| BMW iX5 Hydrogen Zdroj: BMW

| BMW iX5 Hydrogen | Zdroj: BMW

| BMW iX5 Hydrogen Zdroj: BMW

| BMW iX5 Hydrogen | Zdroj: BMW

| BMW iX5 Hydrogen Zdroj: BMW

| BMW iX5 Hydrogen | Zdroj: BMW

| BMW iX5 Hydrogen Zdroj: BMW

| BMW iX5 Hydrogen | Zdroj: BMW

| BMW iX5 Hydrogen Zdroj: BMW

| BMW iX5 Hydrogen | Zdroj: BMW

| BMW iX5 Hydrogen Zdroj: BMW

| BMW iX5 Hydrogen | Zdroj: BMW

| BMW iX5 Hydrogen Zdroj: BMW

| BMW iX5 Hydrogen | Zdroj: BMW

| BMW iX5 Hydrogen Zdroj: BMW

| BMW iX5 Hydrogen | Zdroj: BMW

| BMW iX5 Hydrogen Zdroj: BMW

| BMW iX5 Hydrogen | Zdroj: BMW

| BMW iX5 Hydrogen Zdroj: BMW

| BMW iX5 Hydrogen | Zdroj: BMW

| BMW iX5 Hydrogen Zdroj: BMW

| BMW iX5 Hydrogen | Zdroj: BMW

| BMW iX5 Hydrogen Zdroj: BMW
| BMW iX5 Hydrogen Zdroj: BMW
| BMW iX5 Hydrogen Zdroj: BMW
| BMW iX5 Hydrogen Zdroj: BMW
11
Fotogalerie

BMW pokračuje ve vývoji vodíkového X5. V rámci testování bude nyní vozit umělce

Vývojová X5 na vodík budou transportem účastníků uměleckého veletrhu ve Švýcarsku. Zajímavé barvy zde vozům chybět samozřejmě nebudou.

Kromě oficiálního projektu Art Car, který bude svým 20. pokračováním ve formě prototypu BMW M Hybrid V8 závodit tento víkend v Le Mans, se bude německá automobilka umělecky činit i nezávodně. V rámci probíhajícího testování vodíkového BMW iX5 Hydrogen bude celá flotila umělecky zbarvených SUV sloužit jako doprava umělcům veletrhu Art Basel ve švýcarské Basileji (13.–16. 6.).

Ačkoliv se BMW v posledních letech silně soustředí na bateriové elektromobily, do vývoje vodíkových pohonných ústrojí investuje také. O testování BMW iX5 Hydrogen informovala značka už dříve. SUV využívající vodíkové palivové články vystavuje reálným jízdním podmínkám po celém světě. Prototypy už najezdily nespočet kilometrů po Evropě, v USA, Číně, Japonsku, Jižní Koreji nebo také Spojených arabských emirátech.

Na vývoji vodíkového pohonného ústrojí spolupracuje BMW s Toyotou, která má v této kategorii pohonů dlouholeté zkušenosti. BMW iX5 Hydrogen má systém palivových článků o výkonu 125 kW (170 k) a integrovanou elektrickou hnací jednotku BMW eDrive páté generace (elektromotor, převodovka a výkonová elektronika jsou sdruženy v kompaktním celku). Systémový výkon ústrojí je 295 kW (401 k).

Vodík potřebný pro pohon palivového článku má iX5 uloženo ve dvojici nádrží pod tlakem 700 barů, které jsou vyrobeny z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP). Nádrže dohromady pojmou přibližně šest kilogramů vodíku. Na toto množství ujede SUV až 504 km (WLTP). Natankování zabere zhruba 3 až 4 minuty.

BMW testuje iX5 v jednotlivých regionech, aby podpořilo vývoj plnící infrastruktury nejen pro osobní, ale také lehké užitkové vozy nebo autobusy. V Basileji bude model vytížen jako „taxi“ v rámci uměleckého veletrhu, kterého je BMW sponzorem již 20 let. S ohledem na umění proto ponesou vozy i speciální zbarvení od londýnské umělkyně Es Devlin, přirozeně odkazující na vodíkový pohon. Mimo to bude na veletrhu i série multimediálních děl ukazující příklad, jak může technologie sloužit jako inspirace pro umění.

BMW X5

S prvním BMW X5 přepsalo BMW pravidla hry a nastavilo standard luxusních SUV. V roce 2018 přišla na trh už čtvrtá generace. Oproti předchozím verzím je větší a má asistent jízdy v koloně, startování mobilním telefonem aj.

Ceny, data, motory • Test BMW X5 (G05) • Plug-in hybrid • Test BMW X5 M50d 

Doporučujeme

Články odjinud