BMW řady 02 (1966 - 1977): Zakladatel legendární trojky

BMW řady 02 položilo v roce 1966 základ kompaktním a sportovně laděným BMW. Z nástupce se stala řada 3 a ta je dodnes nejprodávanější model značky.
Seznam kapitol
  1. Náhrada za BMW 700 a Neue Klasse
  2. Od 1602 k přeplňované 2002 Turbo
  3. Fotogalerie: BMW řady 02

S automobilkou BMW to po druhé světové válce vůbec nevypadalo růžově. Několik chybných strategických rozhodnutí stálo za tím, že odbyt klesal a s tím se snižovaly i zisky. BMW například zůstalo i po válce u výroby luxusních sedanů a kupé s velkými obchodními maržemi, což nebyly zrovna modely, po kterých by ve válkou zničeném Německu byla poptávka.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Asi nejznámější z celé modelové řady je sportovní verze BMW 2002 Turbo. Přesto jich vzniklo jen pár set a jádro prodejů tvořily modely 1602, 1802 a 2002

V padesátých letech to vypadalo tak špatně, že značku málem koupil konkurenční Daimler. Pak ale přišla záchrana v podobě BMW 700, což bylo první auto značky BMW se samonosnou karoserií. Byl to moderní ekonomický model poháněný plochým dvouválcem z motocyklu.

S Daimlerem se jednalo už před tím, ale protože v druhé polovině roku 1959 získalo BMW velké množství objednávek na model 700, zdálo se, že si značka pomůže sama. Vedení tak v prosinci 1959 odmítlo spojení s Daimlerem a vlastně vsadilo všechno na jednu kartu.

Tatra 603 (1955-1975): Vzduch a obliny

Tatra 603 (1955-1975): Vzduch a obliny

Harald Quandt pak do BMW silně investoval, v roce 1960 se výroba modelu 700 rozjela na plné obrátky a do roku 1965 vzniklo 188 211 kusů BMW 700. Byl to obrovský obchodní úspěch, který pomohl automobilce postavit se znovu na nohy.

Už v roce 1962 si mohlo BMW dovolit představit novou řadu moderních modelů, kterým se říkalo BMW Neue Klasse. Jednalo se o vozy nadčasové konstrukce s moderním motorem OHC řady M10. Základní konstrukční prvky vozů Neue Klasse včetně motoru M10 vlastně vydržely u BMW až do konce 80. let dvacátého století.

Třída Neue Klasse položila základ především velmi populárnímu BMW řady 5, ale automobilka potřebovala něco menšího, co by nahradilo kompaktní model BMW 700. Už v roce 1963 začalo BMW uvažovat o tom, že by jednoduše zkrátila poměrně variabilní platformu modelu Neue Klasse a postavila na ní menší model s dvojicí dveří.

Ten by hrál v nabídce roli nejen ekonomického modelu, ale rovněž by měl posloužit jako základ kompaktnímu sportovnímu vozu. Protože bude takové auto lehčí než větší model, nebude potřebovat velký a drahý motor. Mohl by tak oslovit širší spektrum zákazníků.

Opel GT (1968-1973): Nejkrásnější blesk

Opel GT (1968-1973): Nejkrásnější blesk

Nakonec se BMW rozhodlo udělat přesně to. Rozvor 2550 mm modelu BMW 1600 řady Neue Klasse zkrátila automobilka o 51 mm, návrhem šéf designu Wilhelm Hofmeister pověřil designéry George Bertrama a Manfreda Rennena.

Celková délka vozu byla nakonec o 230 mm kratší, ale kola zůstala v rozích, což propůjčilo novému kompaktnímu modelu poměrně dynamický vzhled a především se to velmi kladně projevilo na ovladatelnosti. S laděním předního zavěšení MacPherson (za příplatek se stabilizátorem) a zadního nezávislého zavěšení tak BMW problémy nemělo a vzniklo jedno z nejlépe jezdících aut své doby.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW 2002 mělo za příplatek přední stabilizátor, vpředu byly kotoučové brzdy standardně. Přišlo i vstřikování paliva a další nové prvky. Bylo to opravdu první moderní BMW

Oproti předchozím plánům dostal i kompaktní model řady 02 moderní kotoučové brzdy vpředu a o pohon se staraly rovněž motory řady M10. První model nové řady 02 se jmenoval nejprve BMW 1600-2, později BMW 1602, aby byl lépe odlišitelný od většího sedanu.

Světovou premiéru zažilo nové kompaktní BMW 1600-2 v březnu roku 1966 na autosalonu v Ženevě a v květnu téhož roku se rozběhla výroba. Tenhle model tak slaví přesně půl století existence, což se ostatně BMW nebálo zdůraznit konceptem BMW 2002 Hommage pro letošní výstavu Concorso d’Eleganza Villa d’Este.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Náhrada za BMW 700 a Neue Klasse
  2. Od 1602 k přeplňované 2002 Turbo
  3. Fotogalerie: BMW řady 02
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků