BMW nechá zrenovovat vůbec první auto divize M. Kořeny sahají do Afriky

Prvním BMW s označením M se v roce 1978 stal supersport M1. Nebylo to ale poprvé, co se ruka motorsportu bavorské automobilky podepsala na sériovém voze.

BMW se rozhodlo zrenovovat vůbec první "emko". Nabízí fotky vozu ve zbídačeném stavu, které rozhodně není supersport M1. Psal se rok 1976 a jihoafrické zastoupení automobilky potřebuje homologační speciál pro účast v soutěží tamního šampionátu cestovních vozů.

Divize motorsportu již fungovala od roku 1972, nebyl tak problém vzít sériový model a trochu ho vylepšit. V BMW si jako základ vybrali model řady 5, generace E12, manažerský sedan s elegantní karoserií z pera francouzského designéra Paula Bracqua.

BMW X Coupé předznamenalo X6. Spustilo lavinu, která se valí dodnes

BMW X Coupé předznamenalo X6. Spustilo lavinu, která se valí dodnes

Nově vyvinutý homologační speciál dostal přídomek MLE (Motorsport Limited Edition). V roce 1976 vzniklo první sérii, pojmenované Type 1, 110 exemplářů, které v následujícím roce doplnilo dalších 117 s označením Type 2. Právě tato druhá série je označována jako první neoficiální sériový model M.

Vývoj měl na starost německý automobilový závodník Jochen Neerpasch, první šéf divize M. Speciál zaznamenal obrovský úspěch, když v letech 1976 až 1978 vyhrál africký šampionát, pro který byl ostatně stvořen. Větší úspěch na závodní dráze pátá řada od BMW nikdy nezaznamenala.

Šéf vývoje BMW: M4 chci jako poslední útočiště manuální převodovky

Šéf vývoje BMW: M4 chci jako poslední útočiště manuální převodovky

530 MLE hnal kupředu modifikovaný šestiválcový motor o objemu tři litry. Produkoval výkon 147 kW (200 koní) a dosahoval točivého momentu 277 N.m. V BMW vozu naměřili zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,3 sekundy. To byla v tu dobu na velký sedan opravdu nevídaná hodnota.

Tento unikátní vůz se vyráběl v jihoafrickém Rosslynu, kde sídlí továrna BMW dodnes. Zásobuje se odtud většina produkce řady 3 pro asijské a americké trhy. V roce 1977 tu ale na nic jiného, než na 530 MLE nikdo nemyslel. Zapálení konstruktéři horlivě skládali části hliníkové karoserie, doplněné místy o lehčenou ocel. Některé díly, včetně pedálů v interiéru, se pro snížení hmotnosti provrtaly. Všechny vozy byly pokryty finální bílou barvou a ozdobeny typickými pruhy v barvách BMW Motorsport, které vedly přes celou kapotu.

BMW M340i xDrive detailněji: Ostrý mezistupeň má 374 koní a launch control

BMW M340i xDrive detailněji: Ostrý mezistupeň má 374 koní a launch control

Postupem času se většina vozů vytratila nebo upadla v zapomnění. Jihoafrické zastoupení BMW však nyní po dlouhých letech hledání koupilo jeden z těchto vozů a plánuje mu dopřát kompletní renovaci. Vůz s číslem podvozku 770100 se stým vyrobeným kusem a vlastnil jej závodník Peter Kaye Eddie se svým týmem.

Pro renovaci dokonce naverbovali původní dělníky, kteří vozy montovali, když byly nové. Průběh renovace můžete sledovat na sociálních sítích pod hashtagem #BMW530MLE.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

dnes | Miro Mihálik
Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 2WD: Napravení reputace?

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (minitest)

Honda se u nové generace modelu CR-V vzdala naftového motoru. Alternativou je hybrid s velice slušným výkonem 135 kW, který mě fascinoval ve více ohledech. Hlavně pak technikou.

17.  3.  2019 | Jan Mička | 34 příspěvků
Minitest Kia Ceed SW 1.6 CRDi 7DCT: Litrový premiant za super peníze

Kia Ceed SW 1.6 CRDi 7DCT (minitest)

Zavazadlový prostor větší než u dosavadního lídra kategorie, příznivá cena a úsporný naftový motor. Kia Ceed SW tahá trumfy z rukávu jeden za druhým.

14.  3.  2019 | Vladimír Kadera | 65 příspěvků