Nádherní kupé konečně shodilo maskování. BMW představilo zcela novou řadu 8 v rámci čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans, kde startuje jeho závodní verze.
Na novou řadu BMW lákala automobilky BMW již dříve, právě letošní 24hodinovka v Le Mans však byla příležitostí ke shození maskovacích fólií. A pokud se vám vůz líbil už kamuflovaný, nečekejte ani vteřinu a mrkněte se do galerie. Je prostě nádherný!
Standardní kupé na délku měří 4843 mm, je 1902 mm široké, 1341 mm vysoké a rozvor náprav činí 2822 mm. M850i xDrive je o malinko delší. Je to žralok s nesmírně úzkými světlomety, volitelně s laserovou technikou, ohromnými ledvinkami spojenými v jeden celek a dlouhatánskou kapotou a střechou padající do ztracena.
BMW řady 8 - hlavní rozměry |
Verze |
M850i xDrive |
840d xDrive |
Délka [mm] |
4851 |
4843 |
Šířka mm] |
1902 |
1902 |
Výška [mm] |
1346 |
1341 |
Rozvor [mm] |
2822 |
2822 |
Rozchod vpředu [mm] |
1627 |
1627 |
Rozchod vzadu [mm] |
1642 |
1642 |
Objem kufru [l] |
420 |
420 |
A ten zadek! Uzounké svítilny s diodovou technikou jsou v kontrastu s ohromnými koncovkami výfuku přesně tím, co mám o kupé rád. Nechci malovat čerta na zeď, pokud jsem ale dosud považoval za vrchol současné automobilové krásy Lexus LC, tenhle bavorák jej zřejmě překonal.
Dokonale vypadá i interiér. Kůže všude, kam se podíváte, analogové přístroje se odebraly na odpočinek a místo nich je před řidičem kompletně digitální přístrojový štít. Když už jsem si říkal, že nemám z fotek moc co poznávat, narazil jsem na detail voliče převodovky a tlačítek kolem něj. Tady se designéři vyřádili (v dobrém slova smyslu) a zcela nový je i ovladač systému iDrive. Lesklých ploch je tady dost, ale vypadají sakra hezky!
V rámci prvních informací BMW sdělilo základní fakta o vrcholné osmiválcové verzi M850i xDrive. Ta samozřejmě stále platí a je mimořádně šťavnatá – výkon 390 kW (530 koní) je k dispozici od 5500 otáček, točivý moment 750 N.m máte už v 1800 otáčkách, jsou hnaná všechna čtyři kola a lety prověřený automat ZF má klasických osm rychlostí.
Tenhle drobek sice váží 1965 kilogramů, to mu však nebrání ve zrychlení z nuly na stovku za 3,7 sekundy! A co víc – BMW nedělá Zagorku jako u nové X5 xDrive50i a vrcholnou osmičku bude od začátku nabízet i v Evropě. Splňuje totiž normu Euro 6d-TEMP.
Druhou variantou je třílitrový šestiválcový nafťák 840d xDrive. Má dvě turba, 235 kW (320 koní), 680 N.m v 1750 otáčkách a vůz s ním dokáže akcelerovat z klidu na stovku za 4,9 sekundy. I zde je splněna výše zmíněná norma, jenom jsem zvědavý, jestli bude v praxi dosažitelných kombinovaných 5,9 l/100 km. I když, ono je to u podobného vozu vlastně jedno.
BMW řady 8 vstoupí na trh v listopadu, na ceny je tedy ještě brzo. V tiskové zprávě však BMW nezapomnělo vypíchnout řadu systémů, na které se můžeme těšit. O volitelných laserových světlometech s dosvitem až 600 metrů už řeč byla, chybět nebudou ani aktivní stabilizátory pro vyrovnání bočního přetížení při dynamické jízdě, a mně osobně se líbí zahrnutí aktivního natáčení zadních kol už do standardní výbavy.
Hraniční rychlost je 72 km/h a úhel natočení kol (pod hraniční rychlostí proti smyslu natáčení předních kol, nad hraniční rychlostí ve smyslu předních kol) činí 2,5 stupně. Takto to platí v případě zvolení komfortního či ekonomického jízdního režimu. V módech Sport a Sport+ je hraniční rychlost posunuta na 88 km/h.
Účel tohoto systému? Agilita v nízkých a stabilita ve vysokých rychlostech. Pokud jste jej už někdy zažili, víte, že při správném naladění dokáže dělat zázraky.
BMW řady 8 - parametry nabízených motorů |
Motor |
M850i xDrive |
840d xDrive |
Zdvihový objem [cm3] |
4395 |
2993 |
Válce/ventily |
8/4 |
6/4 |
Největší výkon [kW/min] |
390/5500-6000 |
235/4400 |
Točivý moment [N.m/min] |
750/1800-4600 |
680/1750-2250 |
Převodovka |
8A |
8A |
Max. rychlost [km/h] |
250 |
250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
3,7 |
4,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] |
10 |
5,9 |
Provozní hmotnost [kg] |
1965 |
1905 |