73
Fotogalerie

BMW M6 Gran Coupé vs. Porsche Panamera Turbo: nebe, peklo

Kapitoly článku:


SUV vs. supersport

A to je trochu škoda. Nikdy jsem si nemyslel, že něco takového napíšu, ale Panamera je designově vlastně docela nezajímavá. Vynikne to především v momentě, když ji postavíte přímo vedle něčeho podobného M6 Gran Coupé. Jistě, od pohledu je to drahé auto, ale ve vybrané společnosti (kam samozřejmě patří) je to rázem divné a přerostlé kupé. Krom toho ve zpětném zrcátku možná budí závist, ale že by od pohledu bylo jasné, co ukrývá za potenciál a tím pádem že by se dostavil jistý respekt, to se říci nedá. Osobně jsem si Panameru zhodnotil tak, že vypadá ve zpětném zrcátku jako takové hodné auto.

_DSC0948.jpg _DSC0937.jpg
Nedá se nic dělat, tohle velké čtyřdveřové kupé je nádherné. A určitě je podstatně hezčí než Panamera.

M6 Gran Coupe je přesným, absolutním, diametrálním opakem. Sice je de facto stejně velké, jenže má daleko vyváženější proporce. Dlouhá kapota, nízká střecha, decentní záď a k tomu pečlivě vybrané koření v podobě agresivního nárazníku, kovaných dvacetipalcových kol, karbonové střechy a tak dále. Kdybychom měli test ukončit teď nebo kdybychom chtěli dělat duel pouze designový, pak o vítězi není pochyb. Matně šedá M6 je prostě nádherné auto, které je na jedné straně elegantní, na straně druhé vkusně dozdobené tak, aby bylo jasné, že jde o stroj přímo ďábelský.

Když to celé zjednoduším, M6 GranCoupé je od pohledu minimálně sportovní kupé, Panamera Turbo je takový spíše crossover až SUV. A buďte si jisti, že tohle není jediná oblast, na kterou podobné hodnocení naprosto přesně sedí.

Teorie, čísla

Protože jde o srovnávací test, dejme si takhle zezačátku ještě trochu čísel. Co se rozměrů týká, oba dva (jak už bylo řečeno) překračují hranici pěti metrů. Panamera o 15 mm, M6 o 11 mm. Panamera je také širší (1931 mm vs. 1899 mm), M6 je nižší (1393 mm vs. 1418 mm), což je jeden z hlavních důvodů, proč na pohled vypadá daleko sportovněji. Do zavazadelníku toho nacpete kupodivu více u M6, kde je k dispozici 460 litrů, Panamera ale ke svým 432 litrům nabídne podstatně lepší přístup. Určitě se doufám shodneme na tom, že zrovna kufr je věc, kterou v kontextu 1080 koní rádi necháme ležet stranou.

_DSC1761.jpg_DSC1777.jpg 
Když na to přijde, mohou být oba dva i docela praktickými pomocník a vozit třeba nějaký podobný plechový žebřík.

S výkony motorů jsou na tom opět obě auta celkem podobně. BMW ze svého osmiválce dostane 560 koní, Panamera 520 koní. A protože M6 váží 1950 kg, veze si jeden výkonový kůň na svém hřbetu pouze 3,48 kg. U Panamery svým koníkům naložily o tři stovky gramů více. Jen pro porovnání, M6 Gran Coupé je na tom ještě lépe, než nedávno testované Audi R8, u kterého byste přepočtem váhy na výkon motoru došli k hodnotě 3,68 kg. A u takové Octavie Combi 2.0 TDI 4x4 nemá podobný přepočet daleko k deseti kilogramům.

Každopádně od pohledu je jasné, že dvoutunová váha nebude ani v jednom případě problémem a odpovídají tomu také tabulkové hodnoty. Stovka je u BMW otázkou 4,2 s, Porsche je o desetinku lepší, ovšem když si zaplatíte paket Sport Chrono a tudíž také Launch Control, dostanete se na 3,9 s, což už je číslo z kategorie supersportů. Tabulkovou spotřebu jsem se rozhodl řešit nebudeme. Sice není úplně vedle jak ta jedle, ale v praxi se přeci jen dočkáte trochu jiných čísel. Vlastně bych na tohle téma mohl přihodit jeden docela zajímavý údaj. Když se budete chtít pořádně projet, a to si pište, že chtít budete, dostanete se s elegantní lehkostí na 28 litrů a více. No a to vás potom vyjde jeden kilometr tohoto řidičského nebe na více než deset korun, což je naopak trochu pekelné. Ovšem jak známo, každá sranda něco stojí. A pro úplnost dodejme, že Panamera si veze stolitrovou nádrž (to si člověk velmi snadno spočítá, na kolik ho vyjde plná), M6 dostala o dvacet litrů méně.

K teorii bychom mohli napsat ještě spoustu zajímavých věcí. Třeba že M6 má karbonovou střechu, která je přibližně o 22 kg lehčí než by byla klasická. Nebo že příplatkové keramické brzdy taktéž uspoří zhruba dvacet kilogramů a že zadní difuzor pro změnu taktéž používá karbon. Jenže tak nějak si myslím, že úvodů bylo více než dost a nastal čas se vrátit na v úvodu zmíněnou letištní plochu.

Porsche

Porsche je německý výrobce sportovních automobilů. Firmu založil v roce 1931 Ferdinand Porsche. V roce 1961 vznikl první model legendární řady 911, která se stále vyrábí.

V roce 2009 Porsche – coby velmi profitabilní automobilku – ovládl Volkswagen.

Porsche 718 • Porsche 911 • Porsche Taycan • Porsche Panamera • Porsche Macan • Porsche Cayenne

Doporučujeme

Články odjinud