73
Fotogalerie

BMW M6 Gran Coupé vs. Porsche Panamera Turbo: nebe, peklo

Kapitoly článku:


Horší rychlejší?

Panamera má pro zatáčky objektivně více trumfů než M6 a v praxi je to docela znát. Kam ji pošlete, tam jede a neudělá při tom vůbec nic. Rozhodit tuhle německou čtyřkolku dost dobře nejde, i kdybyste ji na kolenou prosili. Panamera Turbo je mistr čistá stopa. Samozřejmě je standardně poháněná zadní náprava, takže i tady je cítit charakter zadokolkového auta, ale nemusíte se strachovat, že vám zadek nečekaně ujede. Tedy alespoň na suchém asfaltu.

Jak už jsem napsal, Panamera má citlivější řízení, ale na druhou stranu za jejím volantem tak snadno nezapomenete na rozměry a velikost. Jenže čert tyhle všechny věci vem, když přijde na lámání chleba, v zatáčkách dokáže být ještě rychlejší, než konkurenční BMW. Žádné zásahy stabilizace nebo ubírání výkonu pro zachování trakce. Čtyři kola se zakousnou do silnice klidně i v zatáčce a na rovinku vás regulérně vyhodí. Jízdní vlastnosti a rychlost v zatáčkách je vlastně ještě působivější, než u M6.

_DSC1096.jpg_DSC0881.jpg  
Co na tom, že vypadá neohrabaně a že je dost přerostlá. V zatáčkách všem ostatním jasně říká "Chyť mě, jestli to dokážeš". Čtyřkolka a aktivní podvozek umí divy.

Má to ale drobný problém. K čemu je to veškeré představení, když o tom řidič skoro ani neví. Pálíte to po okresce v tempu, že by se z toho policejní Passat leda tak opotil, ale za volantem Panamery to vypadá tak samozřejmě, jako kdyby tohle auto ani jinak jezdit neumělo. Denní chléb. To mi přijde, že je trochu škoda. Osobně si myslím, že rychlost bez emocí je k ničemu, ale třeba jsou zákazníci jiného názoru.

Jak Porsche, tak BMW používají automatické sedmistupňové převodovky. A víte co, já to docela chápu. Rozumím tomu, že s manuálem si opravdoví řidiči užijí více, nakonec M6 Gran Coupé se v Americe s manuální převodovkou prodává (ani se nebudu divit, když stejný recept nasadí BMW také u chystané M4), kterou získáte v rámci volitelné výbavy za sympatickou cenu 0 USD. Naprosto ovšem rozumím tomu, proč zákazníci raději volí automat. Ono nakonec ani jeden zkoušený vůz přece není určen vyloženě pro zážitky z jízdy na okreskách a vše se děje v takové rychlosti, že není radno ztrácet čas se spojkou a pákou. A pokud se teď rozčilujete, proč v Evropě je jenom automat a v Americe mají i manuál, pak nabídnu osobní jednoduchý tip. Nebyl u nás o manuály zájem. Zrovna BMW je taková automobilka, která svůj marketing zvládá na tisíc procent, a kdyby tu byla poptávka, manuál by nabízela. Nebo že by za tím stála EU a emise?

_DSC1133.jpg_DSC1774.jpg 
Dvouspojkové automaty jsou u nás povinnou volbou. Pracují dobře, ten z Porsche funguje o něco lépe.

Je to vlastně jedno, moc toho s tím stejně neuděláme. Obě převodovky jsou dvouspojkové a ta od Porsche funguje o malinkatý kousíček lépe, především při nízkých rychlostech. Tam dvouspojka M-DCT občas trochu škubne, občas se trochu vzteká. Řidič si ale její chování může do jisté míry nastavit. K dispozici jsou tři úrovně, přičemž ta nejcivilnější řadí tak, že to sotva poznáte, naopak ta nejsportovnější vás bude při každém přeřazení pořádně nakopávat. Nastavit můžete také odezvu motoru, tlumiče nebo řízení. Všechny kombinace lze uložit do paměti. Na volantu máte dvě tlačítka (M1, M2) čímž si toto nastavení hned a okamžitě aktivujete. Šikovná věc.

K automatickým převodovkám ještě doplním drobný detail. Porsche má o trochu delší šestý a sedmý převod. Při dálniční jízdě rychlostí takových obyčejných německých 200 km/h točí motor Panamery zhruba 2800 ot./min, BMW M6 má na otáčkoměru 3100 ot./min. Co se stane, když při této rychlosti dáte pedál plynu na podlahu, to myslím není potřeba rozepisovat. Od jedničky do pětky má kratší převody Panamera, která například začíná na 5,97, u BMW dostala jednička 4,806. I tohle bude důvodem o trochu lepší akcelerace při pevném startu.

Určitě ale musím zmínit, že běžná jízda není cizí ani Panameře, ani M6. Dokonce se můžete dostat se spotřebou v klidném kochacím režimu k deseti litrům. Ale vsadím se, že to moc dlouho nevydržíte. Spíše počítejte s hodnotami kolem třináctky a když se rozparádíte, tak raději nic nepočítejte.

_DSC0850.jpg_DSC0950.jpg 
Stejně důležité jako výkon motoru jsou také brzdy. V tomto směru nemějte obavy, Porsche i BMW předvádí dost neúnavné a pěkně jedovaté představení.

Vrchol s velkým V

Porsche Panamera Turbo a BMW M6 Gran Coupé jsou špičková auta, která ovšem nabízejí svou rychlost v trochu jiném podání. Porsche sází především na luxus a pohodlí. Tomu odpovídá už obyčejný posaz za volantem, zpracování kabiny a samozřejmost, se kterou vám své schopnosti naservíruje. To BMW je úplně jiný druh. Daleko více se chce řadit k superportům a pokud nechcete Panameru nebo nutně nepotřebujete ultrarychlou čtyřkolku, asi si vás získá snáze. Interiér je sice jednodušší, ale jízda vám dá více emocí, více si tohle auto užijete. Nechci hrát „coby, kdyby“, ale BMW M6 bych klidně a rád před Panamerou upřednostnil.

Tenhle test mi znovu připomněl, kam až se motorismus obecně dostal. Tahle auta jsou vrcholy s velkým V, špičkové mašiny, na které nikdo široko daleko mít nebude. Platí to jak o dynamice a jízdních vlastnostech, tak samozřejmě o pořizovací ceně. V BMW se odpíchnete od částky 3,4 milionu Kč, u Porsche to bude ještě o půl milionu více.

Technické údaje: BMW M6 Gran Coupe

Rok
2013
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
8/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 4 395 cm3
Vrtání • zdvih
89,0 mm • 88,3 mm
Stupeň komprese
10,0 : 1
Nejvyšší výkon
412 kW (560 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 až 7 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
680 Nm při 1 500 až 5 750 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
4,2 s
Nejvyšší rychlost
305 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 7 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
460 l • 1 265 l
Objem palivové nádrže
80 l
Hmotnost: provozní • celková
1 950 kg • 2 410 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
14,0 • 7,6 • 9,9 l/100 km
Rozvor náprav
2 964 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 631 mm • 1 612 mm
Rozměr pneumatik
265/35 R20 / 295/30 R20
Rozměry: délka × šířka × výška
5 011 × 1 899 × 1 393 mm

Technické údaje: Porsche Panamera Turbo

Rok
2013
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
8/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 4 806 cm3
Vrtání • zdvih
96,0 mm • 83,0 mm
Stupeň komprese
10,5 : 1
Nejvyšší výkon
382 kW (520 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
700 Nm při 2 250 až 4 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
3,9 s
Nejvyšší rychlost
305 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 7 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
432 l • 1 250 l
Objem palivové nádrže
100 l
Hmotnost: provozní • celková
1 970 kg • 2 500 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
14,7 • 7,7 • 10,2 l/100 km
Rozvor náprav
2 920 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 656 mm • 1 646 mm
Rozměr pneumatik
255/45 ZR19 / 285/40 ZR19
Rozměry: délka × šířka × výška
5 015 × 1 931 × 1 418 mm

Porsche

Porsche je německý výrobce sportovních automobilů. Firmu založil v roce 1931 Ferdinand Porsche. V roce 1961 vznikl první model legendární řady 911, která se stále vyrábí.

V roce 2009 Porsche – coby velmi profitabilní automobilku – ovládl Volkswagen.

Porsche 718 • Porsche 911 • Porsche Taycan • Porsche Panamera • Porsche Macan • Porsche Cayenne

Doporučujeme

Články odjinud