40
Fotogalerie

TEST BMW X3 xDrive30d: Znova v plné parádě

Kapitoly článku:


Díky, že tu s námi ještě jsi!

Až dojemný podtitulek se mi na mysl dere, když zkoumám motorové palety konkurentů. Ve třídě středních prémiových SUV se nám rozmohl takový nešvar - často se v případě nafty končí u čtyřválců. Jaguar, Land Rover nebo Audi nám dieselovou šestku stále nadělí a naštěstí se ji ještě nevzdává ani BMW.

DSC04582.jpgDSC04585.jpgDSC04590.jpgPřekvapila nás absence odhlučňovací hmoty na spodní straně kapoty

Pro luxusní SUV asi neexistuje lepší způsob pohonu, obzvláště pokud jde o řadový agregát BMW. Už jsem slyšel i výtky, že tento matador, který je už roky spíše faceliftován, neoslní svou hlučností. Dovolím si nesouhlasit. Při klidné jízdě o něm prostě nevíte a při větším sešlápnutí mi šestiválcové vrčení lahodí a absolutně neobtěžuje.

Třílitr je spárován s osmistupňovou převodovkou Steptronic, tedy s jedou z nejlepších skříní s hydrodynamickým měničem. Tahle dvojka je skoro až dokonale sladěná - během posledních zkušeností s touto motorizací se mi během dvou týdnů nestalo, že bych ji jakkoli nachytal, a to pražský provoz občas postrádá logiku sám o sobě, natož aby jej stíhal software převodovky... Změna kvaltů je rychlá a vždy maximálně plynulá, při středním sešlápnutí plynu nepodřadí zběsile o několik stupňů, ale nechá promluvit newtonmetry.

Zkrátka a dobře, variantu 30d lze jen doporučit a k celkovému dojmu z vozu přispívá vrchovatou měrou. Není nic bezpečnějšího a uvolňujícího, než když víte, že pod nohou máte dostatek výkonu lusknutím prstů. Navíc s vědomím, že se vám zrychlení dostane v podobě jemného bručení. A i když budete takto bručet celý týden, spotřeba se dlouhodobě, i při větším podílu městského provozu, nepřehoupne přes osm litrů. My jsme se pohybovali na sedmi a půl, na okreskách i za pět.

Nepohoupe, ale drží a pracuje

Podvozek vychází z ideálního rozložení hmotnosti na obě nápravy 50:50. Mezigeneračně byla snížena hmotnost neodpružených částí. Těhlice jsou nově vyrobeny z hliníkových slitin. Ložiska jsou také hliníková, stabilizátory duté.

Ani nová generace nenabídne lichoběžníkovou přední nápravu po vzoru větších sourozenců, ale i konkurentů. Vystačit si musí s dosavadním řešením, tedy modifikovaným McPhersonem, který už od první generace využívá dvojici spodních příčných ramen. Vzadu nejdeme obvyklou pětiprvkovou nápravu s integrálním ramenem.

I přesto, že nejde o takový hi-tech, změny na podvozku a zejména zlehčení neodpružené hmoty je znát. Na rozbité silnici se X3 sice nezhoupne, ale označit si ji dovolím za jedno z nejkomfortnějších BMW. Pomohly tomu i skromnější devatenáctipalcové disky s vysokými zimními pneumatikami a standardní odpružení, ale filtrace zejména menších nerovností je na velmi dobré úrovni. K tomuto dojmu přispívá i naprosto vynikající odhlučnění podvozku, pneumatik, ale také motoru či aerodynamického svistu.

Poté, co si zvyknete na už tradiční řízení s progresivním posilovačem, nebudete se toto SUV bát prohnat zatáčkami. Právě podivné řízení je to jediné, co vás od radovánek drží zpátky. Podvozek se totiž v rychle projeté zatáčce jen lehce nakloní a celé auto se předvídatelně a jemně sune ven všemi koly. Pokud nechcete, přehnaná nedotáčivost se tedy nekoná a pokud naopak auto s potlačenou stabilizací vyprovokujete, nechá při se výjezdu "přeplynovat" a uhnout zádí. Připomnělo mi to chování Alfy Romeo Stelvio, i když Ital byl možná ještě o něco bezprostřednější.

Více než takovéto dovádění ale zákazníci jistě ocení vnímaný komfort, karoserie se otřese až při přejezdu větších děr. V rychlejším tempu jsou ale adaptivní tlumiče dostatečně rychlé a nedovolí rozkmitání kol. BMW nenabízí vzduchový podvozek. I přes slušnou světlou výšku 202 milimetrů by se možnost zvednutí jako u Audi Q5 hodilo, z hlediska kombinace komfortu a celkových jízdních vlastností je pak otázkou, zda by měchy vykouzlily něco lepšího.

Novinkou je alespoň režim Adaptive, který přizpůsobuje nastavení silnici před vámi a vašemu jízdnímu stylu. Je ale zvláštní, když celé auto před zatáčkou najednou ztuhne, a tak jsme většinu času stejně jezdili na Comfort, výjimečně na Sport či Eco Pro, kdy převodovka dovolí plachtit.

Závěr

Po celé testování jsem přemýšlel nad tím, co mě na tomto autě štve. Je pohledné, kvalita, technologie a celkový dojem z interiéru je až neuvěřitelně blízko vrcholným modelům stejné automobilky, a snad krom ploché zadní lavice nemá navzdory podélné koncepci rezervy v praktičnosti.

BMW X3 30d - srovnání s konkurenty
Model BMW X3 Jaguar F-Pace Range Rover Velar
Motor 30d 3.0 Bi-Turbodiesel D300
Zdvihový objem [cm3] 2993 2993 2993
Válce/ventily 6/4 6/4 6/4
Největší výkon [kW/min] 195/4000 221/4000 221/4000
Točivý moment [N.m/min] 620/2000-2500 700/1500-1750 700/1500-1750
Převodovka 8A 8A 8A
Max. rychlost [km/h] 240 241 241
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,8 6,2 6,5
Základní cena [Kč] 1.539.642 1.627.692 1.835.812

Přidejte k tomu snad bezchybnou kombinaci motoru a převodovky a... máte auto střední třídy za dva miliony korun. Ano, tam se vyšplhala cena vozu, které až nebude novinkou, přehlédnete jej mezi ostatními vysokým BMW v nákupních centrech. Několikrát jsem zmínil spřízněnost s luxusními modely značky, a na cenovce je to znát. Na druhou stranu, od blízké konkurence se v tomto příliš neliší a uvnitř ani při jízdě si ochuzeni nepřipadáte.

Tohle je zkrátka jedno z nejlepších středních SUV, které zahodilo část německé strohosti a vzalo si trochu toho šmrncu od povedené pětkové řady. Už se nemůžu dočkat, jak s tímto startem naloží nová generace klasické trojkové řady!

Souhrn cen
Základní cena vozu 1.309.542 Kč (xDrive20d AT)
Cena s testovaným motorem 1.539.642 Kč (xDrive30d AT)
Cena s test. motorem a výbavou 1.642.342 Kč (xDrive30d AT xLine)
Cena testovaného vozu 2.117.310 Kč (xDrive 30d AT xLine)

Technické údaje: BMW X3 xDrive30d

Rok • stupeň výbavy
2017 • xLine
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
6/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 2 993 cm3
Vrtání • zdvih
84,0 mm • 90,0 mm
Nejvyšší výkon
195 kW (265 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
620 Nm při 2 000 až 2 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
5,8 s
Nejvyšší rychlost
240 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 8 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
550 l • 1 600 l
Objem palivové nádrže
65 l
Hmotnost: provozní • celková
1 895 kg • 2 420 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
6,3 • 5,3 • 5,7 l/100 km
Rozvor náprav
2 864 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 620 mm • 1 636 mm
Rozměr pneumatik
225/60 R18 104W XL
Rozměry: délka × šířka × výška
4 708 × 2 130 × 1 676 mm

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud