Kapitoly článku:
Větší a praktičtější
Nová trojka není větší pouze opticky, ale i ve skutečnosti narostla do všech směrů. Délka vozu činí 4 520 mm (49 mm navíc oproti minulé generaci), šířka 1 817 mm (+78 mm), výška 1 421 mm (+6 mm) a rozvor má nyní 2 760 mm (+35 mm). To se pochopitelně projevilo na vnitřním prostoru, který sice stále není nikterak ohromující, ale jak jsem již zmínil, na předních sedadlech místa přibylo a i pokud se vepředu se svými dvěma metry uvelebím, mohu si za sebe sednout snadněji a pohodlněji než ve starší generaci. Trochu prostoru navíc dostal i zavazadlový prostor, který má nyní 460 litrů (+ 20 l), tedy stejně jako faceliftované Audi A4. Stále jde ovšem o sedan a nezbývá než opět konstatovat, že trojka je reprezentativní vůz a ne stěhovák. Zadní sedadla jsou asymetricky sklopná, samozřejmě za příplatek, přikoupit si můžete skivak, který lze na léto nově nahradit úložným prostorem navíc.
Kufřík dostal 20 litrů navíc
Náhradní kolo pod podlahou nehledejte
Mé srdce zaplesalo nad novými prvky výbavy, zejména držáky nápojů vepředu i vzadu (pochopitelně za příplatek), které předchozí trojce chyběly jako sůl. Trojka se tak konečně stává vozem i pro opravdové pijany... Příjemné je přidání výdechů ventilace i pro cestující vzadu, které generace E46 rovněž postrádala. Potěšilo mě zachování ekonoměru na přístrojové desce, který jednička na stejně vyhlížející přístrojovce nemá, a možnosti nastavit distribuci studeného a teplého vzduchu mezi horní a dolní část ventilace, což je u trojky dávná klasika. Trochu nešťastné mi naopak přijde přemístění ovládání tempomatu z volantu na vlastní, třetí páčku na sloupku řízení, ale zde půjde jen o zvyk.
Držáky nápojů mi nepřestávají dělat radost...
Slalom s 330i a krátká jízda s 320d
V krátkosti ještě zmíním zkušenost s 330i mezi kužely, kde se jasně projevila větší mrštnost nového modelu, dosavadní trojka v těchto situacích poměrně ráda odmlouvala a dobře se cítila jen ve vyšších rychlostech. S novou 330i nebyl problém projet slalom s ochotně a čitelně vlající zádí. Zde se velmi pozitivně projevovalo aktivní řízení, které při relativně pomalém slalomu citelně zkrátilo převod řízení a ani při velmi ostrém průjezdu nebylo nutné přehmatávat. Měl jsem také možnost zkusit stejný model s šestistupňovým automatem, k čemuž mohu říci jen tolik, že automat přes veškeré své kvality stále představuje absolutně nesportovní volbu a konkrétně slalom s ním byl docela utrpením.
Slalom mezi kužely je s novou trojkou hračka, ale ne s automatickou převodovkou
Absolvoval jsem rovněž krátkou jízdu s modelem 320d s automatem a mnohem méně okázalou výbavou než jakou měly zmíněné „třistatřicítky“. Stodvacetikilowattový diesel bude u nové trojky zřejmě nejprodávanějším motorem. Ačkoli musím trvat na tom, že k image vozu se čtyřválcový diesel vůbec nehodí a do trojky bych si jej v žádném případě nevybral, jde nesporně o velice kvalitní motor, který svým průběhem výkonu i výkonem samým, rozsahem použitelných otáček a velmi dobrým odhlučněním smete většinu naftové konkurence.
Základní provedení interiéru s antracitovými sedačkami s tradičně poměrně omezeným bočním vedením není žádnou ostudou a vůbec bych se nebál si takový pořídit. Nedá mi to ale nezmínit, že se i nová trojka drží dlouholeté tradice značky prodávat za základní cenu jakýsi polotovar a za rozumnou výbavu bude třeba opět připlatit vysoké částky. Po krátkém pohledu do ceníku bych řekl, že tradičních 200-300 tisíc Kč to spraví. Na druhou stranu ale BMW nasadilo u nového modelu hodně příznivé ceny, které významně mění pohled na věc (považte, že má 325i stála v době vzniku v základu skoro 1 180 tisíc Kč, dnes jí pořídíte od 990 tisíc, a to jde o technologickou novinku, předchozí generace nebyla v roce 2001 ničím převratným) a dávají dostatek prostoru udělat si z něj vůz podle vašeho gusta.
I v méně opulentním provedení vypadá trojka dobře
Dvoulitrový diesel známý ze 120d patří mezi absolutní špičku
Král je mrtev, ať žije král
I přes poměrně krátkou zkušenost mohu prohlásit, že nová trojka se hrdě zařadila ke špičce sportovně-luxusních sedanů střední třídy a pokud dáváte přednost sportu před luxusem, bude pro vás BMW 3 jasnou volbou. Nesmírně mě potěšilo, že vůz neztratil až na drobnosti nic ze svého původního charakteru a s novou generací odstranil spoustu menších či větších neduhů té předchozí. Nepřináší zkrátka žádnou revoluci, ale „pouze“ důslednou a promyšlenou evoluci. Dominuje především ve smysluplném použití elektroniky, špičkové technice a výrazné orientaci na řidiče, současní majitelé ocení důkladné rozšíření a omlazení příplatkové výbavy. S novou generací je trojka čitelnější, bezpečnější i praktičtější, a to jsou velmi vysoké hodnoty. Zůstává ještě pár věcí, které mohou být lepší, ale co by to bylo za konstruktéra, aby si nenechal otevřenou cestu k dalšímu vývoji. Věřím, že vám kvality nové trojky budeme moci brzy přiblížit v plnohodnotném redakčním testu, ve kterém si na všechny novinky a změny pořádně posvítíme.