BMW se pokouší svůj koncept EfficientDynamics dovést k dokonalosti. Budoucnost se zdá být ponurá - plná naftových tříválců...
Ve Frankfurtu se světu představí prototyp, jenž bude tím nejzelenějším a nejpřetechnizovanějším BMW, jaké kdy vyjelo na silnici. O jeho přípravě jsme věděli, kusé informace přitom hovořily zprvu o dvoumístném kupé, pak o čtyřmístném cestovním voze a jindy dokonce o tříválcovém hybridu. Jak se zdá, všechny tyto zkazky jsou nakonec pravdivé. V zásadě by mělo jít o rychlé sportovní auto, přičemž nejzajímavější na něm bude jeho pohonná jednotka: tříválcový dieselový hybridní systém.
Přímovstřikový tříválec s přeplňováním má zdvihový objem 1,5 l a dosahuje výkonu 163 koní (120 kW). Na každé nápravě se nachází jeden elektromotor, oba jsou zásobované z baterie li-ionových článků a v kombinaci se spalovacím motorem dosahují celkového výkonu 356 koní (260 kW). Všechny tři pohonné jednotky lze přitom používat samostatně, v kombinaci nebo zároveň. Spalovací motor v případě potřeby pohání skrze šestistupňovou dvouspojkovou převodovku kola zadní nápravy. Přední kola jsou pak poháněna pouze z akumulátorů, přesto lze údajně v rámci soustavy Vision EfficientDynamics dosahovat jízdních vlastností srovnatelných s „čtyřkolkou“.
Vision EfficientDynamics má zároveň přesvědčit veřejnost o tom, že vysloveně ekologické auto nemusí zákonitě nabízet jen slabé jízdní výkony a povrchní vlastnosti na silnici. Podle BMW jejich novinka zrychlí z klidu na 96 km/h za 4,8 s a dosáhne rychlosti 250 km/h, to vše při průměrné spotřebě 3,73 l/100 km a emisích 99 g/km.
Ale opět se dostáváme do podobných problémů s porovnáváním veličin spotřeby a emisí, s nimiž jsme vás seznámili třeba na tomto místě v souvislosti s testací Chevroletu Volt: tato auta mohou být napájena i z běžné elektrické sítě, takže fosilní palivo v podstatě vůbec spotřebovávat nemusí a ekologická zátěž se přesouvá z výfuku do elektrárny. Studie BMW Vision EfficientDynamics si vystačí s běžnou domovní zástrčkou na 220 V, z níž své baterie nabije za 2,5 h. Odpojíte-li však na moment třeba svoji míchačku (380 V), postačí k plnému nabití akumulátorů 44 minut. Vůz na čistě elektrický pohon ujede 50 km, s asistencí spalovacího motoru pak až 650 km.
Významné slovo při konstrukci prototypu měla též optimalizace aerodynamiky. Nízká příď přispívá k nízkému celkovému odporu charakterizovanému hodnotou cx 0,22, přičemž nejméně „odporný“ současný cestovní vůz dosahuje 0,24 (paradoxně je to konkurenční Mercedes-Benz E-Class Coupe). Pečlivá, na závodních tratích ověřená řešení navíc umožňují účinné omezování vztlaku při vysokých rychlostech.
Tato studie stojí na rozvoru náprav 2 855 mm, je dlouhá 4 600 mm, široká 1 900 mm a vysoká 1 239 mm. Použité materiály mají zaručit maximální tuhost při minimální hmotnosti. Základní struktura samonosné karosérie je spolu s prvky náprav z hliníku, střecha a dveře jsou z polykarbonátů. Nosná část sedadel byla vyrobena z kevlaru.
Jádrem hospodárného provozu však zůstává optimální využívání všech druhů energie. O vnitřní i vnější osvětlení se starají výhradně sady LED, které se vyznačují proměnnou barvou světla a intenzitou. Uvnitř to přispívá k pohodě cestování, vnější jednotky pak mohou automaticky reagovat na aktuální povětrnostní podmínky. Samozřejmostí jsou projekční head-up displej a systém pro vidění ve tmě. K vyšší hospodárnosti přispívá celá artilerie elektronických systémů, jež dohlíží na náležité hospodaření s energií. Podle údajů navigační soustavy tak třeba elektronika odpojí ventilátory klimatizace či chlazení motorů v případě, že očekává brzké najetí na dálnici, kde jich již nebude třeba.
Ano, zní to jak další z nekonečné řady pohádek, jež jsou zatím sériové produkci vzdálené, v jejich případě je ale třeba číst mezi řádky. Koncept se jmenuje Vision EfficientDynamics, tedy v podstatě vize efektivní dynamiky. A ta rozhodně vážně naznačuje, co se v budoucích BMW skutečně objeví. Skoro stoprocentně můžeme počítat s nasazením dieselového třívalce 15d, ostatně o tom se spekuluje již delší dobu. A takové BMW 315d s tříválcem zní trochu jako zlý sen, ať už bude mít výkon a dynamiku jakou chce. Pokud se budíte hrůzou již po jízdě s dnešním BMW 320d, překypujícím na vůz prémiové třídy leda nekultivovaností a neovladatelností, pak 315d bude ještě docela jiná káva...
Hybridní technologie se pak jistě brzy dočká nasazení především ve velkých a těžkých vozech, kterým bude pomáhat v jejich zcela neefektivním fungování. BMW ostatně již ve Frankfurtu představí hned dva vozy určené pro milovníky prvoplánové ekologie: půjde o modely X6 ActiveHybrid a 7 ActiveHybrid, které jsme vám představili na tomto místě.
BMW Vision EfficientDynamics