo X5 M čas 4,14 s, což je na takové monstrum hodně solidní číslo

Pro zajímavost přidáme ještě jeden graf. Ten nám ukazuje, jak by to dopadlo, kdyby vedle sebe na jedné dráze stálo X5 M a nedávno testovaný Mercedes AMG GT, který je lehčí a má být i rychlejší. Jenže to není čtyřkolka a to je v prvních chvílích velká nevýhoda. Pokud bychom řešili sprint z nuly na 90 km/h, mnichovské SUV by Mercedes těsně porazilo. Při rychlosti 92 km/h ale AMG GT přemotorované SUV dojede a už mu nedá šanci. V momentě, kdy AMG GT jede cílových 240 km/h, X5 M se řítí po dráze rychlostí 209 km/h.

bmw_x5m_vs_amggt.jpg
Tento graf je zajímavější. Ukazuje nám zrychlení 0-240 km/h pro BMW X5 M (červená křivka) a Mercedes-AMG GT (modrá křivka). Výhoda pohonu 4x4 na prvních metrech je jasně patrná, stejně jako nevýhoda obrovské čelní plochy a větší hmotnosti ve vyšších rychlostech

Níže si na videu můžete prohlédnout akceleraci z nuly na tachometrových 260 km/h, což je ale podle Vboxu reálných 248 km/h. Za pozornost stojí hlavně absolutní klid, s jakým těžkotonážní X5 M zrychlení zvládá. Video může působit, jako kdyby auto stálo na válcích. Až decentní aerodynamický hluk při vyšších rychlostech naznačí, že jsme jeli opravdu po dráze.

BMW X5 M: akcelerace z místa
0-50 km/h (s) 1,7
0-100 km/h (s) 4,2
0-200 km/h (s) 15,4
BMW X5 M: zrychlení
50-70 km/h (s) 0,9
80-130 km/h (s) 3,4
130-200 km/h (s) 9,0

Brzdy mají spoustu práce

Zkrotit rozdováděnou věc o hmotnosti 2,3 tuny není jen tak. X5 M sice používá šestipístkové brzdy vpředu a čtyřpístkové brzdy vzadu a na první svezení vám rozhodně výkon brzd nebude připadat jako malý, ale když dojde na věc, fyzika se ukáže v celé své kráse.

Protože jsme nechtěli brzdy zcela odrovnat, nezkoušeli jsme ani ostré brzdění třeba z 200 km/h, jak se to stalo u Škody Superb, ale pouze z rychlosti 150 km/h. Jenže po druhém pokusu se objevil u pravého předního kola modrý dým, takže jsme se protentokrát raději spokojili s hodnotami naměřenými jednou v každém směru, respektive s výsledným průměrem. Obvykle děláme měření alespoň dvakrát v každém směru. Výsledky najdete v tabulce.

MW X5 M: Brzdění
100-0 km/h (s) 2,7
100-0 km/h (m) 37,2
150-0 km/h (s) 4,0
150-0 km/h (m) 81,2

Jak na tom je BMW X5 M s brzdami, to ukazuje ještě jeden bonusový graf, kde si můžete prohlédnout zastavení ze 150 km/h naměřené u AMG GT, BMW X5 M, Škody Superb 2.0 TSI (280 k) a VW Passat 2.0 TDI (150 k). Ten je samozřejmě od začátku horší a na závěr svůj rozdíl ještě zvýrazní přehnaným zásahem ABS, dříve než BMW X5 M ale zastaví i Škoda Superb. Nejlepší je přirozeně AMG GT, které nemusí bojovat s takovou váhou. Když Mercedes stojí, BMW jede ještě rychlostí 15 km/h.

bmw_x5m_compare_brzda.jpg
Abyste si udělali představu, jak je na tom zhruba BMW X5 M s brzdami, přidali jsme ještě jedno „porovnání“. Ze 150 km/h zastaví rychleji než X5 M samozřejmě AMG GT (tmavě modrá), ale také nejrychlejší verze Škody Superb (zelená). Relativně obyčejné auto, které nám zde představuje Passat Variant 2.0 TDI (světle modrá) je pak samozřejmě od začátku výrazně horší a svůj rozdíl ještě zhorší na konci přehnaným zásahem ABS

x5m-17.jpgx5m-21.jpgx5m-27.jpgx5m-8.jpgx5m-28.jpgx5m-5.jpg

BMW X5

S prvním BMW X5 přepsalo BMW pravidla hry a nastavilo standard luxusních SUV. V roce 2018 přišla na trh už čtvrtá generace. Oproti předchozím verzím je větší a má asistent jízdy v koloně, startování mobilním telefonem aj.

Ceny, data, motory • Test BMW X5 (G05) • Plug-in hybrid • Test BMW X5 M50d 

Doporučujeme

Články odjinud