BMW řady 8 E31 (1989 – 1999): Nejlepší propadák všech dob

Vývoj BMW řady 8 stál obrovské množství peněz a celý projekt se nikdy nezaplatil. Přesto se jedná o jedno z nejikoničtějších aut své doby.
Seznam kapitol
  1. Nákladný vývoj a několik „poprvé“
  2. Pomalý odbyt, zrušení modelů Cabrio a M8
  3. Fotogalerie: BMW řady 8 E31

Ačkoli se může BMW řady 8 jevit jako nástupce BMW řady 6 generace E24, ve skutečnosti je to úplně nový projekt a nová řada zaměřená na zcela jiný segment trhu. Jenom shodou okolností došlo k tomu, že se řada 6 přestala vyrábět v roce 1989 a ve stejném roce začala výroba nové řady 8.

Řada 6 byla vždycky považována za sportovní automobil, zatímco řada 8 byla od počátku zamýšlena jako vrcholné GT. Měla to být výkladní skříň technologií a konkurence luxusním Mercedesům. BMW pro řadu 8 připravilo několik technických novinek, které se pak dostaly i do dalším modelů, především do řady 7.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW řady 8 byla výkladní skříň nových nápadů. Například mělo jako první dvanáctiválec na světě šestistupňový manuál. Do vývoje automobilka investovala 1,6 miliardy dolarů v dnešních penězích, projekt se nikdy nezaplatil

A protože se právě BMW chystá představit duchovního nástupce, který se bude opět jmenovat řada 8, pojďme si původní kupé z roku 1989 představit trochu blíže.

Práce na vrcholném kupé začaly už v roce 1984 a už tehdy bylo rozhodnuto, že nový model nebude jen náhrada za řadu 6, ale půjde ještě o krok dál. A právě proto také vůz vůbec poprvé dostal označení řady číslicí 8. Osmička měla zdůrazňovat, že jde o ještě vyspělejší auto než luxusní řada 7.

BMW řady 02 (1966 - 1977): Zakladatel legendární trojky

BMW řady 02 (1966 - 1977): Zakladatel legendární trojky

O pohonu bylo také rozhodnuto celkem rychle, pod kapotou měl být dvanáctiválec. Jen BMW v té době ještě žádný nemělo. Finální design nového kupé byl schválen v roce 1986 a navrhl ho Klaus Kapitza.

BMW při návrhu nové řady 8 použilo revoluční technologické postupy i vybavení. Byl to první model automobilky BMW, který byl navržen pomocí počítačového modelování CAD. Jistě, výpočetní technika té doby měla v porovnání s dnešní technikou jistá omezení.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW řady 8 bylo koncipované spíše jako luxusní GT než jako sportovní auto. Novináři v tehdejší době kritizovali trochu těžkopádné jízdní vlastnosti a vysokou hmotnost

Přesto se podařilo navrhnout velmi aerodynamickou a pevnou karoserii. Zatímco řada 6 měla koeficient odporu vzduchu 0,39, nová řada 8 měla součinitel odporu jen 0,29. To je i na dnešní poměry mimořádně příznivá hodnota. Právě aerodynamika si vynutila charakteristické vyklápěcí světlomety.

Na konci osmdesátých let se jednalo o módní prvek a u BMW řady 8 vydržel až do konce výroby v roce 1999. „Mrkací“ světla ale ustoupila spíše kvůli požadavkům na bezpečnost, i když částečně za to mohla i konstrukční náročnost a obtížný servis.

BMW řady 7 (E32) – první německý poválečný dvanáctiválec

BMW řady 7 (E32) – první německý poválečný dvanáctiválec

BMW řady 8 mělo také jako první auto německé automobilky sběrnici CAN-bus a spolu s BMW Z1 poprvé použilo zadní nezávislé zavěšení multi-link. Auto nabízelo dokonce i natáčení zadní nápravy. Také jako jedno z první aut na světě dostalo elektronicky řízený plyn drive-by-wire a ABS s rozdělováním brzdného účinku, kontrolu trakce a později i stabilizaci.

Do vývoje automobilka BMW investovala v přepočtu okolo 1,6 miliardy dolarů v dnešních penězích. Vůz se svou bohatou výbavou a moderní technikou cílil na movitou klientelu, vždyť základní cena vozu v roce 1990 odpovídala dnešním třem milionům korun před zdaněním.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW 850i s dvanáctiválcem byl základní model od počátku výroby. Teprve až na konci roku 1992 přišel nový základní osmiválec 840Ci

Jenže na počátku devadesátých let se svět ocitl v hospodářské recesi, vlivem první války v Perském zálivu rostly ceny ropy a o luxusní a drahé vozy zrovna moc velký zájem nebyl.

BMW prodalo celkem 31 062 vozů řady 8, takže se projekt nikdy nedokázal zaplatit. Největší odbyt potkal dvanáctiválec 850i, který si našel přes 20 000 zákazníků. Základní model 840Ci s osmiválcem prodávaný od roku 1992 zaujal jen necelých 8000 kupujících.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Nákladný vývoj a několik „poprvé“
  2. Pomalý odbyt, zrušení modelů Cabrio a M8
  3. Fotogalerie: BMW řady 8 E31
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků