BMW představilo M1 před 40 lety. Jak na legendu vzpomíná vedoucí projektu?

Jediný supersport s motorem uprostřed od BMW slaví čtyřicítku. Měl velmi blízko k závodnímu speciálu.

V roce 1978 bylo na pařížském autosalonu představeno BMW M1. K vývoji futuristického supersportu s motorem uprostřed přispělo studio Giugiuaro návrhem designu, ale i Lamborghini svými technickými zkušenostmi s vozy této koncepce. V Itálii se dokonce původně mělo vyrábět, z čehož nakonec sešlo a vznikalo to ve Stuttgartu. 

Pod palcem mělo auto s kódovým označením E26 zejména oddělení Motorsport. V době, kdy se loga M neobjevovaly na dieselových MPV. Při pohledu na křivky, kterých během tří let vzniklo 486 exemplářů, se ani nechce věřit, že je tomu už čtyři desítky let.

BMW M2 Competition oficiálně: Má 410 koní a umí až 280 km/h!

BMW M2 Competition oficiálně: Má 410 koní a umí až 280 km/h!

V útrobách schovával řadový šestiválec o zdvihovém objemu 3,5 litru. Výkon 204 kilowattů díky pohotovostní hmotnosti 1,3 tuny stačil na maximální rychlost 262 kilometrů za hodinu a zrychlení z nuly na sto za 5,6 sekund. Převodovka byla použita pětistupňová manuální. Auto vzniklo především jako závodní projekt, díky čemuž se okruhové verze tolik nelišily od té, co jste si mohli objednat v showroomu. Společnost Procar pro závodní účely vybavila motor přeplňováním, díky čemuž zvýšila výkon na 634 kW.

Na legendární vůz vzpomíná v přiloženém videu od "The Bimmer Guy" Jochen Neerpasch, tehdejší vedoucí projektu M1. Dnes vám na zachovalou M1 nestačí v přepočtu ani 14 milionů. Není se čemu divit, něco tak extrémního před tím ani poté už BMW nevyrobilo.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

včera | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 87 příspěvků