BMW řady 02 (1966 - 1977): Zakladatel legendární trojky

BMW řady 02 položilo v roce 1966 základ kompaktním a sportovně laděným BMW. Z nástupce se stala řada 3 a ta je dodnes nejprodávanější model značky.
Seznam kapitol
  1. Náhrada za BMW 700 a Neue Klasse
  2. Od 1602 k přeplňované 2002 Turbo
  3. Fotogalerie: BMW řady 02

S automobilkou BMW to po druhé světové válce vůbec nevypadalo růžově. Několik chybných strategických rozhodnutí stálo za tím, že odbyt klesal a s tím se snižovaly i zisky. BMW například zůstalo i po válce u výroby luxusních sedanů a kupé s velkými obchodními maržemi, což nebyly zrovna modely, po kterých by ve válkou zničeném Německu byla poptávka.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Asi nejznámější z celé modelové řady je sportovní verze BMW 2002 Turbo. Přesto jich vzniklo jen pár set a jádro prodejů tvořily modely 1602, 1802 a 2002

V padesátých letech to vypadalo tak špatně, že značku málem koupil konkurenční Daimler. Pak ale přišla záchrana v podobě BMW 700, což bylo první auto značky BMW se samonosnou karoserií. Byl to moderní ekonomický model poháněný plochým dvouválcem z motocyklu.

S Daimlerem se jednalo už před tím, ale protože v druhé polovině roku 1959 získalo BMW velké množství objednávek na model 700, zdálo se, že si značka pomůže sama. Vedení tak v prosinci 1959 odmítlo spojení s Daimlerem a vlastně vsadilo všechno na jednu kartu.

Tatra 603 (1955-1975): Vzduch a obliny

Tatra 603 (1955-1975): Vzduch a obliny

Harald Quandt pak do BMW silně investoval, v roce 1960 se výroba modelu 700 rozjela na plné obrátky a do roku 1965 vzniklo 188 211 kusů BMW 700. Byl to obrovský obchodní úspěch, který pomohl automobilce postavit se znovu na nohy.

Už v roce 1962 si mohlo BMW dovolit představit novou řadu moderních modelů, kterým se říkalo BMW Neue Klasse. Jednalo se o vozy nadčasové konstrukce s moderním motorem OHC řady M10. Základní konstrukční prvky vozů Neue Klasse včetně motoru M10 vlastně vydržely u BMW až do konce 80. let dvacátého století.

Třída Neue Klasse položila základ především velmi populárnímu BMW řady 5, ale automobilka potřebovala něco menšího, co by nahradilo kompaktní model BMW 700. Už v roce 1963 začalo BMW uvažovat o tom, že by jednoduše zkrátila poměrně variabilní platformu modelu Neue Klasse a postavila na ní menší model s dvojicí dveří.

Ten by hrál v nabídce roli nejen ekonomického modelu, ale rovněž by měl posloužit jako základ kompaktnímu sportovnímu vozu. Protože bude takové auto lehčí než větší model, nebude potřebovat velký a drahý motor. Mohl by tak oslovit širší spektrum zákazníků.

Opel GT (1968-1973): Nejkrásnější blesk

Opel GT (1968-1973): Nejkrásnější blesk

Nakonec se BMW rozhodlo udělat přesně to. Rozvor 2550 mm modelu BMW 1600 řady Neue Klasse zkrátila automobilka o 51 mm, návrhem šéf designu Wilhelm Hofmeister pověřil designéry George Bertrama a Manfreda Rennena.

Celková délka vozu byla nakonec o 230 mm kratší, ale kola zůstala v rozích, což propůjčilo novému kompaktnímu modelu poměrně dynamický vzhled a především se to velmi kladně projevilo na ovladatelnosti. S laděním předního zavěšení MacPherson (za příplatek se stabilizátorem) a zadního nezávislého zavěšení tak BMW problémy nemělo a vzniklo jedno z nejlépe jezdících aut své doby.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW 2002 mělo za příplatek přední stabilizátor, vpředu byly kotoučové brzdy standardně. Přišlo i vstřikování paliva a další nové prvky. Bylo to opravdu první moderní BMW

Oproti předchozím plánům dostal i kompaktní model řady 02 moderní kotoučové brzdy vpředu a o pohon se staraly rovněž motory řady M10. První model nové řady 02 se jmenoval nejprve BMW 1600-2, později BMW 1602, aby byl lépe odlišitelný od většího sedanu.

Světovou premiéru zažilo nové kompaktní BMW 1600-2 v březnu roku 1966 na autosalonu v Ženevě a v květnu téhož roku se rozběhla výroba. Tenhle model tak slaví přesně půl století existence, což se ostatně BMW nebálo zdůraznit konceptem BMW 2002 Hommage pro letošní výstavu Concorso d’Eleganza Villa d’Este.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Náhrada za BMW 700 a Neue Klasse
  2. Od 1602 k přeplňované 2002 Turbo
  3. Fotogalerie: BMW řady 02

bazar

BMW X6 3
Rok výroby: 2008
Stav: 164 558 km
Cena: 460 000 Kč
BMW 3 2
Rok výroby: 2002
Stav: 192 291 km
Cena: 76 000 Kč
BMW X3 2,5
Rok výroby: 2006
Stav: 178 044 km
Cena: 190 000 Kč
BMW X5 3
Rok výroby: 2004
Stav: 216 066 km
Cena: 186 000 Kč
BMW X3 2
Rok výroby: 2005
Stav: 110 903 km
Cena: 220 000 Kč
BMW 3 2
Rok výroby: 2011
Stav: 77 449 km
Cena: 323 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků