78
Fotogalerie

BMW Vision Efficient Dynamics: 3 válce v naftě

BMW se pokouší svůj koncept EfficientDynamics dovést k dokonalosti. Budoucnost se zdá být ponurá - plná naftových tříválců...

Ve Frankfurtu se světu představí prototyp, jenž bude tím nejzelenějším a nejpřetechnizovanějším BMW, jaké kdy vyjelo na silnici. O jeho přípravě jsme věděli, kusé informace přitom hovořily zprvu o dvoumístném kupé, pak o čtyřmístném cestovním voze a jindy dokonce o tříválcovém hybridu. Jak se zdá, všechny tyto zkazky jsou nakonec pravdivé. V zásadě by mělo jít o rychlé sportovní auto, přičemž nejzajímavější na něm bude jeho pohonná jednotka: tříválcový dieselový hybridní systém. 

BMW Vision EfficientDynamics 01.jpg BMW Vision EfficientDynamics 02.jpg BMW Vision EfficientDynamics 03.jpg
BMW Vision EfficientDynamics 04.jpg BMW Vision EfficientDynamics 05.jpg BMW Vision EfficientDynamics 06.jpg

Přímovstřikový tříválec s přeplňováním má zdvihový objem 1,5 l a dosahuje výkonu 163 koní (120 kW). Na každé nápravě se nachází jeden elektromotor, oba jsou zásobované z baterie li-ionových článků a v kombinaci se spalovacím motorem dosahují celkového výkonu 356 koní (260 kW). Všechny tři pohonné jednotky lze přitom používat samostatně, v kombinaci nebo zároveň. Spalovací motor v případě potřeby pohání skrze šestistupňovou dvouspojkovou převodovku kola zadní nápravy. Přední kola jsou pak poháněna pouze z akumulátorů, přesto lze údajně v rámci soustavy Vision EfficientDynamics dosahovat jízdních vlastností srovnatelných s „čtyřkolkou“.

BMW Vision EfficientDynamics 28.jpg BMW Vision EfficientDynamics 29.jpg BMW Vision EfficientDynamics 30.jpg
BMW Vision EfficientDynamics 31.jpg BMW Vision EfficientDynamics 32.jpg BMW Vision EfficientDynamics 33.jpg

Vision EfficientDynamics má zároveň přesvědčit veřejnost o tom, že vysloveně ekologické auto nemusí zákonitě nabízet jen slabé jízdní výkony a povrchní vlastnosti na silnici. Podle BMW jejich novinka zrychlí z klidu na 96 km/h za 4,8 s a dosáhne rychlosti 250 km/h, to vše při průměrné spotřebě 3,73 l/100 km a emisích 99 g/km.

Ale opět se dostáváme do podobných problémů s porovnáváním veličin spotřeby a emisí, s nimiž jsme vás seznámili třeba na tomto místě v souvislosti s testací Chevroletu Volt: tato auta mohou být napájena i z běžné elektrické sítě, takže fosilní palivo v podstatě vůbec spotřebovávat nemusí a ekologická zátěž se přesouvá z výfuku do elektrárny. Studie BMW Vision EfficientDynamics si vystačí s běžnou domovní zástrčkou na 220 V, z níž své baterie nabije za 2,5 h. Odpojíte-li však na moment třeba svoji míchačku (380 V), postačí k plnému nabití akumulátorů 44 minut. Vůz na čistě elektrický pohon ujede 50 km, s asistencí spalovacího motoru pak až 650 km. 

BMW Vision EfficientDynamics 49.jpg BMW Vision EfficientDynamics 50.jpg BMW Vision EfficientDynamics 51.jpg
BMW Vision EfficientDynamics 52.jpg BMW Vision EfficientDynamics 53.jpg BMW Vision EfficientDynamics 54.jpg

Významné slovo při konstrukci prototypu měla též optimalizace aerodynamiky. Nízká příď přispívá k nízkému celkovému odporu charakterizovanému hodnotou cx 0,22, přičemž nejméně „odporný“ současný cestovní vůz dosahuje 0,24 (paradoxně je to konkurenční Mercedes-Benz E-Class Coupe). Pečlivá, na závodních tratích ověřená řešení navíc umožňují účinné omezování vztlaku při vysokých rychlostech.

Tato studie stojí na rozvoru náprav 2 855 mm, je dlouhá 4 600 mm, široká 1 900 mm a vysoká 1 239 mm. Použité materiály mají zaručit maximální tuhost při minimální hmotnosti. Základní struktura samonosné karosérie je spolu s prvky náprav z hliníku, střecha a dveře jsou z polykarbonátů. Nosná část sedadel byla vyrobena z kevlaru.

Jádrem hospodárného provozu však zůstává optimální využívání všech druhů energie. O vnitřní i vnější osvětlení se starají výhradně sady LED, které se vyznačují proměnnou barvou světla a intenzitou. Uvnitř to přispívá k pohodě cestování, vnější jednotky pak mohou automaticky reagovat na aktuální povětrnostní podmínky. Samozřejmostí jsou projekční head-up displej a systém pro vidění ve tmě. K vyšší hospodárnosti přispívá celá artilerie elektronických systémů, jež dohlíží na náležité hospodaření s energií. Podle údajů navigační soustavy tak třeba elektronika odpojí ventilátory klimatizace či chlazení motorů v případě, že očekává brzké najetí na dálnici, kde jich již nebude třeba.

BMW Vision EfficientDynamics 22.jpg BMW Vision EfficientDynamics 23.jpg BMW Vision EfficientDynamics 24.jpg
BMW Vision EfficientDynamics 25.jpg BMW Vision EfficientDynamics 26.jpg BMW Vision EfficientDynamics 27.jpg

Ano, zní to jak další z nekonečné řady pohádek, jež jsou zatím sériové produkci vzdálené, v jejich případě je ale třeba číst mezi řádky. Koncept se jmenuje Vision EfficientDynamics, tedy v podstatě vize efektivní dynamiky. A ta rozhodně vážně naznačuje, co se v budoucích BMW skutečně objeví. Skoro stoprocentně můžeme počítat s nasazením dieselového třívalce 15d, ostatně o tom se spekuluje již delší dobu. A takové BMW 315d s tříválcem zní trochu jako zlý sen, ať už bude mít výkon a dynamiku jakou chce. Pokud se budíte hrůzou již po jízdě s dnešním BMW 320d, překypujícím na vůz prémiové třídy leda nekultivovaností a neovladatelností, pak 315d bude ještě docela jiná káva...

Hybridní technologie se pak jistě brzy dočká nasazení především ve velkých a těžkých vozech, kterým bude pomáhat v jejich zcela neefektivním fungování. BMW ostatně již ve Frankfurtu představí hned dva vozy určené pro milovníky prvoplánové ekologie: půjde o modely X6 ActiveHybrid a 7 ActiveHybrid, které jsme vám představili na tomto místě.  

BMW Vision EfficientDynamics 07.jpg BMW Vision EfficientDynamics 08.jpg BMW Vision EfficientDynamics 09.jpg
BMW Vision EfficientDynamics 10.jpg BMW Vision EfficientDynamics 11.jpg BMW Vision EfficientDynamics 12.jpg
BMW Vision EfficientDynamics 13.jpg BMW Vision EfficientDynamics 14.jpg BMW Vision EfficientDynamics 15.jpg
BMW Vision EfficientDynamics 16.jpg BMW Vision EfficientDynamics 17.jpg BMW Vision EfficientDynamics 18.jpg
BMW Vision EfficientDynamics 19.jpg BMW Vision EfficientDynamics 20.jpg BMW Vision EfficientDynamics 21.jpg
BMW Vision EfficientDynamics 34.jpg BMW Vision EfficientDynamics 35.jpg BMW Vision EfficientDynamics 36.jpg
BMW Vision EfficientDynamics 37.jpg BMW Vision EfficientDynamics 38.jpg BMW Vision EfficientDynamics 39.jpg
BMW Vision EfficientDynamics 40.jpg BMW Vision EfficientDynamics 41.jpg BMW Vision EfficientDynamics 42.jpg
BMW Vision EfficientDynamics 43.jpg BMW Vision EfficientDynamics 44.jpg BMW Vision EfficientDynamics 45.jpg
BMW Vision EfficientDynamics 46.jpg BMW Vision EfficientDynamics 47.jpg BMW Vision EfficientDynamics 48.jpg
BMW Vision EfficientDynamics 55.jpg BMW Vision EfficientDynamics 56.jpg BMW Vision EfficientDynamics 57.jpg
BMW Vision EfficientDynamics 58.jpg BMW Vision EfficientDynamics 59.jpg BMW Vision EfficientDynamics 60.jpg
BMW Vision EfficientDynamics 61.jpg BMW Vision EfficientDynamics 62.jpg BMW Vision EfficientDynamics 63.jpg
BMW Vision EfficientDynamics 64.jpg BMW Vision EfficientDynamics 65.jpg BMW Vision EfficientDynamics 66.jpg
BMW Vision EfficientDynamics 67.jpg BMW Vision EfficientDynamics 68.jpg BMW Vision EfficientDynamics 69.jpg
BMW Vision EfficientDynamics 70.jpg BMW Vision EfficientDynamics 71.jpg BMW Vision EfficientDynamics 72.jpg
BMW Vision EfficientDynamics 73.jpg BMW Vision EfficientDynamics 74.jpg BMW Vision EfficientDynamics 75.jpg
BMW Vision EfficientDynamics 76.jpg BMW Vision EfficientDynamics 77.jpg BMW Vision EfficientDynamics 78.jpg
BMW Vision EfficientDynamics

BMW

BMW (zkratka z Bayerische Motoren Werke AG) je německá automobilka, které vznikla v roce 1916. Sídlí v Mnichově. BMW vlastní také značku Mini a patří pod ní i Rolls-Royce Motor Cars.

BMW Řada 1 • BMW Řada 2 • BMW Řada 3 • BMW Řada 4 • BMW Řada 5 • BMW Řada 6/6 GTBMW Řada 7BMW X1 • BMW X2BMW X3BMW X4BMW X5BMW X6BMW X7BMW Z4

Doporučujeme

Články odjinud