90
Fotogalerie

BMW řady 02 (1966 - 1977): Zakladatel legendární trojky

Kapitoly článku:


První novinářské testy hřímaly nadšením nad ovladatelností BMW 1600-2 a nad dynamikou, která byla v reálu lepší než u většího sedanu BMW 1800. Novináři srovnávali nové menší BMW s tehdejšími sportovními vozy Alfa Romeo. Pohledem dnešní doby je to trochu ironické, že se vlastně zase Alfa Romeo zpětně snaží o srovnání s BMW...

bmw_02-series_2006_wallpapers_3.jpgbmw_02-series_1967_wallpapers_1.jpgbmw_02-series_1974_images_2.jpg
BMW řady 02 mělo výborné jízdní vlastnosti a začalo utvářet image značky. Základní koncepce podvozku s motorem řady M10 vlastně vydržela až do BMW řady 3 E30

BMW 1600-2 si vystačilo s atmosférickou šestnáctistovkou řady M10, která měla jeden karburátor Solex, kompresní poměr 8,6:1, výkon 63 kW (85 k) v 5700 ot./min. a točivý moment 124 Nm v 3000 ot./min. Na zadní kola posílala výkon čtyřstupňová manuální převodovka. Provozní hmotnost vozu byla 940 kg a nejvyšší rychlost 160 km/h.

V roce 1967 přišla sportovně zaměřená verze BMW 1600 ti, která dostala přeladěnou verzi motoru 1,6 l. Nové byly dva karburátory, komprese se zvýšila na 9,5:1 a motor dostal také trochu ostřejší vačku. Výkon vzrostl na 77 kW (105 k) v 6000 ot./min. a točivý moment dosahoval na 132 Nm v 4500 ot./min. BMW 1600 ti uměla až 175 km/h.

V roce 1968 dorazily další verze kompaktního BMW řady 02. V únoru se začal prodávat model BMW 2002 s dvoulitrem řady M10. Motor měl v základním provedení s karburátorem Solex výkon 74 kW (100 k) v 5500 ot./min. a točivý moment 157 Nm v 3000 ot./min. BMW 2002 při hmotnosti 1035 kg umělo 180 km/h.

Později byl model 2002 k dispozici i s třístupňovým automatem ZF 3HP12. Ještě v druhé polovině roku 1968 pak přišel model BMW 2002 ti, který dostal rovněž dva karburátory a kompresi zvýšenou z 8,5:1 na 9,3:1. Výkon vzrostl na 88 kW (120 k) v 5500 ot./min. a točivý moment byl nyní 167 Nm v 3600 ot./min. Model 2002 ti byl také lehčí, vážil 990 kg. Upaloval rychlostí až 185 km/h. Model 2002 měl také přední stabilizátor v základní výbavě, jinde byl za příplatek.

bmw_02-series_1967_wallpapers_2.jpgbmw_02-series_1967_wallpapers_3.jpgbmw_02-series_1972_images_1.jpg
Existovaly dva typy kabrioletů, které stavěl na zakázku Baur. BMW uvedlo do prodeje i dvoudveřové kombi, ale moc dobře se neprodávalo a skončilo po třech letech

První velká modernizace, dnes bychom řekli facelift, se BMW řady 02 dotkla na začátku roku 1971. Vedle drobných optických změn se v nabídce objevil i dvoudveřový hatchback/kombi Touring. Vzniklo jich jen 25 827 a už v roce 1974 se přestal model Touring vyrábět.

Po modernizaci se změnilo označení modelu BMW 1600-2 na BMW 1602, motor mu zůstal. V nabídce se objevila ještě verze BMW 1802, která dostala vrtání a písty z modelu 2002, ale zdvih z modelu 1602. Vznikl tak motor o objemu 1766 cm3, který měl s jedním karburátorem Solex a kompresí 8,6:1 výkon 66 kW (90 k) v 5250 ot./min. a točivý moment 143 Nm v 3000 ot./min.

V květnu 1971 přišla sportovní verze BMW 2002 tii, která měla dvoulitr opatřený mechanickým vstřikováním paliva Kugelfischer PL 04. Nejprve měl motor kompresi 10:1, později ale byla kvůli emisím snížena na 9,5:1. Motor dosahoval nejvyššího výkonu 96 kW (130 k) v 5800 ot./min. a točivého momentu 177 Nm v 4000 až 4700 ot./min. BMW 2002 tii umělo jezdit až 190 km/h.

Legendární model BMW 2002 Turbo se začal vyrábět v září 1973 a v nabídce vydržel do listopadu 1974. Bylo to jedno z prvních sériových aut s přeplňováním, dokonce na evropském trhu předběhlo i Porsche 911 Turbo. Mnohými je považováno za vůbec první běžné sériové auto s turbem, i když v USA se podobné pokusy bez větších úspěchů objevily už dříve.

Dvoulitr M10 dostal vstřikování a turbo od KKK, kompresní poměr byl 6,9:1 a výkon dosahoval na 125 kW (170 k) v 5800 ot./min. Nejvyšší točivý moment měl hodnotu 240 Nm v 4000 ot./min. BMW 2002 Turbo při hmotnosti 1080 kg zvládlo uhánět až 212 km/h. Za příplatek byla k dispozici i pětistupňová manuální převodovka.

bmw_02-series_1974_pictures_2.jpgbmw_02-series_1974_pictures_1.jpgbmw_02-series_1974_wallpapers_1.jpg
BMW 2002 Turbo je považováno za první „obyčejné“ sériové auto s přeplňováním na evropském trhu. Vyrobeno ale bylo jen 1672 kusů, vůz byl velmi drahý

Ačkoli se to zdálo jako řešení ropné krize, která začala nedlouho po uvedení modelu Turbo na trh, vůz byl poměrně drahý a nakonec se ho vyrobilo jen 1672 kusů. BMW pak na dlouhou dobu od přeplňování upustilo.

V roce 1975 přišlo první BMW s označením „řada 3“ - byl to model E21. Ještě pak se ale prodávala ekonomická verze BMW 1502, která pokračovala do července roku 1977. Měla podladěnou atmosférickou šestnáctistovku s karburátorem.

Motor měl kompresní poměr 8,0:1, výkon 55 kW (75 k) v 5800 ot./min. a točivý moment 118 Nm v 3700 ot./min. BMW 1502 vážilo 980 kg a rozjelo se na 155 km/h. I přes to, že to byl vlastně starší typ než nová řada 3 E21, díky příznivé cenové politice se ho prodalo více než 70 000 kusů.

BMW řady 02 byl obrovský obchodní úspěch, který vydláždil cestu pro BMW řady 3, nejprodávanější model této značky v současnosti. Celkem vzniklo přes 860 000 kusů modelu BMW řady 02. K nim se ještě může přidat více než 4200 zakázkových kabrioletů Baur.

bmw_02-series_1969_wallpapers_1.jpgbmw_02_series_1969_photos_1.jpgbmw_02-series_1969_pictures_1.jpg
K Olympiádě v Mnichově konané roku 1972 připravilo BMW dva doprovodné elektromobily. Měly dojezd zhruba 30 km a ještě u nich nefungovala rekuperace

Zajímavostí je také BMW 1602 Elektro, což byl elektrický koncept postavený speciálně pro olympijské hry v Mnichově v roce 1972. Pod kapotou měl 12 akumulátorů o hmotnosti 350 kg. Vůz měl dojezd zhruba 30 km na jedno nabití. Vyrobeny byly dva kusy a sloužily jako doprovodné vozidlo běžcům maratonu.

BMW řady 02 se začíná stávat vyhledávaným sběratelským kusem. Ještě lze ale najít poměrně dost aut před renovací, ale v provozuschopném stavu, které by mohly sloužit jako základ zajímavého projektu s vyhlídkou dobrého zhodnocení investice do budoucna. BMW řady 02 totiž nejen výborně jezdí, ale díky péči automobilky o historická auta vždy seženete náhradní díly, dokumentaci a servis. Tak neváhejte, ceny už začínají stoupat.

BMW řada 3

BMW řady 3 platí v podstatě za synonymum „malého“ sportovního sedanu. Současná verze F30 (sedan), resp. F31 (kombi) má opět tradiční zadní pohon, ale stále více zákazníků volí čtyřkolku xDrive.

Ceny, motory, data • BMW řady 3 Touring • Nové motory • Test BMW 330i • Historie BMW řady 3

Doporučujeme

Články odjinud