BMW transplantovalo vizi budoucího elektrického sedanu do segmentu SUV. Vision Neue Klasse X je přehlídkou futuristického myšlení, které se stane realitou.
Už současné elektromobily od BMW jsou na vysoké úrovni, ale do budoucna čeká modelové portfolio kompletní revoluce. Německá značka během svých dřívějších představení ukázala například karoserii měnící barvu a zcela nově pojatý svět digitalizace prezentovaný loni na frankfurtském autosalonu studií sedanu Vision Neue Klasse. Nyní BMW aplikuje tento koncept na segment SUV.
Název Vision Neue Klasse X nás asi nepřekvapí, pozoruhodné ale je, s jakou lehkostí dokázali designéři přenést nový styl na zcela odlišný typ karoserie. Ta se vyznačuje dlouhým rozvorem a krátkými převisy pro maximalizaci prostoru pro posádku. Tvarově je Neue Klasse X aerodynamicky o 20 % efektivnější než současné modely stejné kategorie. Výhled do budoucna symbolizuje i matný lak Coral Silver.
Zatímco u sedanu tvořil obrys ledvinek celou masku včetně světel, SUV naznačuje sériovější pojetí s úzkými, samostatně stojícími ledvinkami. Ty jsou pochopitelně podsvícené. Digitální světla se speciálními efekty pro vítání a loučení se s řidičem mají stejný grafický podpis. Sekvence bude doprovázena specifickou melodií.
Z boku Neue Klasse X zaujme velkými koly, hladkými plochami a Hofmeisterovým záhybem ukončujících linku zadních oken. Tu místo lišty tvoří kontrastní černý potisk. Mohutné zádi dominují široká světla s grafickým podpisem tvaru L, který umí měnit intenzitu a při jejich kompletaci byly použity prvky vyrobené pomocí 3D tisku. Celkové pojetí nápadně připomíná současný model iX.
Studie využívá zcela novou softwarovou architekturu tvořenou čtyřmi výkonnými moduly, které se do budoucna spojí v jeden centrální supermozek. Aktuálně jeden modul řídí jízdní dynamiku a hnací ústrojí. Ve srovnání se současnou technikou má desetinásobný výkon. Druhý má na povel prvky autonomního řízení.
K pohonu bude sloužit šestá generace BMW eDrive využívající cylindrické lithium-iontové akumulátorové články. Ty mají ve srovnání s dřívějšími bateriemi o 20 % vyšší hustotu energie. Díky 800V soustavě bude možné na nabíječce získat 300 km dojezdu za 10 minut. Spolu s efektivnějšími pneumatikami a brzdami se dojezd prodlouží o 30 %.
Díky bohatému prosklení a panoramatické střeše vyniká interiér světlostí. Tu podtrhují textilie v teplých barvách. Materiály jsou vyrobené na minerální a rostlinné bázi bez použití ropy. Poprvé zde najdete vstřikované plastové díly využívající materiály z mořského odpadu. Ty mají na interiéru vozu podíl 30 %. Vše je navíc zkonstruováno s ohledem na snadnou demontáž.
Z digitálního světa přináší Neue Klasse X přístrojovou desku BMW Panoramic Vision, která promítá informace přes celou šířku čelního skla. V sériových modelech bude ještě doplněna head-up displejem. Multimediální zařízení si uchovává centrální pozici pro snadný přístup.
Zajímavým počinem je volant Hypersonx Wheel, na němž si nastavíte uměle generovaný zvuk pro tu správnou atmosféru v kokpitu. Tu dokreslí náladové osvětlení.
Výroba sériového vozu je plánována na rok 2025 v maďarském Debrecínu.