BMW Vision Efficient Dynamics: 3 válce v naftě

BMW se pokouší svůj koncept EfficientDynamics dovést k dokonalosti. Budoucnost se zdá být ponurá - plná naftových tříválců...

Ve Frankfurtu se světu představí prototyp, jenž bude tím nejzelenějším a nejpřetechnizovanějším BMW, jaké kdy vyjelo na silnici. O jeho přípravě jsme věděli, kusé informace přitom hovořily zprvu o dvoumístném kupé, pak o čtyřmístném cestovním voze a jindy dokonce o tříválcovém hybridu. Jak se zdá, všechny tyto zkazky jsou nakonec pravdivé. V zásadě by mělo jít o rychlé sportovní auto, přičemž nejzajímavější na něm bude jeho pohonná jednotka: tříválcový dieselový hybridní systém. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přímovstřikový tříválec s přeplňováním má zdvihový objem 1,5 l a dosahuje výkonu 163 koní (120 kW). Na každé nápravě se nachází jeden elektromotor, oba jsou zásobované z baterie li-ionových článků a v kombinaci se spalovacím motorem dosahují celkového výkonu 356 koní (260 kW). Všechny tři pohonné jednotky lze přitom používat samostatně, v kombinaci nebo zároveň. Spalovací motor v případě potřeby pohání skrze šestistupňovou dvouspojkovou převodovku kola zadní nápravy. Přední kola jsou pak poháněna pouze z akumulátorů, přesto lze údajně v rámci soustavy Vision EfficientDynamics dosahovat jízdních vlastností srovnatelných s „čtyřkolkou“.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vision EfficientDynamics má zároveň přesvědčit veřejnost o tom, že vysloveně ekologické auto nemusí zákonitě nabízet jen slabé jízdní výkony a povrchní vlastnosti na silnici. Podle BMW jejich novinka zrychlí z klidu na 96 km/h za 4,8 s a dosáhne rychlosti 250 km/h, to vše při průměrné spotřebě 3,73 l/100 km a emisích 99 g/km.

Ale opět se dostáváme do podobných problémů s porovnáváním veličin spotřeby a emisí, s nimiž jsme vás seznámili třeba na tomto místě v souvislosti s testací Chevroletu Volt: tato auta mohou být napájena i z běžné elektrické sítě, takže fosilní palivo v podstatě vůbec spotřebovávat nemusí a ekologická zátěž se přesouvá z výfuku do elektrárny. Studie BMW Vision EfficientDynamics si vystačí s běžnou domovní zástrčkou na 220 V, z níž své baterie nabije za 2,5 h. Odpojíte-li však na moment třeba svoji míchačku (380 V), postačí k plnému nabití akumulátorů 44 minut. Vůz na čistě elektrický pohon ujede 50 km, s asistencí spalovacího motoru pak až 650 km. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Významné slovo při konstrukci prototypu měla též optimalizace aerodynamiky. Nízká příď přispívá k nízkému celkovému odporu charakterizovanému hodnotou cx 0,22, přičemž nejméně „odporný“ současný cestovní vůz dosahuje 0,24 (paradoxně je to konkurenční Mercedes-Benz E-Class Coupe). Pečlivá, na závodních tratích ověřená řešení navíc umožňují účinné omezování vztlaku při vysokých rychlostech.

Tato studie stojí na rozvoru náprav 2 855 mm, je dlouhá 4 600 mm, široká 1 900 mm a vysoká 1 239 mm. Použité materiály mají zaručit maximální tuhost při minimální hmotnosti. Základní struktura samonosné karosérie je spolu s prvky náprav z hliníku, střecha a dveře jsou z polykarbonátů. Nosná část sedadel byla vyrobena z kevlaru.

Jádrem hospodárného provozu však zůstává optimální využívání všech druhů energie. O vnitřní i vnější osvětlení se starají výhradně sady LED, které se vyznačují proměnnou barvou světla a intenzitou. Uvnitř to přispívá k pohodě cestování, vnější jednotky pak mohou automaticky reagovat na aktuální povětrnostní podmínky. Samozřejmostí jsou projekční head-up displej a systém pro vidění ve tmě. K vyšší hospodárnosti přispívá celá artilerie elektronických systémů, jež dohlíží na náležité hospodaření s energií. Podle údajů navigační soustavy tak třeba elektronika odpojí ventilátory klimatizace či chlazení motorů v případě, že očekává brzké najetí na dálnici, kde jich již nebude třeba.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ano, zní to jak další z nekonečné řady pohádek, jež jsou zatím sériové produkci vzdálené, v jejich případě je ale třeba číst mezi řádky. Koncept se jmenuje Vision EfficientDynamics, tedy v podstatě vize efektivní dynamiky. A ta rozhodně vážně naznačuje, co se v budoucích BMW skutečně objeví. Skoro stoprocentně můžeme počítat s nasazením dieselového třívalce 15d, ostatně o tom se spekuluje již delší dobu. A takové BMW 315d s tříválcem zní trochu jako zlý sen, ať už bude mít výkon a dynamiku jakou chce. Pokud se budíte hrůzou již po jízdě s dnešním BMW 320d, překypujícím na vůz prémiové třídy leda nekultivovaností a neovladatelností, pak 315d bude ještě docela jiná káva...

Hybridní technologie se pak jistě brzy dočká nasazení především ve velkých a těžkých vozech, kterým bude pomáhat v jejich zcela neefektivním fungování. BMW ostatně již ve Frankfurtu představí hned dva vozy určené pro milovníky prvoplánové ekologie: půjde o modely X6 ActiveHybrid a 7 ActiveHybrid, které jsme vám představili na tomto místě.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW Vision EfficientDynamics

bazar

BMW 1 2
Rok výroby: 2005
Stav: 148 656 km
Cena: 160 000 Kč
BMW 5 2
Rok výroby: 2008
Stav: 223 602 km
Cena: 193 000 Kč
BMW X5 3
Rok výroby: 2017
Stav: 7 836 km
Cena: 1 900 000 Kč
BMW X1 2
Rok výroby: 2017
Stav: 7 128 km
Cena: 1 000 000 Kč
BMW 6 3
Rok výroby: 2012
Stav: 63 755 km
Cena: 900 000 Kč
BMW 5 2,5
Rok výroby: 2005
Stav: 256 543 km
Cena: 160 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků