BMW 5 E39 (1995-2004) Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) | Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) | Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) | Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) | Zdroj: BMW

AC Schnitzer ACS5 V8 Touring Zdroj: BMW

AC Schnitzer ACS5 V8 Touring | Zdroj: BMW

Alpina B10 3.3 Zdroj: Alpina

Alpina B10 3.3 | Zdroj: Alpina

Hartge BMW 5 Zdroj: BMW

Hartge BMW 5 | Zdroj: BMW

Racing Dynamics K40 Zdroj: BMW

Racing Dynamics K40 | Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) | Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) | Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) | Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) | Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) | Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) | Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) | Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) | Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) | Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) | Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) | Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) | Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) | Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) | Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) | Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) | Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) | Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) | Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) | Zdroj: BMW

BMW 5 E39 (1995-2004) Zdroj: BMW
BMW 5 E39 (1995-2004) Zdroj: BMW
BMW 5 E39 (1995-2004) Zdroj: BMW
AC Schnitzer ACS5 V8 Touring Zdroj: BMW
27
Fotogalerie

BMW řady 5 E39 slaví 30 let. Šokovalo kvalitou i technikou. Znáte jeho českou úpravu?

Na čtvrté generaci modelu značka pracovala již od konce 80. let. Na konci vývoje se zrodila legenda.

Nástupce pětkového BMW E34 měl přinést zlepšení ve všech myslitelných ohledech a automobilka se na něj vrhla již v roce 1989 – tedy šest let před premiérou, která proběhla na autosalonu ve Frankfurtu v roce 1995. První na řadě byly tvary, které stvořil japonský designér Džódži Nagašima – mimo jiné autor BMW Z3 a trojkové řady E90. Schváleny a „zmrazeny“ pro výrobu byly v roce 1992, poté se rozběhl technický vývoj.

Během něj najezdili zkušební technici BMW třicet milionů kilometrů téměř po celém světě – od Aljašky přes Jihoafrickou republiku až po Nordkapp. Prototypy se škvařily v padesátistupňovém vedru v kalifornském Údolí smrti a mrzly v minus čtyřiceti stupních celsia na severu. Na severní smyčce Nürburgringu pak najely 8000 testovacích kilometrů.

První maskované vozy se objevily v tisku již v roce 1993, německý patent na design byl skrze prototyp zaregistrován až 20. dubna 1994. Premiéra proběhla v září 1995 a prodeje byly spuštěny v prosinci téhož roku, vůz se vyráběl v Dingolfingu. Jako první šel na trh sedan, kombi se objevilo koncem roku 1996.

Šlo o auto mnoha nej, při uvedení mělo v sériové výbavě klimatizaci, posilovač řízení, kontrolu trakce, ABS, přední a (jako teprve druhé BMW po řady 7 E38) boční airbagy, kombíky dostaly vzduchové odpružení zadní nápravy s automatickým vyrovnáváním výšky. Šlo také (alespoň podle BMW) o první sériový vůz se všemi hlavními podvozkovými díly z hliníkové slitiny, u šestiválců byl použit i přední hliníkový pomocný rám. Torzní tuhost se ve srovnání s E34 zvýšila o 40 procent.

Nabídka motorů byla důstojná. Benzín zastupovaly výhradně řadové šestiválce a vidlicové osmiválce (110 až 210 kW), naftu pak čtyřválce a šestiválce (100 až 142 kW). Kvalitní byla také aerodynamika, oproti předchůdci se součinitel odporu vzduchu snížil o 0,5 procenta. A když se bavíme o kvalitě, 77 procent kovových povrchů byl pozinkovaných.

V jedné věci však byla E39 horší než E34, neměla pohon všech kol, a to ani po faceliftu z roku 2000, který přinesl upravené motory, diodové zadní svítilny, jiný design předních světel nebo obrazovku infotainmentu ve formátu 16:9 místo původních 4:3. K původnímu i většímu systému byla mimochodem navigace na CD, na DVD až od roku 2002.

Nesmíme samozřejmě zapomenout na sportovní provedení M5 s pětilitrovým osmiválcem o výkonu 294 kW při 6600 ot.min a točivým momentem 500 Nm. Stejně jako u ostatních pětek poháněl zadní kola, skrze šestistupňovou manuální převodovku Getrag a diferenciál s pětadvacetiprocentní svorností. Na svezení s tímto modelem má autor milou vzpomínku, narozdíl od pozdější M5 E60 (nemluvě o pozdějších velkých a těžkých M5) se s ním dalo díky rozumné síle i rozměrům beze strachu jezdit téměř naplno i na běžných okreskách.

Své ostré verze měli i úpravci – z těch nejvýznamnějších Alpina s šestiválcovými modely B10 3.2 a 3.3 na bázi modelu 528 se 191 a 206 kW, nebo osmiválcovými B10 V8 a V8 S na bázi 540i s objemem 4,6 nebo 4,8 litru a 250, 255 či 276 kW. Ladiči z Buchloe nabízeli také naftovou D10 biturbo s třílitrovým naftovým šestiválcem o výkonu 180 kW.

V galerii si pak můžete prohlédnout dobové upravené kousky také od AC Schnitzer, Hartge nebo Racing Dynamics. Vyladěné modely nabízeli také čeští Krámský autosport – jejich 528i s označením K4 měla 191 kW, 540i K5 pak 250 kW, nejdrsnější a od kol po střechu upravená 540i K7 dokonce 298 kW a maximální rychlost 300 km/h. Stejně mimochodem jela „odemčená“ oficiální M5, u níž byl jinak omezovač na 250 km/h.

Model E39 jste mohli ještě během jeho „života“ spatřit také v mnoha kvalitních filmech – například hororové detektivce Purpurové řeky z roku 2000 s Jeanem Renem, autařských 60 sekundách s Nicolasem Cagem a blond-dredatou Angelinou Jolie, v komedii Scary Movie 1… a také v sérii krátkých snímků s názvem The Hire o profesionálním šoférovi v BMW M5. Z té byl nejslavnější díl, v němž hrála zpěvačka Madonna extra otravnou samu sebe. Řidič jí pak divokou jízdou a kvůli jejímu nepřipoutání na zadních sedadlech dá co proto. Výroba generace E39 skončila v roce 2004 s úctyhodným počtem 1.488.038 kusů, z čehož bylo 266.209 kombíků Touring a jen 20.482 sportovních M5.

Zdroj: BMW, Autorský text

BMW řada 5

Po výstředním designovém experimentu u generace E60 se pětkové BMW vrátilo ke konzervativnímu vzhledu. Pořád se vyrábí se zadním pohonem, stále více zákazníků ale volí čtyřkolku xDrive.

Test BMW 520d xDrive Sedan • BMW řady 5 Touring​ • Elektromobil • Facelift • Historie BMW řady 5 •Test BMW 545e xDrive

Doporučujeme

Články odjinud