BMW představilo M1 před 40 lety. Jak na legendu vzpomíná vedoucí projektu?

Jediný supersport s motorem uprostřed od BMW slaví čtyřicítku. Měl velmi blízko k závodnímu speciálu.

V roce 1978 bylo na pařížském autosalonu představeno BMW M1. K vývoji futuristického supersportu s motorem uprostřed přispělo studio Giugiuaro návrhem designu, ale i Lamborghini svými technickými zkušenostmi s vozy této koncepce. V Itálii se dokonce původně mělo vyrábět, z čehož nakonec sešlo a vznikalo to ve Stuttgartu. 

Pod palcem mělo auto s kódovým označením E26 zejména oddělení Motorsport. V době, kdy se loga M neobjevovaly na dieselových MPV. Při pohledu na křivky, kterých během tří let vzniklo 486 exemplářů, se ani nechce věřit, že je tomu už čtyři desítky let.

BMW M2 Competition oficiálně: Má 410 koní a umí až 280 km/h!

BMW M2 Competition oficiálně: Má 410 koní a umí až 280 km/h!

V útrobách schovával řadový šestiválec o zdvihovém objemu 3,5 litru. Výkon 204 kilowattů díky pohotovostní hmotnosti 1,3 tuny stačil na maximální rychlost 262 kilometrů za hodinu a zrychlení z nuly na sto za 5,6 sekund. Převodovka byla použita pětistupňová manuální. Auto vzniklo především jako závodní projekt, díky čemuž se okruhové verze tolik nelišily od té, co jste si mohli objednat v showroomu. Společnost Procar pro závodní účely vybavila motor přeplňováním, díky čemuž zvýšila výkon na 634 kW.

Na legendární vůz vzpomíná v přiloženém videu od "The Bimmer Guy" Jochen Neerpasch, tehdejší vedoucí projektu M1. Dnes vám na zachovalou M1 nestačí v přepočtu ani 14 milionů. Není se čemu divit, něco tak extrémního před tím ani poté už BMW nevyrobilo.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

včera | Miro Mihálik | 34 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků