BMW přestane do deseti let vyrábět spalovací motory

51 komentářů

Roman
29. listopadu • 18:56

Je to totalni nesmysl , BMW spalovaci motory nikdy neopusti, ale muzou vedle nich jezdit soubezne i elektricke motory pro ekologicky smyslejici jedince. Mozna az bude dochazet ropa , ale zatim k tomu neni jediny duvod .
Takovych slibu uz bylo a zatim se nechytl jediny hybrid natoz el. auto tak aby mu lidi dali hromadne prednost pred klasikou....

alien5
29. listopadu • 12:19

Vodikje budoucnost .baterie jen cast trhu.

Fantomas
29. listopadu • 18:52

Proč vodík? Vždyť ten vodík nejdřív pracně a draze vyrobíme pomocí elektrické energie, pak ho pracně skladujeme, abychom ho nakonec použili zase na výrobu elektrické energie. Není to celé nějaké divné?
Základní energií ve vesmíru je elektrická energie. Elektrická energie je všude kolem nás a dokonce i v nás, bez ní by naše tělo nefungovalo. Jestli nás tedy čeká nějaká budoucnost, bude zcela jistě elektrická. Cesta je ale ještě dlouhá. Musíme poznat jak vlastně svět funguje, naučit se ho ovládat a využívat. Taky ale musíme výrazně zapracovat na sobě. Zatím jsme jako malé děti, které si hrají s tatínkovou pistolí. Náš morální vývoj silně nestíhá ten technický.

jehoVista
28. listopadu • 10:13

"O nástupu elektrických automobilů dnes už pochybovat asi nemůžeme"
Ale jo, muzeme.

FrantisekKoudelka
27. listopadu • 20:42

Vy tady celkem logicky řešíte dojezdy, systém výměny baterií a podobné trable, ale všechno zbytečně. Ve finále totiž přijde nějaký zelený idiot, zakáže auta na fosilní paliva a jiné než elektroauto s dojezdem 300 km stejně nekoupíte. Pak přijde nějaký další zelený idiot, kterému se bude zdát, že příliš stoupla spotřeba energie a zreguluje maximální výkon aut jako to jeho tátu napadlo s vysavači, varnými konvicemi a troubami. :-/

Petr Hlobil (hlobilp)
29. listopadu • 9:39

no kdyz budou lidi porad tupe ovce a rezignuji na verejny zivot, tak si nic jinyho nezaslouzi.... konecne by meli pochopit, ze politik a urednik je jen jejich sluzebnik vykonavajici verejnou sluzbu a tak k tomu pristupovat... pokud politik dela same prusery, tak ho o volbach poslat k sipku... a vsichni vime, ze to jde, jen to chce trosku osobni zodpovednosti a nesedet na prdeli a jen nadavat.... pak toto zelenyho idiota poslete tam kde koncej zada.

JirkaK
28. listopadu • 4:02

Bohužel máš asi pravdu.

..
27. listopadu • 18:49

zeptám se prostě a jednoduše: a kde se vezme ta elektřina? ... a další problém, který zatím nikdo nezmínil je, že některé elektromobily už třeba dosahují dojezdu cca 300km, ale udrží ho v -10 stupních, při noční cestě (dálkovky+topení+rádio) po německé dálnici konstantní rychlostí řekněme 180km/h? asi těžko:-P

Tycoon
29. listopadu • 10:18

Buď mávnutím kouzelného zeleného proutku nebo zavedou přídělové lístky na elektřinu. Nejde jenom o to, kde se vezme elektřina, ale i jak se přepraví z místa výroby na místo spotřeby.

Zelí
27. listopadu • 21:27

Abys měl dojezd, budeš sedět v kožichu a půjde ti pára od huby. Skvělá budoucnost. Naštěstí ne moje.

runner42
27. listopadu • 18:30

Článek co zesměšňuje elektromobily i BMW současně. Dík :D

řidič
27. listopadu • 18:10

průšvih bude blac-out...

Fantomas
27. listopadu • 18:23

A naopak zlatý důl bude provozovat odtahovku :-)

Jozef Kostelansky
27. listopadu • 17:10

Tento rok sa Silvester začína nejako skoro... :-)

Fantomas
27. listopadu • 16:44

Po přečtení článku mám dojem, že jsou tlaky na prosazování ne přínosných technologií, ale technologií, do kterých někdo víc investoval a hodlá na nich víc vydělávat.

Zelí
27. listopadu • 17:05

Pan Baron do tesly vrazil balík peněz, takže by to rád viděl zpátky. Pokud je to finančník, tak ho nelitujme a nechme ho při tom.

Moik
27. listopadu • 16:13

No než by postavili ty "benzinky" na výměnu celých baterií, to by nebylo za 10 let... Ale jak jsem si všimnul, tak stojan u parkovacího místa se štěrbinou na kreditku není nic náročného a bude to mít každej, kdo si bude chtít trochu přivydělat... Navíc nevěřím, že do budoucna nebude stačit s autem jen správně najet a někde dole na podvozku nabíjet bezdrátově na každém parkovacím místě.

David Obdržálek
27. listopadu • 16:58

Až bude poptávka, až se elektromobily více rozšíří, tak to půjde :-) Všudypřítomné nabíjecí stojany budou samozřejmě mnohem dříve, to je úplně jednoduché řešení. Neřeší však dojezd na dlouhé cesty. Jezdím poměrně často z Prahy do Frankfurtu. Představa, že se při tom 5 hodin nabíjím v Norimberku, mě úplně nevoní :-)

Jozef Kostelansky
27. listopadu • 17:14

Už dnes sa i3-ka dá rýchlonabíjačkou nabiť na 80 % kapacity za 20-30 minút...

David Obdržálek
27. listopadu • 17:47

S odjezdem i3 to není žádná sláva, ale snad se během par let podaří něco podobného i u větších kapacit.Tesla teď slibuje 100 km dojezdu za hodinu nabíjení. Tedy stejný čas, jako dobu jízdy (při vyšší rychlosti nedojedete ani za město). Pokud se to ale podaří snížit na poměr řekneme 5:1 ve prospěch dojezdu, bude to už poměrně použitelné.

Zelí
28. listopadu • 10:50

To jest jistič cca 1000 A !!!!!!
Jenom pro představu, většina domácností vystačí s jističem 25 A.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Vana666
28. listopadu • 11:23

Jak jsi přišel na těch 1000 A ? :-(

Zelí
30. listopadu • 20:24

To jsem jenom střelil. Omlouvám se. Nicméně v té elektrodemagogii se to ztratí.

Fantomas
27. listopadu • 17:21

Jo, ale ta rychlonabíječka nebude žádná hračka (příkon min. 50 kW, to je hodně), ani levná, tudíž rozhodně nebude na každém rohu, ani se nedá spoléhat na to, že bude zrovna volná.

Zelí
27. listopadu • 21:25

To jest jistič 250A !!!!!!

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Zelí
30. listopadu • 20:23

Pokud k nabíjení potřebují 50kw a použijí třífázový rozvod (což je v domácnostech běžné, že ano), pak bude jistič min. 125A, což je taky naprosto běžné, že ano. Takže, když si někdo pořídí rychlonabíječku domů, tak musí počítat s tím, že bude platit jenom za jistič takovou pálku, že se rád ještě vrátí k benzínu. A nepočítám ani to, že roláci si vezmou za vybudování posílené přípojky další ranec, nehovoře o tom, že nemusí být volná kapacita na nejbližším trafu (vcelku obvyklý stav) a vůbec mu to nepřipojí.

mrazik
28. listopadu • 12:46

P= U*I
Musis brat v potaz, ze pujde o 3xfaze, takze to mame kolem 43 A (defacto Tesla nabiji kolem 32 myslim).Priste to chce ve skole davat vetsi pozor.

silnoproud
28. listopadu • 15:08

Pro střídavý proud jsou poněkud složitější vzorečky než pouhé P=U.I pro výpočet výkonu (viz http://cs.wikipedia.org/wiki/St%C5%99%C3%ADdav%C3... ... )

Fantomas
27. listopadu • 17:12

Tak tam prostě nepojedete, jen tam zavoláte, no :-)

Quebe
27. listopadu • 15:50

Až budou mít elektromobily stejný dojezd jako auta se spalovacím motorem a nebudou dominantní složkou jejich ceny baterie s životností 5 let, rád do jednoho přesednu.Do té doby ať si to strčí někam a raději se zaměří na tradiční koncepci, která BMW kdysi tak šla. Škoda, že dnes je to jen stín minulosti...

David Obdržálek
27. listopadu • 16:01

Tento problém je možné vyřešit systémem rychlé výměny baterií na "čerpacích" stanicích. S tímto systémem již Tesla experimentuje. S dojezdem cca 300 km na plně nabitou baterii by hustota benzinek ve střední a západní Evropě bohatě stačila. Navíc je prý výměna rychlejší, než načerpání plné 60 l nádrže :-)

Quebe
27. listopadu • 19:09

Tohle řešení ale znamená absolutní závislost na hustotě sítě výměnných stanic. Ta logicky bude všude jiná (hlavně v různých prdelákovech to nebude žádná sláva), a tak by bylo třeba neustále kalkulovat a přemýšlet, jestli dojedu nebo nedojedu. Větší dojezd je prostě alfa a omega, navíc si můžete s sebou vzít kanystr pro případ nouze. Víte, jízda autem je hlavně o svobodném pohybu, co nejvíce nezávislém na okolí, a všechna tato navrhovaná řešení jsou prostě horší. Šanci na úspěch bude mít pouze lepší řešení a dokud takové nepřijde, budou elektromobily pořád menšinovou záležitostí. Pokud nám tedy nebudou násilím vnuceny.

Fantomas
27. listopadu • 16:40

Při cenách baterií a jejich omezené životnosti nevěřím ani trochu, že by se někde uchytil systém tankování pomocí výměny baterií.
Kupte si auto za milion a po ujetí 150 km věnujte svůj nový akumulátor zdarma "čerpačce" výměnou za sice nabitý, ale starý a unavený. Bezva kšeft :-)
Jedině snad že by se auta nakupovala bez baterií, ovšem to by pak zase musela být v ceně nabití rozpuštěná i cena baterií... no prostě si to nějak nedovedu představit. Jestli někoho napadá jak na to, rád se poučím.

David Obdržálek
27. listopadu • 16:53

Přistupujte k baterii ne jako k vlastní, ale jako k zapůjčené. Za výměnu byste zaplatil podle nabité kapacity, resp. rozdílu mezi stavem odevzdané a přijaté baterie. Za starší kus s již menší kapacitou byste prostě zaplatil méně. Náklad na obměnu starých baterií by byl rozpočítán v ceně "tankování". Je-li baterie koncipována na 1000 nabíjecích cyklů, za každou výměnu byste navíc zaplatil tisícinu ceny nové baterie (nemluvě o režii stanice a dalších položkách)... Kdybyste v mezičase nabíjel doma, doplatil byste dle počtu nabití. Všechno se dá vyřešit :-)

Jan Karel
27. listopadu • 21:10

Kapacita takové baterie po 1000 cyklech bude okolo 10% :-/

Fantomas
27. listopadu • 17:06

Pak by ale nové auto muselo stát o baterii méně.
Stejně by ale někdo ty baterie zaplatit a koupit musel. Kdo?
A jak by se určovalo opotřebení a cena baterií?
Co v případě poruchy, poškození, odcizení ... baterie?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
David Obdržálek
27. listopadu • 17:42

Pane, doufám, že nepodnikáte, s touto byste byl do týdne out of bussiness :-))Auta bez baterií, jako koncept OK. V praxi se to takhle neprodá, ale půjde to jako nějaký balíček... Třeba s nějakou predplacenkou na ty výměny (bez ceny energie). Baterie by musela kupovat benzínka. Klienti by ji to spláceli na poplatcích za výměny. Cenu baterií by určoval trh. Za kolik jsou dodavatele schopní a ochotní je dodat. Míru opotřebení pak počítadlo nabíjecích cyklů a aktuální kapacita plného nabití oproti původní kapacitě. Součásti poplatku za pronájem/zapůjčení/výměnu batrie, nazývejme to jak chceme, by bylo její pojištěni. Ještě na něco byste se rád zeptal?
Neříkám, že to musí vypadat přímo takhle, jen že vymyslet funkční obchodní model nebude vůbec problém.

Vana666
27. listopadu • 20:05

David O.: jo já bych se rád zeptal. Myslíte si že elektromobily budou mít zcela unifikované baterie, tj, se stejnými elektrickými parametry, stejnými rozměry, připojením atd ? Jinak asi tak snadno měnit nepůjdou

Fantomas
27. listopadu • 18:05

Já se vždy snažím vidět věci ze všech stran, ne jen z té hezké. Když se něco vymyslí, tak mě zajímá i vše kolem, co není vidět na první pohled.
Pokud by baterie kupovala čerpačka, tak by to pro ni znamenalo obrovské investice v řádu desítek milionů (Dejme tomu 100 baterií po dejme tomu 200 tisících Kč, to je 20 milionů jen za baterie). No a průběžně kupovat další, platit pojištění... drahý byznys.
V ceně nabití by tedy byl i poplatek za pronájem baterie a její pojištění, plus náklady provozovatele a jeho zisk. Neumím to nijak spočítat, ale bojím se, že by výměna baterií vylezla na nesmyslnou částku. Jen částka za baterii by při uvedených cenách činila minimálně 200 Kč, takže odhaduju, že by výsledná cena za výměnu baterií byla někde v rozmezí 500 - 1000 Kč. Ale nejspíš ještě víc, baterie jsou asi dražší a tisíc cyklů asi nevydrží. Při dojezdu nějakých 200 km to moc lákavě nevypadá.

Fantomas
27. listopadu • 18:11

No a co bych dělal v případě, že by mi baterie doma v garáži chcípla? Auto odtáhnout nejde, baterie bude asi pěkně těžká, samé komplikace. Nějaká mobilní "asistenční služba"? Přivezou, vymění... já zaplatím za výjezd a znova za baterii?
A když mi baterii někdo na parkovišti ukradne?

RTF
27. listopadu • 15:17

ty jo, proč tady přepisujete takový sra.čky...?????

dave_007
27. listopadu • 16:46

Vezou se na vlne zajmu o elektromobily vzedmute po tom nedavnem testu. Co je na tom nepochopitelneho? :-P

Karel
27. listopadu • 15:23

Uklidni se. Já s tím pánem souhlasím a už se docela těším, až bude po silnici jezdit většina elektromobilů. Není nic horšího než smradlavý diesel. Řidič vlastně o nic nepřijde a všem ostatním bude lépe.

Martin
27. listopadu • 18:19

Současná koncepce elektromobilů má smysl jenom ve městě pro lokální snížení emisí, a pak jako luxusní auto typu Tesla pro fajnšmekry. Každopádně je elektromobil nejméně dvakrát dražší než odpovídající běžné auto, takže normální lidé o něm ani neuvažují. Bude muset přijít nějaká revoluce v ukládání energie, např. nějaké vysokokapacitní nanokondenzátory, které se budou velmi rychle nabíjet v řádu maximálně minut, nebudou tak těžké jako současné akumulátory a poskytnou dojezd alespoň 500 km u běžného auta nižší střední třídy. Ale stejně bude pořád problém s bezpečností a zejména topením v zimě, které má velkou spotřebu energie.

Radon
27. listopadu • 19:31

Souhlas, ale nepodcenoval bych ani problem jak dostat behem jednoho dne takove mnozstvi energie do toho mnozstvi aut, ktere u nas kazdy den vyjede. A to dokonce rychle, v radu minut. Kolik Temelinu a milionu na nove kabelove rozvody by to stalo? Mela by na to nase slaboucka ekonomika? Ne, ani nahodou ...a i kdyby, jeste je tu problem s cenou, jak to udelat aby elektrina pro domacnosti mela radove jine ceny nez "na pumpach " a lide to nezneuzivali pro pohon aut. Proste sci-fi ...

Quebe
27. listopadu • 15:46

Pokud to bude, jak říkáš a řidič opravdu o nic nepřijde (zejména o dojezd), tak proč ne. Problém bude v tom, že to nejspíš tak nebude.

dave_007
27. listopadu • 16:50

Akumulatory jsou slepa vetev vyvoje. B-] Spravny smer je termonuklearni reaktor pod kapotou! Jedine pak bude dostatek vykonu a hodne dlouhy dojezd. :-D:-D:-D:-D:-D:-D

řidič
27. listopadu • 18:07

No, uvedu maličký příklad.... jam vypadaly baterie mobilu před deseti lety a dnes? To samé u PC? Jak dlouho se nabíjely první noteboky a jak dlouho dnes? A je to měně, než deset let.... já si klidně počkám, dnes jsem viděl Teslu v Ostravě, hezká kára...

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Fantomas
27. listopadu • 18:17

Ono se toho až tak moc nezměnilo. Baterie v mobilech jsou pořád stejně velké, kapacitu mají taky pořád stejnou, ani ceny moc neklesly. A nabíjejí se stejně dlouho, dnes platí stejné přírodní zákony, jako před deseti lety. Pokrok je v zařízeních samotných, za těch 10 let je elektronika výrazně úspornější.

mpolan
28. listopadu • 7:13

Skutečně? Před deseti lety (rok 2004) jsem měl v Ericssonu baterii 1020 mAh, která byla objemem o polovinu větší, než 1900 mAh v Lumii dnes. Ano, Eric mi vydržel nabitý týden, protože jsem na něm skoro nic nedělal a displej měl na dva řádky. Lumia i při střední zátěži vydrží dva dny, když ji mám jen skutečně jako telefon, tak i čtyři.
U mého prvního notebooku z 2004 zabírala baterie pomalu čtvrt objemu stroje, dneska je to tenká tyčinka vzadu. O kapacitě se ani nezmiňuju, protože rozdíl je propastný ve prospěch nového.
Nebo třeba tužkovky? Před patnácti lety bylo 1500 mAh zázrak, dneska máme i 3000 a nikoho to nevzrušuje.
Deset let vývoje baterií je hodně znát, roste energetická hustota (kapacita vztažená k objemu) a značně klesla cena.

Fantomas
28. listopadu • 8:20

Ale jo, energetická hustota se o něco zvýšila, to je pravda, výrobci se naučili dělat kvalitnější, čistší materiály, ze kterých se články dělají. Ale ten posun není nijak výrazný. Hlavně zmizely obaly a schránky baterií, dnes jsou to jen holé články zabalené ve folii. A že někdo na tužkovku napíše 3000 mAh, to je od něj hezký.

Doporučujeme

Články odjinud