BMW Vision ED: koncept ekosporťáku jde do výroby

A bylo rozhodnuto: zajímavá studie BMW Vision EfficientDynamics z loňského Frankfurtu se vyrábět bude, a zřejmě se od původního konceptu nebude nijak výrazně lišit. Údajný „širokospektrální zájem“ se prý postaral o to, že se tohoto progresivně řešeného vozu v našich showroomech dočkáme již v roce 2013. Mnichovští tímto počinem hodlají dále podpořit svoji pověst producentů veskrze sportovně střižených, zároveň však hospodárných automobilů.

Sériová verze konceptu Vision ED si zachová uspořádání sedadel 2+2 i hybridní soustavu. O jeho pohon se tak postará dvojice elektromotorů, po jednom na každé nápravě, dopovaných skrze akumulátory li-pol před zadní nápravou umístěným vznětovým tříválcem s objemem 1,5 l a výkonem 163 koní (120 kW) působícím také coby generátor elektrické energie. Každý z elektromotorů je trochu odlišný, ten menší nabízí stabilní výkon 33 a ve špičce až 51 koní, ten větší pak standardné dodává koní 80 s tím, že po 30 sekund zvládne dostat na kola až 112 koní a po 10 sekund dokonce 139 koní.

Všechny tři pohonné jednotky lze přitom používat samostatně, v kombinaci nebo zároveň. Spalovací motor v případě potřeby pohání skrze šestistupňovou dvouspojkovou převodovku kola zadní nápravy. Přední kola jsou pak poháněna pouze z akumulátorů, přesto lze údajně v rámci soustavy Vision EfficientDynamics dosahovat jízdních vlastností srovnatelných s „čtyřkolkou“.

Celkově má nové BMW nabídnout 328 koní (241 kW) a jízdní výkony stávající řady M3. Z klidu na 100 km/h tedy zrychlí za 4,8 s, ale v průměru si řekne jen o 3,76 l/100 km. Akumulátory lze samozřejmě dobíjet i z běžné domácí sítě, jejich celková kapacita postačí k absolvování 50 km, nádrž na 24 l nafty však akční rádius prodlouží až na 700 km.

Cena vozu zatím zmíněna nebyla, ale lze předpokládat, že se sériové provedení BMW Vision ED stane nejdražším vozem v aktuální nabídce BMW.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW Vision EfficientDynamics
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 2 příspěvky
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků