BMW řady 5: nové funkce stabilizačního systému DSC

BMW řady 5 přichází po faceliftu s novými funkcemi stabilizačního systému. Mezi ně patří pomoc při rozjezdu v kopci, funkce pro zkrácení dráhy zastavování při nouzovém brzdění, suché brzdění či odstranění vadnutí brzd. Nechybí ani DTC pro sportovní jízdu apod.
BMW řady 5: nové funkce stabilizačního systému DSC

Poznámka: Následující text pochází z tiskové zprávy BMW.

Nejnovější generace systému dynamické kontroly stability (DSC) v BMW řady 5 s technologií xDrive přichází s pěti novými, inovačními asistenčními funkcemi, zajišťujícími „inteligentní“ zásah brzd pro ještě větší bezpečnost a pohodlí v mnoha situacích, se kterými se lze na cestách často setkat:

  • Pomoc při rozjezdu v kopci (Hill Start Assist): Tato funkce umožňuje řidiči, aby se hladce a snadno rozjel v kopci, aniž by potřeboval použít parkovací brzdu.
  • Brzda ve stavu připravenosti Stand-by (Brake Stand-by): Tato funkce zkracuje dráhu zastavování, když používáte nouzové brždění.
  • Suché brždění (Rain Brake Support): Tato funkce zlepšuje citlivost a zlepšuje reakci brzd za mokra.
  • Vyrovnání účinku brzd při jejich vadnutí (Fading-Compensation): Odstranění pocitu vadnutí brzd zajišťuje velmi dobrý brzdící účinek i u extrémně horkých brzd.
  • Hladké zastavení (Soft Stop): Funkce „Soft Stop“ neboli hladké zastavení minimalizuje typické “cuknutí” vozidla při brždění do úplného zastavení.

Pomoc při rozjezdu v kopci

Pomoc při rozjezdu v kopci umožňuje řidiči, aby se hladce a snadno rozjel do kopce, aniž by potřeboval použít parkovací brzdu. Při rozjezdu do kopce pomáhá tato funkce udržovat vozidlo v poloze ještě chvíli potom, co řidič sejme nohu z pedálu brzdy, což mu umožní hladký a snadný rozjezd bez toho, aniž by musel použít parkovací brzdu. Brzdový tlak jinak aplikovaný řidičem k udržení vozidla na místě je udržován automaticky v brzdovém systému po dobu přibližně 1,5 sekundy. Tento brzdový tlak je pak při rozjezdu snížen, pokud je výkon motoru dostatečný k akceleraci vozidla. Úroveň brzdového tlaku v brzdném systému závisí na sklonu svahu a na tom, zda vozidlo táhne přívěs, skutečný sklon jako takový je určován pomocí snímače podélného zrychlení.

Brzda ve stavu připravenosti Stand-by

Tato funkce zkracuje brzdnou dráhu při nouzovém brždění. Kdykoli řidič náhle sejme svou nohu s plynového pedálu, je krátce (0,5 s) přitlačeno brzdové obložení na brzdových kotoučích, čímž se zkracuje doba potřebná k vytvoření brzdového tlaku pro nouzové použití brzd, jež bude eventuálně následovat. Pokud dojde k použití brzd v plném rozsahu z rychlosti 100 km/h, dráha pro zastavení se zkracuje v průměru o 0,3 metru. Na  druhé straně, jestliže řidič následně nepoužije brzdy, tak brzdový tlak bude opět snížen, aniž by to řidič nějak pocítil.

Suché brždění

Funkce suchého brždění neboli podpory brzdy za deště zlepšuje citlivost brzdy při jejím používání za mokra. Při jízdě za mokra vytváří rozstřikovaná voda vrstvu na brzdových kotoučích, což zmenšuje citlivost a rychlost reakce brzd. Aby se tomu předešlo, tradiční zkušeností bylo použít čas od času brzd za mokra. Nyní pomocí podpory brzd za deště jsou brzdy čas od času automaticky uváděny do provozu v reakci na signál od stěračů. Brzdový tlak vyžadovaný pro tento postup k sušení brzdových kotoučů je tak malý, že řidič nepocítí žádné zpomalení či jiné síly působící na jeho vozidlo. 

Vyrovnání účinku brzd proti pocitu jejich vadnutí

Vyrovnání účinku brzd při jejich zahřátí zajišťuje výkon brzdy i v momentě, kdy jsou brzdy extrémně horké: brzdy vozidla mohou za extrémně vysokých teplot brzd ztrácet svůj výkon a slábnout, což nutí řidiče k většímu tlaku na brzdový pedál, aby dosáhl obvyklého brzdícího účinku. Za takové situace funkce vyrovnání aktivně pomáhá řidiči vytvářením dodatečného brzdového tlaku.

Hladké zastavení

Hladké zastavení omezuje typické “cuknutí” auta při brždění až do zastavení. Zkušený řidič se cuknutí vyhne tím, že poleví v tlaku na brzdu těsně předtím, než se vozidlo zcela zastaví. Nyní to funkce „Soft Stop“ provádí automaticky snižováním brzdového tlaku, dokud se vozidlo úplně nezastaví. Na druhé straně, kdykoli řidič vyvine na brzdový pedál střední či větší sílu, tato funkce zůstane neaktivní, aby se udržely co nejkratší brzdné vzdálenosti.

Funkce DTC je sportovní jízdu a na sníh

Nehledě na své nové funkce, systém BMW pohonu všech kol xDrive přichází poprvé s vlastností, jež je zcela unikátní pro systém DSC vozu BMW oproti všem jiným systémům dynamické kontroly stability: je to funkce DTC (Dynamic Traction Control) neboli dynamická kontrola trakce, která záměrně dovoluje větší klouzání a větší úhel vybočení za extrémních podmínek, jako je jízda na neupraveném sněhu či ve velmi dynamickém, sportovním stylu. A podobně jako u všech BMW, systém DSC může být kompletně deaktivován, kdykoli si řidič přeje.

Funkce HDC pro bezpečnou a kontrolovanou jízdu z kopce

Jako u modelů X3 a X5, přichází systém dynamické kontroly stability (DSC) s doplňujícím programem nabízejícím četné výhody při sjíždění obtížných sklonů terénu. Systém HDC neboli kontrolovaná jízda z prudkého kopce umožňuje řidiči, aby postupoval hladce a bezpečně při sjíždění kopce, například na rozvolněných či kluzkých površích. Bez toho, aniž by řidič musel zasahovat, BMW řady 5 vybavené systémem xDrive – stejně jako převodovou skříní s nízkým převodem – se pohybuje hladce ze svahu pravidelným tempem, jen o něco rychlejším, než je rychlost chůze.

Tvoříce integrovanou součást řízení dynamické kontroly stability (DSC), tato funkce automatického řízení rychlosti působí individuálně na brzdy všech čtyř kol.

Vše co řidič musí udělat, aby aktivoval či deaktivoval funkci HDC, je stisknout jedno ze dvou programovatelných tlačítek v multifunkčním volantu řízení. Funkce HDC může být aktivována  v rychlostech až do 35 km/h, automaticky snižujíce rychlost BMW řady 5 v postupu lineárního zpomalení na rychlost přibližně 12 km/h, jež je pak stále udržována. V závislosti na svých přáních si pak řidič může přizpůsobit rychlost vozidla v rámci řízení HDC od 6 - 25 km/h, jednoduše stisknutím funkce “+” a “-“ na páčce tempomatu u volantu. A pokud by měl řidič zrychlit nad hranici 35 km/h, funkce HDC se přepne do záložní polohy, zatímco zůstává automaticky deaktivována  v rychlostech přesahujících 60 km/h.

BMW kontrola stability při jízdě s přívěsem

Inovativní kontrola stability při jízdě s přívěsem činí z vozu řady 5 s xDrivem ještě pohodlnější a bezpečnější vozidlo s vysokou tažnou silou. Tento systém nabízí jistotu proti riziku nebezpečné nestability, která zvyšuje při velkém náklonu nebo smyku riziko nehody. Uvážíme-li, že modely 525xi a 530xi dokáží táhnout přívěs až do hmotnosti 2000 kg (model 525xi s manuální převodovkou: 1800 kg), má tento druh bezpečnosti velký význam.

Z hlediska dynamiky řízení každé vozidlo s přívěsem vytváří systém náchylný k vibracím s kyvadlovou tendencí, rostoucí s rychlostí jízdy. I za poměrně nízkých rychlostí se může stát těžký přívěs těžko ovladatelným, jakmile se již jednou začal kývat a nebyla okamžitě podniknuta vhodná  protiopatření.
Systém stability přívěsu rozpoznává toto nebezpečné riziko kývání a rychle používá brzdy na táhnoucím vozidle (na přívěsu také, přes nájezdovou brzdu), aby se v zájmu větší bezpečnosti opět stabilizovalo jak vozidlo samotné, tak přívěs.

Systém “rozpoznává” přívěs, jakmile je elektroinstalace přívěsu prostřednictvím zástrčky připojena k tažnému vozidlu a je schopen zasahovat od rychlosti 65 km/h.

Tato funkce je realizována sledováním signálu o kmitavém zrychlení, informujícího jednotku řízení DSC o rotačním pohybu vozidla. Pomocí tohoto signálu, který je stále sledován, boční kmitání spojení vozidla/přívěsu v kyvadlovém pohybu představuje typický signál okamžitě detektovaný řídicí jednotkou.
Jakmile je překročena určitá hranice, vytváří se brzdový tlak na všech čtyřech kolech pro sílu zpomalení mezi 2,5 a 4 m/s, bez potřeby zásahu řidiče. Ve stejném čase je výkon motoru krátce omezen na minimum.

Prudký pokles rychlosti v tomto případě rychle stabilizuje vozidlo a jeho přívěs a řidič bude informován o tomto aktivním zásahu blikáním kontrolky DSC/xDrive. Systém je součástí DSC, deaktivací DSC se vypne i kontrola stability přívěsu.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků