BMW řady 3: důsledná evoluce (první dojmy)

Dosavadní trojkové BMW se sice do poslední chvíle drželo mezi špičkou své třídy, ale po sedmi letech výroby se i jeho čas naplnil. Na scénu tak v těchto dnech přichází nová trojka, kterou jsme mohli vyzkoušet v okolí Hořovic. Přečtěte si naše rozsáhlé první dojmy.
BMW řady 3: důsledná evoluce (první dojmy)
Seznam kapitol
  1. Krátce o nové trojce, nová elektronika i mechanika
  2. Lepší jízda, skvělý motor 330i
  3. Větší vnitřní prostor, krátce o 320d, závěr
  4. Velká fotogalerie všech pořízených snímků, část 1.
  5. Velká fotogalerie všech pořízených snímků, část 2.

Bude se líbit

Nové trojkové BMW s interním označením E90 je již pátou generací veleúspěšného modelu mnichovské automobilky. Trojka se prodává po milionech, na některých trzích dělá z prestižního výrobce masovou automobilku, a tak není divu, že je pro výrobce naprosto klíčovým modelem. Po radikálních změnách prakticky ve všech modelových řadách v posledních letech byli všichni zvědaví, jak se automobilka popere s omlazením svého nejprodávanějšího modelu. Po uvolnění prvních fotografií bylo jasné, že na revoluci, jaká se odehrála u sedmičky nebo pětky, nenašli u BMW dost odvahy. A upřímně řečeno, není to vůbec na škodu, zatímco ostatní modely prošly pozoruhodnou revolucí, trojku postihla po stránce designu spíše velká evoluce, která přidala klasické siluetě nové designové prvky z pera Chrise Banglea.

Na šípovité přídi jsou patrné podobné nápady, které se objevily už u jedničky, zejména světla mají podobné křivky, záď je zase variací na dosavadní generaci (E46), když se snaží navodit dojem světel ve tvaru L. Jako celek ale záď zmohutněla, což přináší jedno negativum – menší kola vypadají vzadu menší než ta přední a pohled dá trochu vzpomenout na novou Octavii, kterou trápí podobná designová bolístka. I z boku se vůz zdá být větší než kdy dříve, mírné zakulacení tvarů udělalo své. Design si každopádně odpustil větší výstřelky, je originální, nový a až na trochu rozporuplnou záď velmi čistý. V mých očích je vedle jedničky nejhezčím ze současných bavoráků a má nejlepší předpoklady zaujmout masy. Zkrátka, dobrá práce.

Tip: Přečtěte si dobové představení nové trojky a nové ceny vozů BMW nejen pro řadu 3

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Takhle by to vypadalo, kdyby byla všechna auta na světě stejná...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ale kdyby to byly samé nové trojky...

Plno nových technologií

Po stránce mechaniky byl model E46 i po letech výroby absolutní špičkou, ale elektronika a komfortní výbava dělají stále velké kroky kupředu a trojka začala na konkurenci v tomto směru ztrácet. Nový model všechny bolístky odstranil a přidal několik věcí navíc. Nyní si tak do trojky můžete konečně objednat dvouzónovou automatickou klimatizaci, která umí využívat zbytkového tepla, s ovládáním vám může pomáhat systém iDrive, páčky pod volantem jsou již výlučně elektronické, startuje se tlačítkem, otevírání dveří se může obejít bez klíčku, s pneumatikami runflat můžete zapomenout na výměny kol na cestě, úplnou novinkou je aktivní řízení, které vám díky proměnlivému převodu usnadní práci s řízením, několika vylepšení doznal stabilizační systém DSC, nový je aktivní tempomat, adaptivní světlomety a mnoho dalších drobností.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
I trojka může mít od nynějška iDrive --- Startuje se tlačítkem

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dvouzónová klima s využitím zbytkového tepla --- Přední světlomety mohou být za příplatek adaptivní

Novinek je tedy více než dost a u několika z nich bych se rád na chvíli zastavil. Vylepšený stabilizační systém umí nyní u šestiválcových modelů vysoušet brzdy za deště, aby byly stále připraveny podat maximální výkon, umí zvýšit účinek posilovače brzd při jejich přehřívání popř. při překročení teploty 500 stupňů Celsia omezit výkon motoru, dokud se neochladí alespoň na 300 stupňů, umí též pomáhat s rozjezdy do kopce. Jako sportovně laděný řidič jsem si u některých těchto funkcí poznamenal jeden či více otazníků, jejich přínos bezpečnosti běžné jízdy je však nesporný.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Elektronické páčky pod volantem a nový ovladač tempomatu

Pneumatiky runflat umí i u trojky ujet po defektu bez problémů stovky kilometrů do vašeho oblíbeného (tedy ne nutně nejbližšího...) pneuservisu. Zkušení na prezentaci zmínili, že není problém se zastávkami po 250 km, a tedy pravidelném zchlazení poškozených pneu, ujet i tisíc kilometrů bez větších negativních efektů. Kdo zažil výměnu pneu v dešti po cestě na důležité jednání se jistě bude stejně jako já každý večer modlit se slovem runflat na rtech.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Řez pneumatikou runflat

Do třetice bych rád zmínil nový aktivní tempomat, který umí udržovat nastavenou vzdálenost za vozidlem jedoucím před vámi, popř. se při udržování konstantní rychlosti přizpůsobit vzniklé situaci. Měl by zvládnout i brždění až k hranici zásahu ABS, což není zcela obvyklé, ale neměl jsem možnost tento nový prvek vyzkoušet v praxi, a tak nám pro tuto chvíli nezbývá než věřit výrobci.

I mechanika omládla

Nová není pouze elektronika, E90 dostala o 25 % tužší karoserii, novou hliníkovou přední nápravu známou z menší jedničky, vylepšený zadní pětiprvek, šestistupňové převodovky ve standardu a nové motory. Nejpozoruhodnější je zřejmě třílitrový benzínový šestiválec s výkonem 190 kW, známý již ze sportovního kupé 630i, který je díky širokému použití hořčíku při jeho konstrukci nejlehčím třílitrovým šestiválcem vůbec. Dvoulitrový benzín s výkonem 110 kW již známe z jedničky, v modelu 320i je však úplnou novinkou, doposavad měla „třistadvacítka“ pod kapotou šestiválec o objemu 2.2 l. Z nejmenšího bavoráku pochází i čtyřválcový dieselový dvoulitr s výkonem 120 kW a počáteční nabídku motorů doplňuje zcela nový šestiválec 325i se 160 kilowatty. Všechny motory používají elektrická olejová čerpadla (úspora paliva) a známé systémy Double-Vanos (proměnné časování sacích a výfukových ventilů) nebo Valvetronic (škrtící klapku nahrazuje variabilní zdvih sacích ventilů).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nová hliníková přední náprava 

Výrobce připravil pro novou generaci svého „zlatého dolu“ opravdu mnoho novinek a vylepšení a i přes ne zrovna stručný výčet jsem obšírněji zmínil jen ty klíčové. Nechme ale již nudných faktů a pojďme se podívat, jak se s novou trojkou jezdí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zadní nápravě zůstala klasická koncepce, ale i ta byla vylepšena
 

Klepněte pro větší obrázek 
Srdce“ nového pohonu všech kol xDrive, který brzy dostane i trojka

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Krátce o nové trojce, nová elektronika i mechanika
  2. Lepší jízda, skvělý motor 330i
  3. Větší vnitřní prostor, krátce o 320d, závěr
  4. Velká fotogalerie všech pořízených snímků, část 1.
  5. Velká fotogalerie všech pořízených snímků, část 2.
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků