BMW X3 má nový nafťák 2.0d

Nový model v nabídce německého BMW, model X3 patřící do kategorie SAV, byl na trh uveden nejprve s šestiválcem 3.0i o výkonu 170 kW. Následně přibyl druhý benzínový šestiválec 2.5i s výkonem 141 kW a první nafťák, řadový šestiválec 3.0d 150 kW. Nyní nabídku doplní první čtyřválec, naftový dvoulitr s výkonem 110 kW; stejný používá i trojková řada. S ním se X3 rozjede na stovku za 10,2 s, dosáhne maximálky 198 km/h a spotřebuje průměrně 7,2 l paliva. Na německém trhu bude stát 33 800 eur. Současný nejlevnější model na českém trhu, 2.5i, stojí 1,25 mil. Kč; očekávaná cena verze 2.0d je 1,1 mil. Kč.

Krátce ze starší tiskové zprávy:

Ve výbavě BMW X3 nechybí řada technických inovativních prvků. Za výbornou jízdní dynamikou a trakcí vozu za všech podmínek na silnici i v terénu stojí systém pohonu všech kol xDrive. Výbava každého vozu zahrnuje dále ADB-X (Automatic Differential Brake), dynamickou kontrolu stability DSC včetně dynamického řízení brzd DBC a systém Hill Descent Control (HDC) pro kontrolovanou jízdu z prudkého svahu. V příplatkové výbavě se objevují mimo jiné adaptivní hlavní světlomety, které se automaticky natáčejí při průjezdu zatáčkou.

Jak vlastně funguje systém xDrive, který dělá z BMW X3 vůz s výbornými jízdními vlastnostmi na silnici i v terénu?  Pohon obsahuje diferenciální převod, který řídí inteligentní elektronika. Lamelová spojka rozděluje proměnlivě a plynule hnací sílu mezi přední a zadní nápravu – optimálně podle jízdní situace. Má-li se na přední nápravu přenést více točivého momentu, otočí elektromotor křivkovou destičkou v diferenciálním převodu. Prostřednictvím pákového mechanismu se lamelová spojka stiskne a článkový řetěz přenese požadovaný hnací moment na přední nápravu – během několika milisekund.

Díky proměnnému rozdělení hnací síly je samoříditelnost kladně ovlivněna již v prvopočátku. Má-li vozidlo sklon k nedotáčivosti, sníží xDrive hnací moment vpředu a zvýší říditelnost vozu. V extrémním případě je vozidlo poháněno téměř zezadu. Například při přetáčivosti převede xDrive hnací moment dopředu, a přispěje tak ke stabilizování vozidla. Pohybuje-li se BMW X3 na silnici s proměnlivými vlastnostmi, například na sněhu a ledu, přenese xDrive hnací moment vždy na nápravu s lepší přilnavostí. Tím je i na různě kluzkých vozovkách možné velmi dobré zrychlení. 

Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

18.  1.  2018 | Radek Pecák | 9 příspěvků
Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

16.  1.  2018 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků