BMW řady 7: Dokonalé bezpečí pro posádku

O bezpečí posádky nového BMW řady 7, které bude mít svou pražskou premiéru v polovině listopadu, se stará celá řada nejnovějších systémů, jež nemají v historii automobilismu obdoby. BMW i v této oblasti opět udává tón pro první dekádu nového tisíciletí.
BMW řady 7: Dokonalé bezpečí pro posádku

Nejzásadnějším zlomem v zajištění bezpečnosti řidiče a spolucestujících v mezních situacích je inteligentní bezpečnostní integrovaný systém ISIS. „Systém ISIS zajišťuje aktivaci airbagů, napínačů bezpečnostních pásů, aktivních opěrek hlavy a budoucích systémů pasivní bezpečnosti. Cestující jsou tak v kolizi optimálně chráněni, neboť systém spustí správný airbag, správnou silou, ve správný okamžik v závislosti na váze a výšce jednotlivého cestujícího. Nepotřebné airbagy se neotevřou. Také bezpečnostní pásy se podle údajů o hmotnosti pasažérů a charakteru havárie napnou jen takovou silou, jaká je optimální,“ říká tovární expert BMW, který se podílel na vývoji a testování tohoto supermoderního systému.

Specialitou bezpečnostního konceptu ISIS je, že na rozdíl od současných systémů, řízených jedinou centrální jednotkou, jde o souhrn samostatných, optimálně individuálně řízených komponentů. Proto ISIS pracuje mnohem rychleji a bezpečněji. „Základní myšlenkou systému ISIS je systém satelitních členů, které mohou samy rozhodovat o spuštění bezpečnostních mechanismů. Systém je zkonstruován tak, že k němu bude možné v budoucnu připojovat další systémy podle toho, jak budou postupně vyvíjeny. Systém ISIS navíc díky propojení optickými kabely zaručuje vyšší rychlost a ještě bezpečnější systémová rozhodnutí. Airbagy se tedy v případě nehody spouští ještě dříve než dosud,“ zdůrazňují specialisté na bezpečnostní systémy. Na rozdíl od systému ISIS jsou většinou systémy v ostatních automobilech založeny na informacích, které je nutno vyhodnocovat v centrální jednotce a teprve z ní řídit spouštění airbagů. Centralizace a s ní spojené postupné zpracovávání nejrůznějších signálů prostřednictvím konvenčních kovových kabelů centrálu příliš zatěžuje, zpomaluje celý proces a způsobuje poruchy. Systém ISIS lze naproti tomu propojit s jinými palubními elektronickými systémy do jednoho celku, který umožňuje dodávat potřebná data i pro jiné skupiny automobilu.

Specialitou nové Sedmičky, je zdokonaIený systém ITS pro ochranu hlavy. Tento airbag je nyní spojen s tkaninou, která se napne až ke střešnímu rámu, a tím poskytuje posádce v kritických okamžicích havárie plošnou ochranu. Airbag nyní díky tomuto rozšíření vyhovuje různě vysokým cestujícím, ještě lépe chrání před střepy a lépe zadrží tělo při převrácení vozidla. Zároveň je vyloučeno proražení při nárazu na sloup. Cestujícím také poskytuje tento systém v případě srážky lepší ochranu hlavy. Doba působení airbagu byla prodloužena na 7 vteřin, což poskytuje posádce ochranu také před předměty, které by mohly do kabiny po srážce vniknout. Často totiž bývají příčinou poranění utržené části jiných vozů, sklo, stromy či větve.

U vozů BMW ovšem začíná bezpečnost u prevence. „Nejlepší je, když k nehodě vůbec nedojde. Kromě prvků aktivní bezpečnosti zde hraje roli i včasná a bezpečná výstraha za námi jedoucím vozidlům, a tedy ochrana proti najetí dalších vozidel zezadu,“ upozorňuje bezpečnostní odborník. Nová Sedmička je proto poprvé vybavena brzdovými a koncovými světly vyrobenými technikou vysokého jasu LED-3D. „Použitím superjasných světelných diod bylo dosaženo kratší doby reakce brzdového světla. Pro vozidla jedoucí za námi to znamená rychlejší informaci o našem brždění,“ dodal.

Pokud však prevence nestačí, má BMW na ochranu před poraněním krční páteře, které hrozí při nárazu zezadu, speciální zařízení - aktivní opěrku hlavy. Při kolizi s autem, jehož řidič nedával pozor na vaše brzdová světla, se celá opěrka vychýlí směrem dopředu, aby se hlavě co nejvíce přiblížila. Díky systému ISIS, který zapne generátor plynového pohonu, se opěrka vysune do své bezpečnostní polohy ve zlomku vteřiny. Rychlost posunu je tak vysoká, že opěrka dosáhne své koncové polohy dříve, než se dotkne hlavy. Zkrácením dráhy nárazu se značně zmenší riziko poranění krční páteře a krčních svalů.

Pro ty nejkrizovější případy je však nová Sedmička vybavena také ochrannými funkcemi, které začnou pracovat bezprostředně po nehodě. Tak lze v rámci telematické služby ASSIST automaticky nebo manuálně požádat o pomoc. Nouzové volání se provádí automaticky prostřednictvím řídicí jednotky airbagů a telefonu. Automobil nejdříve sám zavolá na ústřednu pro nouzové volání. Je-li ve vozidle zabudován systém navigace, zprostředkuje v krátké zprávě údaje o vozidle a jeho aktuální poloze. Není-li vozidlo vybaveno navigačním systémem nebo nelze-li se na ústřednu pro nouzové hovory dovolat, pokusí se telefon vytočit číslo 112. Řidič nebo spolujezdec mohou nouzové volání spustit i manuálně tlačítkem ve stropu karoserie.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 28 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků