BMW řady 5: nová generace, německá okupace

Mnichovská automobilka už brzy představí novou generaci pětkového BMW. Jak bude vypadat? Co ji bude pohánět? Kolik bude stát? Máme pro vás ty nejpodrobnější informace o nové sportovně-luxusní vlajkové lodi BMW.
BMW řady 5: nová generace, německá okupace

Na začátku února jsme mezi českými motoristickými servery jako první informovali o chystané pětkové řadě - tedy zástupci BMW ve vyšší střední třídě. Aprílové pondělí bylo ve znamení nepřeberného množství nejrůznějších vtípků, ostatně nikdo nic jiného nečekal. Právě v tento den se automobilová veřejnost dočkala oficiálních informací a snímků tohoto vozu. Zde už se ovšem o vtip nejednalo.

Pět kulí z Mnichova

Po designovém šoku, který nám přivodila větší a luxusnější sedmička, přichází (na první pohled) klidnější, designérsky usedlejší, ovšem rychleji vzhlížející pětka. Oproti minulé generaci o několik centimetrů povyrostla - a to ve všech směrech - nezdá se vám tato fráze nudná? Všechny nové vozy jsou přece větší, podle mě by to ale mělo být naopak - s maximálním využitím vnitřního prostoru. To je však na jinou úvahu, vraťme se k věci.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Přední partie hrají na sportovní notu, silueta a zadní partie působí trošku těžkopádně

Nové BMW řady 5 bude zkrátka více tradičním bavorákem než jen přetechnizovanou módní kreací. Techniky zde ovšem bude rovněž přehršel. O (ne)významném návratu ke sportovním kořenům značky hovoří zejména stylizace přední partie, která nepostrádá typickou dvojitou mřížku chladiče, dravý kukuč a klínovitě svažující se kapotu. Profil vozu je dle mého názoru blíže větší sedmičce, zadní partie však svým pojetím světel působí jako pěst na oko. U nové pětkové řady byl rovněž kladen důraz na vnitřní prostor, který má nabídnout daleko víc místa, pohodlí a komfortu. U BMW jsou ochotni vytáhnout všechny zbraně, jen aby v boji obstáli před konkurencí ze Stuttgartu. Mercedes třídy E je totiž pro Mnichov největším strašákem.

Technika, elektronika, matematika

U BMW umějí dobře počítat. Na základě výzkumů, prováděného na potencionálních zákaznících, byl zjednodušen palubní systém ovládání iDrive. Jeho funkce byly rozděleny do základních kategorií, kdy často využívané funkce - jako klimatizace - jsou jinak koncipovány než ty méně používané - např. navigační systém. Centrálním prvkem je rozměrný LCD displej, který veškeré funkce a systémy sdružuje."Návrat k předkům" stvrzuje i nový tříramenný multifunkční volant, ten přivítají sportovně založení řidiči s otevřenou náručí.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Interiér byl spolu se systémem iDrive zjednodušen, tříramenný volant vyvolává pocity deja vu

Výčet všemožných elektronických systémů podvozku, jež by měly usnadnit řízení a zvýšit aktivní bezpečnost, bude pravděpodobně menší než u řady 7. Za zmínku ale určitě stojí elektronické řízení tlumičů vzduchového pérování (EDC) či systém aktivního řízení (ACC). Ten dokáže přizpůsobit převodový poměr stylu a charakteru jízdy, popř. ve spolupráci se stabilizačními systémy eliminovat vliv bočního větru a jiných jevů.

Hliník udává rychlost

Pro co nejlepší vyváženost tuhosti a komfortu podvozku bylo na co nejvíce místech použito aluminium. Nalezneme jej na podvozku i karoserii. Nízká hmotnost pak dává šanci pohonným jednotkám, které budou mít s rozhýbáním pětkového BMW určitě méně práce. Nabídka motorů bude zahrnovat celkem 10 agregátů. Pod kapotu nové pětky se ale budou dodávat postupně, BMW si s uvedením pohonných jednotek hlavu neláme.

Na začátku budou k dispozici známé řadové šestiválce. Z benzínových je to 520i (125 kW/170 k) a 530i (170 kW/231 k). Vznětové jednotky bude zpočátku reprezentovat turbodiesel 530d (160 kW/218 k) s točivým momentem 500 Nm. Hodnoty zrychlení a maximální rychlosti jsou následující: 520i (9,0 s - 230 km/h), 530i (6,9 s - 250 km/h), 530d (7,1 - 245 km/h). Všechny modely budou standardně vybaveny šestistupňovou manuální převodovkou. Automat bude dodáván za příplatek. Základní model 520i bude k dispozici od 33 000 euro.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
BMW řady 5 se představí během léta, resp. na podzim, kombi o rok později

Motorová paleta bude později doplněna o šestiválec 525i (141 kW/192 k) a osmiválce 535i (200 kW/272 k) a 545i (245 kW/333 k). Nabídku rozšíří i další úsporné diesely. Podle předběžných informací se bude jednat o čtyřválec 520d (100 kW/136 k), šestiválec 525d (120 kW/163 k) a osmiválec 540d (190 kW/258 k). Naprostým vrcholem se pak stane desetiválcová verze M5 s motorem 5.5 litru a výkonem 368 kW/500 koní - tohle stádo by mělo být na vozovku přenášeno přes sekvenční převodovku SMG.

Nová generace BMW řady 5 bude představena ještě před frankfurtským autosalonem, který se koná v září 2003, verze Touring (kombi) zhruba o rok později.

Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků
TEST Nissan Leaf: Začneme už elektromobily brát vážně?

Nissan Leaf

Nissan je prvním mainstreamovým výrobcem, který nabízí svůj relativně dostupný elektromobil ve druhé generaci. Jedná se o konkurenční výhodu?

11.  9.  2018 | Milan Lažanský | 145 příspěvků