BMW Technik slaví čtvrtstoletí existence

Oddělení Technik GmbH má již 25 let za úkol vyvíjet nová řešení pro vozy BMW. Pojďme se podívat, co mu za tu dobu prošlo „rukama”.

Za celou dobu této existence se do sériové výroby prakticky žádná ze studií divize BMW Technik GmbH nedostala. Výjimkou je snad jedině model Z1, jenž vrátil svého času značku BMW mezi producenty roadsterů. Ačkoli se verze Z1 Coupe do sériové produkce nezařadila, předznamenala vznik varianty kupé (tedy spíše shooting break) odvozené od následnického roadsteru Z3 z půle devadesátých let. Důležitější je však práce tohoto oddělení na dílčích systémech, za příklad poslouží ovladač iDrive nebo adaptivní tempomat, s nimiž se díky nasazení konstruktérů BMW Technik nyní setkáváme u sériových vozů značek BMW, Mini a Rols-Royce.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW Z1
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW Z1 Coupe

V dílnách BMW Technik se na počátku devadesátých let zrodil též první elektromobil značky BMW s označením E1, jenž navazoval na koncepty Z11 a Z15. Na jedno nabití ujel 200 km a dosahoval rychlosti 120 km/h a ihned zaznamenal velmi dobré přijetí ze strany odborné veřejnosti pro svoji pohodlnou využitelnost v běžném provozu. Ve stejné době v dílnách BMW Technik postavili prototypy Z18 a Just 4/2, jejich hlavním posláním bylo zajistit posádce co největší požitek z jízdy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW E1
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW Just 4/2

Just 4/2 byl inspirován motocykly enduro, postrádal střechu i čelní okno a jeho kola vystupovala z obrysu štíhlé karoserie. Ani model Z18 neměl střechu, ale pod kapotou skrýval osmiválcový motor a pohon všech kol. Naproti tomu úkolem poněkud těžkopádně působícího prototypu Z22 z roku 1999 bylo zkoušet řadu pokrokových řešení včetně elektromechanické brzdové soustavy, kamerového systému s čočkami ve zpětných zrcátcích a zadním spoileru, aktivních světlometů nebo projektoru informací na čelní sklo (Head-up Display).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW Z18 
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW Z22

Oddělení BMW Technik rovněž stojí za vznikem strategie EfficientDynamics, pod jejímž jménem se zkouší nejrůznější soustavy směřující k dílčímu snižování provozních nákladů a setkáváme se s ní již několik let v sériových vozech BMW. Čtenáře možná překvapí, že zde již od počátku devadesátých let staví prototypy automobilů s hybridními pohonnými soustavami. Za příklad poslouží vínový sedan řady 5 (E34) z roku 1994. O jeho pohon se staraly paralelně zážehový čtyřválec a elektromotor s výkonem 26 kW, energie byla skladována v nikl-metal-hydridových akumulátorech s vůz díky nim ujel na čistě elektrický pohon až 11 km.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW 5 Hybrid
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
BMW 3 Hybrid

S ročním odstupem se představilo tmavé kupé řady 3 (E36), jež se lišilo použitím dvojice elektromotorů zapojených se zážehovou jednotkou do série. Tento prototyp byl schopen absolvovat až 38 km se zhasnutým spalovacím motorem. Dnes pro BMW Technik pracují zhruba dvě stovky zaměstnanců, kteří se soustředí na vývoj a zkoušení alternativních způsobů pohonu, zvyšování aktivní bezpečnosti nebo komunikačních technologií pro budoucí věk.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Další zajímavosti z archivu BMW Technik
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

včera | Michal Žďárský | 9 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků