Mezi nejnovější hybridní technikou a posledním vítězným prototypem BMW je časový rozdíl čtvrt století. Oba vozy se nyní setkaly na legendární francouzské trati.
Letošní ročník vytrvalostního závodu 24 hodin v Le Mans bude pro automobilku BMW opravdu významný. Čas totiž letí a do vrcholné třídy závodící na okruhu de la Sarthe se německá značka vrací po dlouhých 25 letech. Ještě před startem závodu se proto ohlíží za úspěchy a svůj poslední vítězný prototyp ukazuje na trati s nejnovějším hypercarem.
Vývoj špičkových vytrvalostních prototypů za poslední čtvrt století si tedy můžeme prohlédnout bok po boku. V roce 1999 si pro celkové vítězství v Le Mans dojelo BMW V12 LMR. Za volantem se tehdy střídala trojice pilotů Yannick Dalmas, Pierluigi Martini a Joachim Winkelhock. Šestilitrový atmosférický dvanáctiválec zde produkoval okolo 590 koní (426 kW) a dokázal otevřený prototyp rozjet na rovince Mulsanne na 344 km/h.
Dnešní scéna vrcholového motorsportu je samozřejmě ve jménu hybridizace. Minulý vítěz z Le Mans se tedy může ve srovnání se současným BMW M Hybrid V8 pyšnit zdánlivě jednoduchou technikou. Nejnovější prototyp kombinuje čtyřlitrový twin-turbo osmiválec s elektromotorem a baterií pro systémový výkon maximálně 680 koní (500 kW). Maximální rychlost udává BMW na 332 km/h.
Ve třídě hyperaut budou mít letos posádky dvojice továrních prototypů slušnou konkurenci, ve startovní listině jsou totiž součástí celkem 23 hyperaut od týmů Porsche, Cadillac, Toyota, Ferrari, Lamborghini Peugeot či Alpine. Do prototypu BMW s číslem #15 usednou piloti Raffaele Marciello, Dries Vanthoor a Marco Wittmann.
S číslovkou #20 pak startuje v pořadí již 20. umělecké BMW z programu Art Car, které pro letošní Le Mans připravila newyorská malířka Julie Mehretu. Pojízdné umělecké dílo budou pilotovat Robin Frijns, René Rast a Sheldon van der Linde. Abstraktně zbarvený prototyp naváže na předchozí projekty Art Car, které si v Le Mans také dříve odbyly premiéru, například od Alexandera Caldera (1975), Franka Stelly (1976), Andyho Warhola (1979) nebo v bližší minulosti od Jeffa Koonse (2010).
Zajímavé barvy ale v závodě neponese u BMW pouze vrcholný prototyp. Pestrobarevné livreje budou k vidění také na dvojici vozů BMW M4 GT3 od belgického týmu W Racing Team v kategorii LMGT3. Ve voze se známou grafikou čísla #46 se bude mimochodem o volant dělit s týmovými kolegy i motocyklový mistr Valentino Rossi.
Program letošních 24 hodin v Le Mans začíná už 11. června, samotný závod proběhne o víkendu 15.–16. června. Kompletní shrnutí a rovněž informace, kde závod on-line sledovat, jsme už přinesli dříve.