BMW představilo M1 před 40 lety. Jak na legendu vzpomíná vedoucí projektu?

Jediný supersport s motorem uprostřed od BMW slaví čtyřicítku. Měl velmi blízko k závodnímu speciálu.

V roce 1978 bylo na pařížském autosalonu představeno BMW M1. K vývoji futuristického supersportu s motorem uprostřed přispělo studio Giugiuaro návrhem designu, ale i Lamborghini svými technickými zkušenostmi s vozy této koncepce. V Itálii se dokonce původně mělo vyrábět, z čehož nakonec sešlo a vznikalo to ve Stuttgartu. 

Pod palcem mělo auto s kódovým označením E26 zejména oddělení Motorsport. V době, kdy se loga M neobjevovaly na dieselových MPV. Při pohledu na křivky, kterých během tří let vzniklo 486 exemplářů, se ani nechce věřit, že je tomu už čtyři desítky let.

BMW M2 Competition oficiálně: Má 410 koní a umí až 280 km/h!

BMW M2 Competition oficiálně: Má 410 koní a umí až 280 km/h!

V útrobách schovával řadový šestiválec o zdvihovém objemu 3,5 litru. Výkon 204 kilowattů díky pohotovostní hmotnosti 1,3 tuny stačil na maximální rychlost 262 kilometrů za hodinu a zrychlení z nuly na sto za 5,6 sekund. Převodovka byla použita pětistupňová manuální. Auto vzniklo především jako závodní projekt, díky čemuž se okruhové verze tolik nelišily od té, co jste si mohli objednat v showroomu. Společnost Procar pro závodní účely vybavila motor přeplňováním, díky čemuž zvýšila výkon na 634 kW.

Na legendární vůz vzpomíná v přiloženém videu od "The Bimmer Guy" Jochen Neerpasch, tehdejší vedoucí projektu M1. Dnes vám na zachovalou M1 nestačí v přepočtu ani 14 milionů. Není se čemu divit, něco tak extrémního před tím ani poté už BMW nevyrobilo.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Ford Mustang Bullitt: Všechno nejlepší, Franku!

Ford Mustang Bullitt

Bylo by fajn se v testu Fordu Mustang vyhnout otřepaným frázím o amerických svalech a podobně. Obávám se ale, že dnes to nevyjde. Obzvláště, když tady máme ikonický Bullitt!

15.  11.  2018 | Jan Mička | 61 příspěvků
TEST Peugeot 508 GT PureTech 225 : Nejlepší obranou střední třídy je útok!

Peugeot 508 GT PureTech 225

Peugeot se ve střední třídě rozhodl k opravdu radikálnímu kroku. Je to lék na umírající segment, nebo už zašli příliš daleko?

10.  11.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Mercedes-Benz S 560 kabrio: Bez střechy až do posledních paprsků

Mercedes-Benz S 560 kabrio

S faceliftem Mercedesu třídy S přišly na řadu i verze kupé a kabriolet. Testování sice připadlo na říjen, nemáte ale jediný důvod k obavám.

6.  11.  2018 | Milan Lažanský | 15 příspěvků