BMW řady 8 slaví čtvrt století

Připomeňme si ikonický model BMW řady 8, který dodnes patří k velmi ceněným sběratelským artiklům. Tedy, pokud je v originálním stavu...
Seznam kapitol
  1. BMW řady 8
  2. BMW řady 8: Fotogalerie

BMW si spolu s fanoušky, kteří neváhali dorazit ve svých osmičkách i z velké dálky, připomnělo pětadvacet let od začátku výroby tohoto dnes již ikonického modelu. BMW řady 8 (E31) prozatím nástupce nedostalo.

Elegantní kupé BMW řady 8 se představilo v roce 1989 na autosalonu ve Frankfurtu a pod kapotou jste našli buď osmiválec (pochopitelně benzínový a atmosférický) v modelu 840i, nebo vrcholný dvanáctiválec v modelu 850i.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW řady 8 navázalo na tradici luxusních prémiových kupé mnichovské značky

Při vývoji, do kterého BMW investovalo přes jeden a půl miliardy tehdejších západoněmeckých marek, byly v hojné míře použity tehdy novátorské počítačové simulace (jistě, odpovídající informačním technologiím té doby).

Výsledkem nezměrného úsilí byl velmi nízký koeficient odporu s hodnotou jen 0,29, což je špičková hodnota i na dnešní poměry. Aerodynamická efektivita si vynutila například vyklápěcí světlomety, které dneska už na moderních autech neuvidíte.

Život řidiče | Byznys

Auto jako investice aneb jak si koupit hračku a neprodělat na tom

Objemy motorů se postupně měnily, od 4,0 l do 4,4 l v případě osmiválců a od 5,0 po 5,6 litru u dvanáctiválců. Výkon, jenž dosahoval od 286 po 380 koní, vždy putoval na zadní kola přes šestistupňovou manuální nebo čtyř a pětistupňové automatické převodovky.

BMW řady 8 jako jedno z prvních aut vůbec dostalo elektronickou kontrolu trakce, elektronický plyn a v případě BMW spolu s modelem Z1 také zadní nezávislé zavěšení multi-link. Na palubě jste našli výbavu, kterou teprve dnes považujeme u podobných aut za samozřejmost.

Tomu všemu samozřejmě odpovídala cena, která po přepočtu na dnešní hodnoty začínala někde u dvou a půl milionu bez daně. Možná i to se, spolu s válkou v Perském zálivu a ekonomickou recesí na počátku devadesátých let, podepsalo na velmi malém odbytu řady 8. BMW do roku 1999 vyrobilo jen 30 602 aut, z toho v USA prodalo pouze něco přes sedm tisíc kusů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mrkací světlomety jsou hudbou minulosti, ale u řady 8 vytvářejí nezaměnitelný vzhled

Nejvíce zákazníků si našel dvanáctiválec 850i, ten si koupilo přes dvacet tisíc lidí. Osmiválec 840Ci oslovil jen necelých osm tisíc zájemců. Modely 850Ci a 850CSi koupily dohromady necelé tři tisíce lidí. Prototypy 830i a M8 se nakonec do sériové výroby nikdy nedostaly.

Dovedete si představit, že by dneska nejprodávanější BMW bylo to s benzínovým dvanáctiválcem a pohonem zadních kol? Ale to jen žertujeme, dnes je prostě jiná doba a jiní zákazníci. Když se ale podíváte na nabídku bazarů, dvanáctiválec jde koupit od nějakých pěti tisíc eur, tedy necelých 140 000 korun.

Jenom musíte najít někoho velmi šikovného, kdo vám tohle složité auto dokáže udržet v provozuschopném a originálním stavu. Budeme vám držet palce, protože z dlouhodobého hlediska se může jednat o skvělou (a hlavně rychlou a krásnou) investici.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. BMW řady 8
  2. BMW řady 8: Fotogalerie
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

včera | Michal Žďárský | 9 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků