Nové BMW X5 G05 oficiálně: Rozlučte se s osmiválcem, v Evropě nebude!

Nová generace X5 je po všech stránkách větší, dostala laserová světla, vzduchový podvozek a od počátku se představí se čtyřmi pohonnými jednotkami. Motor V8 ale není homologován pro Evropu.

Hned na začátku je třeba zdůraznit, že nová X5 přichází mnohem dříve, než jsme byli zvyklí. Zatímco mezi předchozími generacemi bylo časové rozpětí přibližně sedm let, čtvrté pokračování nahrazuje současný model s interním označením F15 už po pěti letech. Je to neobvyklé, ale na zkracování životních cyklů bychom si možná měli začít zvykat.

Stejně jako u minulých X5, také novinka bude vyráběna v americkém Spartanburgu, přičemž nástup na trh je plánován na letošní listopad. A čím chce prozatím vrcholný model řady X zaujmout?

Test BMW X5 M: Ještě větší monstrum

Test BMW X5 M: Ještě větší monstrum

Pochopitelně designem, který je i nadále typický, pár věcí se ale změnilo. Povšimněte si kupříkladu nenápadné optické propojení ledvinek, zcela neobvyklý tvar zadních světel nebo to, že se označení na zádi přestěhovalo do spodní části horizontálně děleného víka zavazadelníku, až pod zadní sdružená světla. Tohle auto zezadu jako SUV od BMW příliš nevypadá.

Pokud jde o rozměry, máme tady stroj, který svého předchůdce překonává po všech stránkách. Délka narostla o 36 mm na celkových 4922 mm, šířka poskočila o 66 mm, takže X5 má nyní 2004 mm, a navíc je i vyšší o 19 mm, takže byste teď naměřili 1745 mm. Původní nezůstal ani rozvor náprav. Byl prodloužen na konečných 2975 mm.

BMW X5 G05 – srovnání rozměrů s předchůdcem
Generace G05 (2018-) F15 (2013-2018)
Délka [mm] 4922 4886
Šířka mm] 2004 1938
Výška [mm] 1745 1762
Rozvor [mm] 2975 2933
Rozchod vpředu [mm] 1666 1644
Rozchod vzadu [mm] 1685 1650
Objem kufru [l] 645/1860 565 / 1670

Jak se tyto změny podepsaly na velikosti interiéru, budeme vědět až o něco později, každopádně BMW se už teď nezapomnělo pochlubit velikostí zavazadlového prostoru, který je skutečně obrovský. V základní konfiguraci dostanete kufr o objemu 645 litrů, který sklopením zadních asymetricky dělených sedadel (v poměru 40:20:40) zvětšíte na 1860 litrů.

Auto bude od počátku dostupné se čtyřmi pohonnými jednotkami, pouze tři se však dostanou do Evropy. Benzinová varianta X5 xDrive40i je poháněná přeplňovaným řadovým třílitrovým šestiválcem o výkon 340 koní a točivém momentu 450 Nm. Při hmotnosti 2135 kg je vůz schopen zrychlit na stovku ve spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou za 5,5 sekundy a rozjet se na maximálních 243 km/h. Průměrná spotřeba podle poněkud realističtější normy WLTP vychází podle výbavy a použitých kol na 8,5 až 8,8 litru na 100 km.

Nové BMW X5 na nových fotkách létá vzduchem. Zvládne každý terén?

Nové BMW X5 na nových fotkách létá vzduchem. Zvládne každý terén?

Druhý zážehový agregát s označením xDrive50i postrádá homologaci pro Evropu. Jde o známou jednotku o objemu 4,4 litru, která v nejnovějším provedení produkuje 462 koní a 650 newtonmetrů. Auto váží až 2361 kg, za dynamiku se ale stydět nemusí. Akcelerace z místa na 100 km/h trvá jen 4,7 sekundy, zatímco maximálka je limitována na obvyklých 250 km/h. Kombinovaná spotřeba pak vychází na 11,6 l/100 km.

Samozřejmě nechybí ani dieselové varianty. Ta základní (xDrive30d) má třílitr naladěný na 265 koní, 620 Nm a při váze 2185 kg zvládne normovaný sprint za 6,5 vteřiny a jede 230 km/h. Spotřeba se i po novém měření udržela sympaticky nízko, tato naftová X5 by měla jezdit v průměru za 6,0 až 6,8 l na 100 kilometrů.

TEST BMW X3 M40i: Řadové šílenství!

TEST BMW X3 M40i: Řadové šílenství!

Naftový vrchol M50d dostal pochopitelně tu samou pohonnou jednotku, akorát osazenou čtyřmi turbodmychadly. Má rovných 400 koní, až 760 newtonmetrů, ale také hmotnost až 2350 kg. Přesto je rychlejší než benzínový základ, když akceleruje na stovku za 5,2 sekundy na patřičně dlouhé rovince pojede 250 kilometrů v hodině. Průměrná spotřeba vychází na 6,8 až 7,2 l/100 km.

Abychom nezapomněli, nové BMW X5 využívá vpředu zavěšení s lichoběžníkovými rameny, zatím vzadu je pětiprvkové zavěšení. Podvozek dále pracuje s aktivními stabilizátory, nechybí systém řízení kol zadní nápravy, rovněž příplatkové vzduchové odpružení umožňující měnit světlo výšku v rozmezí 80 mm a zajímavostí je elektronicky kontrolovaný zadní samosvorný diferenciál dodávaný ve spojení s výbavou M Sport.

BMW oficiálně ukazuje novou X7. Zatím ještě s minimálním maskováním

BMW oficiálně ukazuje novou X7. Zatím ještě s minimálním maskováním

K dalším vrcholům novinky patří příplatková laserová světla, zatímco ve standardu zákazníci dostanou LED, na přání bude BMW dodávat (vůbec poprvé u modelu X) paket Off-road, nechybí ani čistě digitální přístrojový panel, nová generace head-up displeje s větší projekční plochou a od konce letošního roku bude automobilka nabízet také třetí, elektricky ovládanou třetí řadu sedadel.

BMW X5 G05 - oficiální technická data dostupných motorů
Motor xDrive40i xDrive50i xDrive30d M50d
Zdvihový objem [cm3] 2998 4395 2975 2975
Válce/ventily 6/4 8/4 6/4 6/4
Největší výkon [kW/min] 250/5500-6500 340/5250-6000 195/4000 294/4400
Točivý moment [N.m/min] 450/1500-5200 650/1500-4750 620/2000-2500 760/2000
Převodovka 8A 8A 8A 8A
Max. rychlost [km/h] 243 250 230 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,5 4,7 6,5 5,2
Komb. spotř. [l/100 km] 8,5 11,6 6,0 6,8
*Spotřeba podle normy Euro 6d-TEMP, s výjimkou xDrive50i, která není pro Evropu

 

Minitest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4: Pořád jako pírko!

Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet 4×4 (minitest)

Aktuální Vitara už nějakou dobu spoléhá výlučně na benzínové turbomotory a nedávno k nim nově přibylo i více bezpečnostních systémů. Jak jezdí se čtrnáctistovkou, manuálem a pohonem všech kol?

dnes | Miro Mihálik | 2 příspěvky
Minitest Nissan Altima 2.5 CVT SV: Mnohem lepší, než se může zdát

Nissan Altima 2.5 CVT SV (minitest)

Větší japonské sedany Evropa téměř ignoruje, z vlastní zkušenosti z amerických cest vám ale můžeme říci, že je to docela škoda. Třeba Nissan Altima je skvělý vůz s neskutečnou spotřebou!

11.  12.  2018 | Miro Mihálik | 67 příspěvků
Minitest Mini Cooper S E Countryman All4: Nabíjejte, jinak smysl nedává

Mini Cooper S E Countryman All4 (minitest)

Bruselští byrokraté nám připravili podmínky, které už brzy spustí lavinu hybridů. Pojďte se s námi skrze benzin-elektrický Countryman podívat, jak bude vypadat všední realita příštích let.

8.  12.  2018 | Miro Mihálik | 12 příspěvků