BMW X5 M váží 2,3 tuny, ale stovku dá za 4,2 s [naměřená dynamika]

Má drtivých 575 koní, automat, pohon všech kol, ale také řádnou nadváhu. BMW X5 M nové generace váží 2,3 tuny. Jak to v praxi vypadá, když se takto výkonný kolos dá do pohybu plnou parou vpřed? A co se stane, když se ho pak budete snažit zastavit?
Seznam kapitol
  1. Launch Control kdykoliv, Co se stane, když..., Video
  2. Na 90 km/h rychleji než AMG GT, Brzdy mají spoustu práce, Video

Shrňme si základní fakta. BMW X5 M váží minimálně 2265 kg, respektive 2340 kg, pokud podle evropské normy připočítáme průměrně těžkého řidiče a nějaké to zavazadlo. Jednoduše řečeno, bavíme se o automobilu těžkém podle oficiálních údajů 2,3 tuny. Jenže pak tu je druhá stránka věci. O pohon se stará dvakrát přeplňovaný osmiválcový motor o objemu 4,4 litru, který dostal hodně zajímavé parametry.

BMW X5 M a X6 M: 575 koní, stovka za 4,2 s a 280 km/h

BMW X5 M a X6 M: 575 koní, stovka za 4,2 s a 280 km/h

Maximální výkon činí 423 kW (575 koní) dostupných od 6000 do 6500 ot./min. Točivý moment nastupuje svým maximem 750 Nm od 2200 do 5000 ot./min. I když se tu tedy bavíme o obrovském a velmi těžkém autě, v přímce problémy rozhodně mít nebude. Podle oficiálních údajů je zrychlení 0-100 km/h minulostí za 4,2 s a maximálka dosahuje na 280 km/h. Musíte si ale za to připlatit, jinak se rozjedete na obligátních 250 km/h a dál vás nepustí omezovač.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Na pohled celkem nenápadná X5 s velkými disky ukrývá pod kapotou 575 koní. Pod plným plynem zrychluje skoro až neskutečně

Launch Control kdykoliv

Nedávno jsme měřili Mercedes-AMG GT a na letišti jsme řešili neochotu auta využít systém Launch Control. V návodu jste nenašli prakticky nic na téma aktivace této pomůcky a po jednom pokusu si musel dát Mercedes pauzu, než systém opět povolil využít ostrý start znovu. Větší a těžší X5 M s výkonnějším motorem ale takové problémy neřeší. Proto se téměř všechny následující hodnoty týkají situace, kdy byl použit Launch Control.

Je sympatické, že vám BMW prostřednictvím iDrive velmi snadno umožní přímo v multimediálním systému vyhledat postup aktivace a že vůz proti tomu neprotestuje. My jsme mu dopřáli celkem šest takových startů a s ničím nebyl problém. I když je v návodu poznámka o teplotě oleje v převodovce, šestkrát použitý Launch Control evidentně není pro auto dost velkou zátěží k tomu, aby se začala převodovka přehřívat.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Stačí párkrát kliknout v menu systému iDrive a už přesně víte, jak Launch Control aktivovat. Opakovaným pokusům o co nejlepší čas akcelerace se X5 M nebrání

Launch Control jsme nepoužili pouze při porovnávání startu v různém nastavení motoru. Jak je u BMW M v poslední době zvykem, řidič nemá k dispozici celkové režimy jízdy, ale může rovnou využít několik tlačítek, kdy je jedno určeno pro motor, další pro podvozek, třetí pro řízení a čtvrté pro převodovku.

Jakkoliv to vypadá složitě, je to v praxi velmi dobré řešení, protože vám umožňuje přesnější nastavení auta. Navíc si můžete dvě zvolené kombinace uložit a vyvolat je tlačítky M1 a M2 umístěnými na volantu. Nás pro měření samozřejmě zajímá nejvíce nastavení motoru a převodovky.

Mercedes-AMG GT S dá stovku za 3,8 s jen občas [naměřená dynamika]

Mercedes-AMG GT S dá stovku za 3,8 s jen občas [naměřená dynamika]

Co se stane, když...

Motor můžete nastavit do režimu Efficiency, Sport a Sport+. První režim nedovolí aktivovat Launch Control, takže v následujících dvou grafech porovnávajících jednotlivé režimy najdete (na rozdíl od ostatních měření) akceleraci bez něj. Opět platí, že kvůli možnosti porovnání byly tyto hodnoty naměřeny pouze v jednom směru, takže je berte jako orientační.

Klepněte pro větší obrázek
Zrychlení z nuly na 200 km/h bez použití systému Launch Control a v různých režimech nastavení motoru. Modrá a červená čára představují režimy Efficiency a Sport, přičemž výsledek je téměř identický (16,25 s vs. 16,17 s), zelené křivky pak představují režim Sport+. Jednou byla převodovka nastavena na nejkomfortnější režim, podruhé na ten nejsportovnější. Výsledek je shodný: 15,8 s
Klepněte pro větší obrázek
Zde ještě jednou stejné porovnání, ale pro zrychlení 0-100 km/h. Červená křivka je režim motoru Efficiency, modrá Sport a zelená Sport+

Jak vidíte, rozdíl mezi režimy Efficiency a Sport je minimální, v obou případech šlo při akceleraci 0-100 km/h o hodnotu zhruba 4,6 s. Režim Sport+ pak ubral z výsledku jednu desetinu sekundy. Jen pro úplnost dodáme, že jsme toto měřili s převodovkou nastavenou v nejméně sportovním režimu.

Klepněte pro větší obrázek
Zde vidíte, co přesně se stane, když v režimu Sport+ vyměníte nejkomfortnější nastavení převodovky (červená křivka) za nejsportovnější (modrá). Čas zrychlení 0-100 km/h je identický (4,5 s), ale nejostřejší režim převodovky je v prvních chvílích pomalejší

Co se stane, když vyměníte nejšetrnější režim převodovky za nejsportovnější (můžete ale zvolit ještě prostřední kompromisní režim)? Převodovka řadí razantněji a více kope, jenže v grafu to je ta modrá křivka. Jinak řečeno, X5 M bylo v takovém nastavení nejprve pomalejší, ale pak postupně původní ztrátu smazalo a nakonec oba dva pokusy skončily na zcela identickém čase 4,5 s. 

BMW X5 M samozřejmě umí udělat při jízdě pěkný humbuk, což ukazuje přiložené video. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Launch Control kdykoliv, Co se stane, když..., Video
  2. Na 90 km/h rychleji než AMG GT, Brzdy mají spoustu práce, Video

bazar

BMW 5 3
Rok výroby: 2008
Stav: 183 232 km
Cena: 282 000 Kč
BMW 3 2
Rok výroby: 2007
Stav: 213 397 km
Cena: 152 000 Kč
BMW X3 2
Rok výroby: 2007
Stav: 138 913 km
Cena: 252 000 Kč
BMW 3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 156 564 km
Cena: 176 000 Kč
BMW 3 2
Rok výroby: 2001
Stav: 253 345 km
Cena: 66 000 Kč
BMW X6 3
Rok výroby: 2008
Stav: 182 352 km
Cena: 530 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků